03/09/2024

Belgische kmo’s vrezen in 2024 toename onbetaalde facturen, volgens nieuwe debiteurenbarometer

Clearnox en het Instituut voor Kredietmanagement hebben voor het eerst een barometer samengesteld die peilt naar debiteurenbeheer in ons land. Daaruit blijkt dat 57% van Belgische en Franse kmo’s meer betaalachterstand bij klanten vreest, terwijl vandaag al liefst 43% aangeeft dat van facturen na de betaaltermijn wordt betaald. Met de jaarlijkse barometer wil Clearnox de financiële gezondheid van kmo’s in België en Frankrijk in kaart brengen.

Volgens cijfers van bedrijfsdataexpert Altares betaalt ruim de helft van Belgische bedrijven zijn facturen na de betalingstermijn. Belgische bedrijven zijn daarmee bij de traagste betalers in Noord-Europa. De impact van laattijdige en wanbetalingen in B2B wordt in ons land geraamd op 10 miljard euro per jaar. De barometer van Clearnox geeft aan dat bij 43% van kmo’s facturen ruim 45 dagen onbetaald blijven, waarvan 10 procent meer dan 60 dagen.

Volgens cijfers van Statbel is er in de eerste 34 weken van 2024 een recordaantal faillissementen, goed voor een stijging van bijna 9 procent ten opzichte van 2023 en liefst 19 procent t.o.v. 2022. We moeten een betere kijk hebben op laattijdige betalingen en de al dan niet precaire kaspositie van onze kmo’s die het hart vormen van onze economie. Volgens onze barometer blijkt dat bedrijven die hun financiële processen al digitaliseerden er ook een efficiënter debiteurenbeleid op nahouden. In het licht van de verplichte elektronische facturatie moeten Belgische kmo’s de digitale maturiteit van hun financiële departement opkrikken om sneller en gemakkelijker betaald te worden. Cash- en kasbeheer zijn immers de hoogste prioriteit voor CFO’s”, meent Marie Costers, VP Business Solutions bij Clearnox’ moederbedrijf Isabel Group.

De barometer van Clearnox onderzoekt daarom ook de visie van kmo’s inzake de digitalisering van hun financiële processen zoals klantenvorderingen. Daaruit blijkt dat een kwart van de Belgische bedrijven meer dan een week per maand spendeert aan het manueel beheren van debiteuren en aanmaningen. Vier op de tien stellen maximum een dag per maand te kunnen besteden aan debiteurenbeheer, waardoor niet alle laattijdige betalers aangemaand worden. De helft van de respondenten wil daarvoor AI inzetten in de nabije toekomst.

De belangrijkste bevindingen van de Clearnox barometer

  • Bijna 35% van de ondervraagde beslissingsnemers toonde zich bezorgd en verwachtte een verslechtering van de betalingstermijnen van hun klanten.
  • 57% van de respondenten verwacht dat het aantal onbetaalde facturen in de toekomst zal toenemen.
  • Voor 53% van hen wordt deze bezorgdheid versterkt door hun huidige kaspositie, die uiterste waakzaamheid vereist.
  • 52% van de respondenten geeft toe dat ze tijd verliezen in hun debiteurenbeheer door het gebrek aan een specifieke tool om hun aanmaningsproces te beheren. Hierdoor moeten ze hun vorderingen manueel beheren.
  • Meer dan 23% van de respondenten besteedt meer dan 6 dagen per maand aan aanmaningsactiviteiten.
  • Meer dan 41% van de respondenten besteedt door een gebrek aan de juiste technologie maximaal 1 dag per maand aan hun aanmaningsactiviteiten.
  • 52,1% van de respondenten manen minder dan 50% van hun achterstallige facturen aan, waardoor een aanzienlijk aantal achterstallige facturen niet wordt opgevolgd.
  • 70% is van mening dat het digitaliseren en automatiseren van aanmaningen synoniem zou zijn met productiviteitswinst/vereenvoudiging.
  • Meer dan 50% van de respondenten verklaart geïnteresseerd te zijn in het gebruik van AI en digitale uitwisseling met hun klanten om het debiteurenbeheer te optimaliseren.

Over het onderzoek

Het onderzoek werd in mei en juni 2024 uitgevoerd bij 240 beslissingsnemers, evenredig verspreid over België en Frankrijk. Clearnox werkt daarvoor samen met met het Instituut voor Kredietmanagement in België. Enkele gegevens over de demografie van de barometer en zakelijke uitdagingen van de respondenten:

  • 67,5% zijn managers en beslissingsnemers (financiële functies)
  • 64% komt uit de productie- en dienstensector
  • 34,5% van de onderzochte bedrijven zijn kmo’s met een omzet kleiner dan €5m. 45% zijn kmo’s met een omzet tussen €5m en €50m. 20,5% heeft een omzet > €50m.
  • 46,7% van de respondenten heeft meer dan 500 actieve klanten
  • 76,4% van de respondenten geeft meer dan 1.000 facturen per jaar uit
  • Meer dan twee derde van de respondenten zet in op digitalisering, ongeacht het proces
  • De Day Sales Outstanding (DSO) is eerder onder controle: 43% van de respondenten geeft een DSO van >45 dagen op, waarvan 10% >60 dagen.
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

"Accountants nemen almaar meer de rol van innovator op zich”

Tijdens de eerste Franstalige Fast Forward die in Louvain-la-Neuve plaatsvond, werd duidelijk dat artificiële intelligen...

Ondernemers zijn klanten voor de Zwitserse fiscus

AccountancyVandaaag start een reeks over zakendoen in Zwitserland, samen met curaVer, het kantoor van de Vlaming Patrick...

Welke impact heeft het federale regeerakkoord op spaarders en beleggers?

De regering-De Wever I introduceert een nieuwe meerwaardebelasting en andere financiële hervormingen die een impact hebb...

“‘Aandacht’ wordt het woord van de toekomst” - Bart Huybrechts (HB Accountants)

In 2009 stampte Bart Huybrechts HB Accountants uit de grond. Hoewel hij oorspronkelijk alleen wilde blijven werken, telt...

Welke btw-maatregelen moet je onthouden uit het federale regeerakkoord?

In het uitgebreide fiscale luik van het federale regeerakkoord 2025-2029 staan er heel wat btw-maatregelen op de plannin...

"Regering wil vereenvoudigingen doorvoeren" Hein Vandelanotte (ITAA) over regeerakkoord

Dorien Leyers van AccountancyVandaag sprak met Hein Vandelanotte, board member van ITAA, over de mogelijke impact van he...

Een communicatiestrategie zonder sociale media? Ondenkbaar!

Wil je in jouw accountantskantoor een doelgerichte en wervende communicatiestrategie uitrollen? Dan zijn sociale media e...

De belangrijkste fiscale maatregelen uit het federale regeerakkoord

Op 3 februari 2025 legde de federale regering De Wever I de eed af. Het regeerakkoord bevat diverse fiscale maatregelen ...

Als juniors alleen facturen mogen boeken, vertrekken ze weer

Het centrale probleem van alle accountantskantoren in België is de stijgende werkdruk door een tekort aan medewerkers en...

Omgaan met stress en werkdruk: hoe je als accountant de juiste balans vindt

In een blog van Wolters Kluwer geeft Elien Landuyt tips voor accountants die te lijden hebben onder de stress.  Goochele...

Hoe speel je als accountant een rol in de groei van startende kmo's en scale-ups?

In een almaar dynamischere economie speelt de accountant een cruciale rol bij het ondersteunen van startende en groeiend...

Regeerakkoord: einde van de klantenlisting in zicht

In het regeerakkoord van De Wever I staat de intentie om near real-time reporting in te voeren vanaf 2028. Dat leidt ook...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.