03/09/2024

Belgische kmo’s vrezen in 2024 toename onbetaalde facturen, volgens nieuwe debiteurenbarometer

Clearnox en het Instituut voor Kredietmanagement hebben voor het eerst een barometer samengesteld die peilt naar debiteurenbeheer in ons land. Daaruit blijkt dat 57% van Belgische en Franse kmo’s meer betaalachterstand bij klanten vreest, terwijl vandaag al liefst 43% aangeeft dat van facturen na de betaaltermijn wordt betaald. Met de jaarlijkse barometer wil Clearnox de financiële gezondheid van kmo’s in België en Frankrijk in kaart brengen.

Volgens cijfers van bedrijfsdataexpert Altares betaalt ruim de helft van Belgische bedrijven zijn facturen na de betalingstermijn. Belgische bedrijven zijn daarmee bij de traagste betalers in Noord-Europa. De impact van laattijdige en wanbetalingen in B2B wordt in ons land geraamd op 10 miljard euro per jaar. De barometer van Clearnox geeft aan dat bij 43% van kmo’s facturen ruim 45 dagen onbetaald blijven, waarvan 10 procent meer dan 60 dagen.

Volgens cijfers van Statbel is er in de eerste 34 weken van 2024 een recordaantal faillissementen, goed voor een stijging van bijna 9 procent ten opzichte van 2023 en liefst 19 procent t.o.v. 2022. We moeten een betere kijk hebben op laattijdige betalingen en de al dan niet precaire kaspositie van onze kmo’s die het hart vormen van onze economie. Volgens onze barometer blijkt dat bedrijven die hun financiële processen al digitaliseerden er ook een efficiënter debiteurenbeleid op nahouden. In het licht van de verplichte elektronische facturatie moeten Belgische kmo’s de digitale maturiteit van hun financiële departement opkrikken om sneller en gemakkelijker betaald te worden. Cash- en kasbeheer zijn immers de hoogste prioriteit voor CFO’s”, meent Marie Costers, VP Business Solutions bij Clearnox’ moederbedrijf Isabel Group.

De barometer van Clearnox onderzoekt daarom ook de visie van kmo’s inzake de digitalisering van hun financiële processen zoals klantenvorderingen. Daaruit blijkt dat een kwart van de Belgische bedrijven meer dan een week per maand spendeert aan het manueel beheren van debiteuren en aanmaningen. Vier op de tien stellen maximum een dag per maand te kunnen besteden aan debiteurenbeheer, waardoor niet alle laattijdige betalers aangemaand worden. De helft van de respondenten wil daarvoor AI inzetten in de nabije toekomst.

De belangrijkste bevindingen van de Clearnox barometer

  • Bijna 35% van de ondervraagde beslissingsnemers toonde zich bezorgd en verwachtte een verslechtering van de betalingstermijnen van hun klanten.
  • 57% van de respondenten verwacht dat het aantal onbetaalde facturen in de toekomst zal toenemen.
  • Voor 53% van hen wordt deze bezorgdheid versterkt door hun huidige kaspositie, die uiterste waakzaamheid vereist.
  • 52% van de respondenten geeft toe dat ze tijd verliezen in hun debiteurenbeheer door het gebrek aan een specifieke tool om hun aanmaningsproces te beheren. Hierdoor moeten ze hun vorderingen manueel beheren.
  • Meer dan 23% van de respondenten besteedt meer dan 6 dagen per maand aan aanmaningsactiviteiten.
  • Meer dan 41% van de respondenten besteedt door een gebrek aan de juiste technologie maximaal 1 dag per maand aan hun aanmaningsactiviteiten.
  • 52,1% van de respondenten manen minder dan 50% van hun achterstallige facturen aan, waardoor een aanzienlijk aantal achterstallige facturen niet wordt opgevolgd.
  • 70% is van mening dat het digitaliseren en automatiseren van aanmaningen synoniem zou zijn met productiviteitswinst/vereenvoudiging.
  • Meer dan 50% van de respondenten verklaart geïnteresseerd te zijn in het gebruik van AI en digitale uitwisseling met hun klanten om het debiteurenbeheer te optimaliseren.

Over het onderzoek

Het onderzoek werd in mei en juni 2024 uitgevoerd bij 240 beslissingsnemers, evenredig verspreid over België en Frankrijk. Clearnox werkt daarvoor samen met met het Instituut voor Kredietmanagement in België. Enkele gegevens over de demografie van de barometer en zakelijke uitdagingen van de respondenten:

  • 67,5% zijn managers en beslissingsnemers (financiële functies)
  • 64% komt uit de productie- en dienstensector
  • 34,5% van de onderzochte bedrijven zijn kmo’s met een omzet kleiner dan €5m. 45% zijn kmo’s met een omzet tussen €5m en €50m. 20,5% heeft een omzet > €50m.
  • 46,7% van de respondenten heeft meer dan 500 actieve klanten
  • 76,4% van de respondenten geeft meer dan 1.000 facturen per jaar uit
  • Meer dan twee derde van de respondenten zet in op digitalisering, ongeacht het proces
  • De Day Sales Outstanding (DSO) is eerder onder controle: 43% van de respondenten geeft een DSO van >45 dagen op, waarvan 10% >60 dagen.
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

De doorfacturering van kosten van spijzen en dranken: btw-aftrek of niet?

Bij doorfacturering van kosten van spijzen en dranken heeft degene die doorfactureert de mogelijkheid om de btw op de sp...

Van leerplatform naar allesomvattende strategische tool voor opleidingen

In een wereld waar de rol van de accountant snel verandert, volstaat een klassiek leerplatform niet langer. Opleiding en...

Overheidssubsidies voor cybersecurity: grijp de kans

Gelukkig beseft de overheid hoe belangrijk digitale veiligheid is. Daarom zijn er vandaag subsidies en ondersteuningsmaa...

Unfaire belastingboetes bij vergissing nu echt bijna verleden tijd

Nadat het principe al werd opgenomen in het nieuwe federaal regeerakkoord en later goedkeuring kreeg in eerste lezing in...

Sinacco en G&H sluiten zich aan bij Moore Belgium

Het West-Vlaamse kantoor Sinacco uit Zedelgem maakt sinds vorige week deel uit van Moore Belgium. Het is de start van  ‘...

De Bos|s aanpak: een antwoord op het tekort

De Belgische accountantswereld worstelt met een nijpend tekort aan gekwalificeerde medewerkers. Waar in Nederland en Eng...

Innovatie-aftrek in de vennootschapsbelasting 2025: wat verandert er?

De aangifte vennootschapsbelasting voor aanslagjaar 2025 brengt opnieuw enkele belangrijke wijzigingen met zich mee. Zo ...

StrateVision.fin bestaat vijf jaar, verhuist en breidt uit

Accountantskantoor StrateVision.fin bestaat op 1 juni 2025 exact vijf jaar. Het bedrijf verhuisde ook naar een groter pa...

Wat is het verschil tussen een Zwitsers bedrijf en een Zwitsers filiaal?

Bij een Zwitsers filiaal dient er geen aandelenkapitaal volstort te worden, omdat er geen Zwitserse vennootschap (juridi...

HLB Belgium treedt toe tot PIA Group 

Dankzij de instap van HLB Belgium behoren audit en assurance na Nederland nu ook in België tot het dienstenaanbod van PI...

De verhoging van maaltijdcheques naar 12 euro: wat moet je als accountant hierover weten?

Interview met Ben Broeckx, CEO Pluxee Een van de maatregelen in het federale regeerakkoord is de verhoging – inclu...

Het nieuwe magazine van AccountancyVandaag is klaar!

AccountancyVandaag en ComptaPerspectives brengen deze week een nieuw magazine uit over de digitalisering van accountants...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.