Nieuw kantoorconcept SBB Accountants & Adviseurs ondersteunt rol als adviespartner

Voor ruim 23.000 klanten – zowel ondernemingen, vrije beroepen, als organisaties in social profit – is SBB de laatste jaren uitgegroeid van accountant tot adviespartner. En die succesvolle ontwikkeling vraagt om een nieuw kantoorconcept. Daarbij staan de klanten- én werknemersbeleving centraal. In vijf van onze kantoren introduceerden we ons nieuw kantoorconcept al. Recent nog in onze kantoren in Maldegem en Beveren.

“Onze dienstverlening is zodanig divers dat we niet langer op vaste locaties werken. Elke dag zit je naast iemand anders.” – Jan de Taeye, kantoordirecteur SBB Maldegem

Archief maakt plaats voor overleg en samenwerking

De 27 kantoren van SBB liggen verspreid over gans Vlaanderen. Maar in veel van die locaties matcht de vergaderstructuur niet meer met de huidige dienstverlening. Jan de Taeye, kantoordirecteur in Maldegem: “Bij vermogensdossiers, investeringsdossiers of overnames zijn er vaak veel personen betrokken. Bovendien breiden we in sommige gevallen ook ons eigen team uit met experten uit ons kantorennetwerk. Dat betekent veel volk rond de tafel. In ons nieuw kantoorconcept voorzien we daarom grote en moderne overlegruimtes voor een optimale samenwerking, zoals boardrooms met teleconferencing.” “Die ruimte wordt vrijgemaakt door verregaande digitalisering”, vult Geert De Decker aan. Als kantoordirecteur in Beveren maakte hij bijvoorbeeld komaf met het fysieke archief: “Al onze dossiers zijn volledig gedigitaliseerd en ook documentenuitwisseling met klanten gebeurt volledig digitaal. Mooi meegenomen: zo maken we meer tijd vrij voor persoonlijk advies.”

“De werkvloer werd opgedeeld in verschillende ruimtes: me-places, we-places en ‘gewone’ kantooroppervlakte. Zo werken we optimaal en in een aangename omgeving samen.” – Geert De Decker, kantoordirecteur SBB Beveren

Elke dag tussen nieuwe collega’s

Naast een nieuwe vergaderinfrastructuur zet SBB sterk in op ergonomie, zoals verstelbare bureaus. Gezonde werkhoudingen leiden immers tot een hogere productiviteit en een lager ziekteverzuim. Ook de kantoorruimte zelf krijgt een makeover. Voortaan kunnen medewerkers niet enkel terecht in work-places, maar ook in me-places en we-places. Geert De Decker: “Een me-place is een ruimte waar je in stilte kan werken, terwijl we-places de teamgeest stimuleren. Denk aan gezellige hoekjes of een refter met kickertafel en dartsbord.” Welke werkplek medewerkers ook kiezen, aan het einde van de dag bergt iedereen alles op. “De volgende ochtend kan je dus een nieuwe werkplek kiezen”, legt Jan de Taeye uit. “De ene dag zit je met andere woorden naast een vermogensplanner, de andere naast een expert in corporate finance of vennootschapswetgeving. Die flexibiliteit is een absolute meerwaarde nu SBB een totaalpartner is voor ondernemers. ”

Slim energiebeheer voor een betere leefomgeving

Op sommige locaties zal een renovatie volstaan om het nieuwe kantoorconcept in te voeren, maar op andere locaties komt een volledig nieuw gebouw. Is dat het geval, dan kiest SBB resoluut voor duurzame oplossingen. Jan de Taeye: “Slim energiebeheer staat bovenaan de agenda. Ter illustratie, in het nieuwe SBB-kantoor in Maldegem zorgen warmtepompen en zonnepanelen voor een aangename temperatuur en groene stroom. Verlichten doen we dan weer met natuurlijk licht waar dat kan en zuinige ledverlichting elders. Almaar meer collega’s komen ook werken met een elektrische wagen of e-bike. Voor hen voorzien we voldoende laadpunten.

Nieuw kantoorconcept voor SBB Maldegem en Beveren

Er werden reeds vijf kantoren in een nieuw jasje gestoken. Recent ook SBB Maldegem en Beveren, allebei in Oost-Vlaanderen. In de toekomst volgen onze andere kantoren. Jan de Taeye: “De locatie in de Koning Leopoldlaan biedt klanten meer comfort op het vlak van bereikbaarheid, parkeergelegenheid en overleginfrastructuur. Bovendien hadden we nood aan een groter kantoor om onze groei in zowel klanten als medewerkers op te vangen. Die ruimte hebben we nu. Handig is ook dat het nieuwe pand omringd is door handelsactiviteit, met veel organisaties die we kunnen ondersteunen in hun eigen groei.”
Geert De Decker: ”In Beveren blijven we in hetzelfde gebouw zitten aan de Gentseweg. De ligging is een belangrijk voordeel voor onze medewekers en de klanten van RVO Finance, een sectorgenoot die we in 2022 overnamen. Door die overname raakte ons kantoor evenwel overbevolkt. Dat hebben we opgelost met een renovatie en uitbreiding. Dat zal dan weer het decor zijn voor ons nieuwe kantoorconcept.”

Lees verder op de site van SBB

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Het wordt tijd om druk op de accountants te verlichten

Het aantal studenten dat afstudeerde in de richting ‘accountancy administration’1 is afgelopen jaar gestegen. Ondanks de...

Bizzcontrol versterkt Accountants met AI

AI is alomtegenwoordig en transformeert onze manier van werken, net zoals het internet dat deed. Deze revolutionaire tec...

Visma realiseert 2,5 miljard euro in ARR na solide Q2

Positief momentum houdt aan dankzij marktuitbreiding en winstgevende groei Visma behaalde in het tweede kwartaal van 202...

RFN viert 40 jaar aanwezigheid in Frankrijk en kondigt de opening aan van een derde site

RFN, de vertrouwde gids voor Belgische en Europese bedrijven en particulieren in Frankrijk, viert een mijlpaal van 40 ja...

Nieuw: de ‘accountancymanager’ als eerste aanspreekpunt voor de klant

Dfisc uit Brugge is geen accountancykantoor van dertien in een dozijn. “Ik durf gerust zeggen dat we een nichekantoor zi...

België heeft deadline CSRD niet gehaald

België heeft de deadline voor de nieuwe Europese regelgeving voor groene rapportage door bedrijven niet gehaald. De wetg...

SBB Accountants & Adviseurs lanceert Ameleo

Met een nieuwe naam en huisstijl voor het vroegere ‘Transitie-Partners’ wil SBB Accountants & Adviseurs het aanbod r...

Sven Helsen (KMG Accountants): “Goeie communicatie met je klant is geen detail, maar de essentie”

Als accountant het verschil maken voor je klanten? Drie manieren, zegt Sven Helsen: communiceer, communiceer en communic...

Patrick Boone nieuwe Chairman PwC België

In het kader van de geplande leiderschapswissel bij PwC België, gevestigd in Diegem, is Patrick Boone aangesteld als de ...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

OECCBB daagt ITAA voor de rechter

Persbericht Reactie ITAA onderaan. Na meerdere pogingen tot verzoening, onbeantwoorde brieven en geannuleerde ontmoeting...

Postgraduaten aan Fiscale Hogeschool zullen sneller tot de titel “gecertificeerd belastingadviseur” leiden

Vanaf het academiejaar 2024 zullen de postgraduaten Fiscale Wetenschappen en Fiscaal Recht & Fiscale Praktijk snelle...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.