“Onlangs hebben we de kaap gerond van 75.000 dossiers. Vijf jaar geleden, op 1 januari 2020, waren dat er nog 32.000”, zegt managing director Andries Geers van Octopus. “In diezelfde periode ging het aantal kantoren dat we bedienen van 1.600 naar 2.500. Vooral in Vlaanderen, maar ook in Wallonië.”
Nog een treffend cijfer: het aantal CODA-mandaten via Octopus. Andries: “We hebben al meer dan 30.000 CODA-mandaten gerealiseerd. Niet niks, als je weet dat van onze 72.000 dossiers zowat de helft vennootschappen zijn. En dat aantal CODA’s neemt sneller toe dan het aantal dossiers. Hoe dat komt? Omdat wij basistechnologie – zo zien wij CODA – gratis aanbieden aan kantoren.”
“Door druk te blijven voeren op de prijs blijft basistechnologie toegankelijk voor iedereen. Dan heb ik het over CODA, maar ook over Peppol, eveneens gratis via Octopus.”
Service versterkt klantenbinding
“Als je naar de marktprijs kijkt, zouden we daar makkelijk 5 euro per maand kunnen voor vragen. Dan zouden we meer winst maken, maar zouden we dan meer klanten helpen? Nee, want door het gratis aan te bieden worden meer dossiers via CODA slimmer en efficiënter verwerkt. Veel van onze klanten zouden dat niet in huis halen mocht het niet gratis zijn, vermoed ik. Wij vertrouwen erop dat die service sterkere klantenbinding en mond-tot-mondreclame oplevert. Dat past binnen onze filosofie: wij helpen onze klanten zoals zij hun klanten helpen.”
Streven naar marktmaximalisatie
Precieze omzetcijfers maakt Octopus niet bekend, maar de omzet ligt, zegt Andries, een stuk lager dan bij hun concurrenten. “Een logisch gevolg van onze positionering als prijsbreker. We streven niet naar winst- maar naar marktmaximalisatie. Incontournable zijn in de markt, daar streven we naar.”
“Er moet een oplossing zijn zoals Octopus: daar zijn we rotsvast van overtuigd. Door druk te blijven voeren op de prijs blijft basistechnologie toegankelijk voor iedereen. Dan heb ik het over CODA, maar ook over Peppol, eveneens gratis via Octopus.”
“Het allerbelangrijkste is dat we onze klanten op een toegankelijke en betaalbare manier helpen, elke dag. Onze groeicijfers zijn daarvan een gevolg.”
Altijd plaats voor mensen die willen groeien
Hebben Andries en co uitgesproken targets die ze willen halen? “Het allerbelangrijkste is dat we onze klanten op een toegankelijke en betaalbare manier helpen, elke dag. Onze groeicijfers zijn daarvan een gevolg. Plus, laat ons eerlijk zijn: een stuk van die groei valt te verklaren door factoren waar we zelf maar weinig impact op hebben, zoals de noodzaak voor kantoren om te gaan digitaliseren.”
Of er ook evolutie zit in het medewerkersaantal? Andries: “Momenteel zijn we met 23. Tien mensen meer dan in 2020. Toch blijven we een flexibele, slanke organisatie. Onze filosofie is dat er altijd plaats is voor mensen die willen groeien, bijleren en zich flexibel opstellen. Mensen met wie de klik er is.”
“Je moet je organisatie zo op orde hebben dat ze draait met de bestaande mensen en dat nieuwkomers ingepast kunnen worden. Collega’s vertrekken niet snel, zo blijkt. Al onze salesmensen – relatiebeheerder is een betere term – zijn al minstens drie jaar bij ons. Dat zorgt ervoor dat ze de klanten nog beter kennen en het verschil maken door vertrouwen op te bouwen.”
Octopus heeft, zegt Andries, een duidelijke visie over waar het naartoe wil. “We bestaan 23 jaar en weten intussen heel goed wat we wel en niet willen doen. En wie onze klanten zijn. Dat zijn de kleinere kantoren, van de solo-accountants tot kantoren met pakweg 10 medewerkers. Bij de grote groepen is het als softwaremaker moeilijker om het verschil te maken, omdat het opbouwen van een relatie daar minder speelt.”
“De accountancy is een vertrouwenssector en we benaderen die ook zo. Daarom investeren we zoveel tijd in de band met onze klanten, omdat we dat nodig vinden en omdat het werkt.”
“We bestaan 23 jaar en weten intussen heel goed wat we wel en niet willen doen. En wie onze klanten zijn. Dat zijn de kleinere kantoren, van de solo-accountants tot kantoren met pakweg 10 medewerkers.”
Lokale boekhouder verdwijnt niet
Hoe kijkt Andries naar de consolidatie in de accountancy? “Trouwen en scheiden zijn van alle tijden”, lacht hij. “Het is niet de eerste consolidatiegolf, al is de trend vandaag wel opvallender: het grote geld wordt alleen maar groter.”
“Heel wat overgenomen kantoren werkten al met Octopus en blijven dat ook doen. En er starten nog altijd veel nieuwe kantoren. De boekhouder die lokaal werkt en al z’n klanten kent, die bestaat nog altijd, en gaat ook helemaal niet verdwijnen. Net omdat het een vertrouwenssector is. Mocht ik zelf een vennootschap hebben, ik zou zeker niet voor een grote boîte kiezen maar voor een kleine boekhouder, met wie ik een band kan opbouwen.”
Octopus: niet te koop
Er is niet alleen consolidatie in de accountancy maar ook in de software voor accountants. Wat doet Octopus als morgen een van de kleppers op de deur klopt? Andries: “Dat zou je aan de eigenaar moeten vragen. Maar goed: iedereen weet dat ze momenteel overal aankloppen.”
“Dat Octopus nog altijd onafhankelijk is, is een duidelijk signaal. De oprichter van ons bedrijf weet: als ik verkoop, is de leute eraf. Octopus is een eigenzinnige speler: een prijsbreker die zich niet wil laten uitkopen. Bij sommige concullega’s zijn we daarom wellicht niet de meest geliefde partij. Maar dat maakt het engagement van onze medewerkers net sterker.”
De consolidatie heeft het voor Octopus ook iets makkelijker gemaakt om zich te positioneren, zegt Andries. “Het versterkt onze overtuiging dat het belangrijk is wat wij doen. Dat er een prijsbreker bestaat die een relatie opbouwt met de kleinere kantoren, en die laatsten niet als een nummer ziet.”
“De accountancy is een vertrouwenssector en we benaderen die ook zo. Daarom investeren we zoveel tijd in de band met onze klanten, omdat we dat nodig vinden en omdat het werkt.”


