In december laten we opinieleiders uit de accountancysector aan het woord om hun visie te delen. Dit jaar focussen we op twee kernvragen: wat was jouw grootste uitdaging in 2024 en hoe heb je die aangepakt? En welke uitdaging zie jij als de grootste voor 2025?
Bart Van Coile
ITAA
Wie ben je?
Ik ben voorzitter van het ITAA, verheugd het tofste en aangenaamste beroep te mogen vertegenwoordigen. En daarnaast bestuurder van Van Coile & Partners. Een leuke groep, samen 45, van accountants en belastingadviseurs in Drongen bij Gent.
“Voor het Instituut hebben we in 2024 vele uitdagingen aangepakt maar graag wil ik er kort twee belichten.”
Wat was je grootste uitdaging van 2024 en hoe heb je die aangepakt?
Beste confraters,
We zijn alweer een jaar verder en wat een gevuld jaar was het! De tijd staat niet stil maar ook de wereld niet en dus ons beroep niet. Een veranderende samenleving leidt tot veranderende noden van ondernemingen en dat leidt dan weer tot een veranderende dienstverlening aan onze cliënten.
Voor het Instituut hebben we in 2024 vele uitdagingen aangepakt maar graag wil ik er kort twee belichten.
Vooreerst de protocollen met Hogescholen en Universiteiten. Hierdoor kunnen jongeren, wanneer ze een opleiding volgen onder het protocol, vrijstelling bekomen tot de examens voor toelating tot het beroep. De eerste examens werden, zoals voorzien in dat protocol, gezamenlijk afgenomen. Een groot succes. Niet enkel in de samenwerking maar vooral in de inschrijving van het aantal kandidaten. Overal zien we in het land een groei ontstaan in het aantal kandidaten, jongeren, voor deze trajecten en dus de toegang tot het beroep. Dit en andere initiatieven (meer dan 70 ambassadeurs van ITAA gaan naar scholen, maar ook privé initiatieven van kantoren welke publiciteit maken…) zorgen ervoor dat het beroep terug aantrekkelijker wordt. Misschien kunnen hopen van een eerste trendbreuk?
En daarnaast de inzet voor het realiseren van e-depot. Met de gespaarde middelen van eStox (dus dank aan alle gebruikers) gaan we samen met FedNot investeren in e-depot.
Wat is dit? Met deze tool gaan alle accountants en belastingadviseurs snel en efficiënt de publicaties kunnen realiseren in het Belgisch Staatsblad. Dus gedaan met papieren op de achterkant te tekenen, gedaan met discussies over documenten en bewijsstukken. De wijzigingen van maatschappelijke zetels, de publicatie van bestuurders, tot zelfs in 2026 (we kijken hier wat verder) de publicatie van de oprichting of statutenwijzigingen van een CommV of VOF. Allemaal ontwikkelingen om het werk van ons allen te verbeteren, te vergemakkelijken.
De uitdaging zijn zo goed als allemaal rond in 2024. De ontwikkelingen ervan zijn ingezet. Ik kijk dus uit naar 2025…
Maar dit zijn maar 2 puntjes in tal van uitdagingen welke ons pad kruisten. Denk maar het succesvolle congres, de verhuis van ITAA, de norm domiciliëring, de problemen met de IT-applicaties van financiën, de wetgeving rond duurzaamheid en de invloed om de k.m.o., wijzigingen in boek 6 over de buitencontractuele aansprakelijkheid enz.
“De transitie naar e-Invoicing is zonder twijfel de grootste uitdaging van 2025.”
Hoe kijk je naar 2025?
De transitie naar e-Invoicing is zonder twijfel de grootste uitdaging van 2025. Het instituut voorzag deze evolutie reeds in 2017 en om de vlotte overgang naar e-Invoicing te bevorderen, werd in samenwerking met Unifiedpost een e-Invoicing tool voor jullie ontwikkeld en ter beschikking gesteld. In deze partnership stonden de digitale onafhankelijkheid van het beroep en het respect voor het beroepsgeheim, privacy en gegevens centraal.
Twee elementen waren hierin van essentieel belang : enerzijds moet de data die in deze tool wordt gebracht volledig vertrouwelijk worden behandeld en anderzijds moet de data ten allen tijden eigendom blijven van de cliënt, en bijgevolg niet door anderen kunnen worden gebruikt.
Bovendien heeft dit partnerschap de markt opengesteld. Daar waar we bij andere datadiensten zien dat dominante posities op de markt ITAA-leden dwingen ervoor te betalen om gegevens niet handmatig te moeten verwerken, is hier geen sprake van binnen ons partnerschap.
De jarenlange inzet van het instituut op dit vlak heeft duidelijk resultaat: uit de e-Invoicing enquête die we onlangs uitstuurden, bleek dat bijna 85% van onze leden een transitieplan hebben of zullen uitrollen voor hun cliënten. Dit is zonder meer uitstekend nieuws en we kunnen jullie alleen maar danken om jullie cliënten op deze manier te begeleiden in deze nieuwe uitdaging.
Transitie naar duurzaamheid!
Maar ook de transitie naar duurzaamheid betekent een grote impact op ondernemingen en hun vertrouwde adviseurs. Het ITAA heeft er samen met UCM en met UNIZO alles aan gedaan om de administratieve belasting die de omzetting van de CSRD-richtlijn met zich meebrengt, tot een minimum te beperken. Met succes! België is het enige land dat de omzetting van deze richtlijn heeft gekoppeld aan beschermingsmaatregelen voor kmo’s. De mogelijkheid om informatie te vragen aan kmo’s uit de waardeketen van grote vennootschappen wordt beperkt. Assurance vragen aan kmo’s uit de waardeketen wordt verboden.
Maar dit betekent niet dat de duurzaamheidsregelgeving een “ver-van-mijn bedshow” is voor kmo’s. Vele kmo’s zullen vrijwillig de stap richting duurzaam ondernemen nemen. En het is onze taak om hen daarbij te begeleiden. Dankzij het instituut is de rol die ITAA-leden hierin kunnen opnemen heel ruim. Het omvat naast duurzaamheidsrapportering ook duurzaamheidsattestering en assurance. Deze nieuwe opdrachten zijn zonder twijfel een ongelooflijke opportuniteit voor ons beroep! Maar anderzijds is dit ook een enorme uitdaging om nieuwe kennis te verwerven om deze opdrachten tot een goed einde te brengen. Jullie mogen rekenen op de ondersteuning van jullie instituut om jullie hierbij te helpen met ondermeer informatie en vormingen!
Nieuwe normen geven nieuwe opportuniteiten!
De raad van het ITAA heeft verschillende nieuwe normen goedgekeurd. Met een aantal van hen willen we een tool aanbieden waarmee we de dienstverlening die we aan onze cliënten kunnen aanbieden kunnen diversifiëren. Het gaat om internationale normen die omgezet worden in de Belgische context.
De Norm inzake de Samenstellingsopdrachten en de norm inzake het verrichten van overeengekomen specifieke procedures zijn hiervan twee voorbeelden. De norm inzake de Samenstellingsopdrachten geeft aan onze leden een kader voor zowel financiële als niet-financiële verslaggeving. Informatie wordt verzameld, geordend en in een verslag gegoten. Als je aan de jaarrekening van je cliënt een duidelijk kwaliteitslabel wil geven, kan je deze jaarrekening op basis van deze norm “samenstellen”.
De Norm inzake het verrichten van overeengekomen specifieke procedures laat toe om vooraf afgesproken attesten op te stellen. Sinds COVID vragen meer en meer overheidsinstanties een attest van een beroepsbeoefenaar, bijvoorbeeld in het kader van het verlenen van subsidies. Het gaat hier niet om zogenaamde “assurance” (of controle-) opdrachten, maar het is wel een duidelijke blijk van vertrouwen in de deskundigheid en objectiviteit van onze leden. Deze norm geeft een kader aan dergelijke opdrachten. Ook deze norm is ook toepasselijk op niet-financiële informatie.
Ook wat betreft de gemeenschappelijke normen met het Instituut van de Bedrijfsrevisoren, heeft het Instituut niet stilgezeten. Zowel de norm ontbinding/vereffening, de effectennorm als de norm fusie/splitsing werden door de Raad goedgekeurd.
Al deze normen zullen overgemaakt worden aan de Hoge Raad voor de Economische beroepen voor advies.
“Maar één ding is zeker: jullie kracht maakt de kracht van het instituut!”
Administratieve belasting en falende overheidstools: we laten niet los!
Jammer genoeg betekent het feit dat er nieuwe uitdagingen bijkomen niet dat bestaande uitdagingen verdwijnen. Wij blijven onder druk gezet door een explosie van administratieve lasten. Niet verwonderlijk werd deze administratieve belasting werd door 92% van de respondenten van onze jaarlijkse barometer aangeklaagd.
Heel veel administratieve verplichtingen komen vanuit het Europees niveau. Hier merken we toch een hoopvolle mentaliteitswijziging op. Het besef leeft dat de overdaad aan administratieve regels van afgelopen jaren de competitiviteit van Europa heeft geschaad. De wil lijkt toch wel aanwezig te zijn om regelgeving opnieuw te analyseren vanuit het licht van een vermindering van administratieve lasten. Ook deze evolutie volgen we van dichtbij op.
Ook het falen van de overheidstools weegt zwaar door op onze werkdruk en op de aantrekkelijkheid van ons beroep. Jullie mogen erop vertrouwen dat we bij alle stakeholders op deze nagel blijven kloppen. We maken van deze gelegenheid gebruik om nogmaals warm op te roepen om de ITAA-servicedesk te informeren bij problemen en pannes. Hiermee geven jullie ons de impact om oplossingen te eisen waarbij alle confraters geholpen zijn.
Hartelijk dank!
Een nieuw begeleidingstraject voor stagiairs, een promotiecampagne naar de jongeren, protocollen met scholen, een nieuwe norm domiciliëring, … er is nog zoveel om over te vertellen, te veel om dit in deze bijdrage allemaal op te nemen.
Maar één ding is zeker: jullie kracht maakt de kracht van het instituut! Het zijn de leden van het ITAA die de impact van het ITAA op de politiek en maatschappij bepalen. Door een onmisbare schakel ten dienste van de kmo’s te zijn en op die manier mee te bouwen aan de groei van de economie. Door van ons beroep een beroep te maken waar de samenleving vertrouwen in mag hebben. Door met ongeveer 14.000 leden meer dan 20.000 kantoormedewerkers tewerk te stellen en nog steeds te groeien.
Vincent en ikzelf, die de eer hebben om als ondervoorzitter en voorzitter van het instituut gekozen te zijn, kunnen jullie hiervoor alleen maar vanuit de grond van ons hart danken en jullie het beste toewensen voor 2025, zowel op professioneel vlak als in uw privéleven.
Blijf goed voor uzelf en uw naasten zorgen!