Het geheim van kantoren waar iedereen meedenkt? Ze behandelen hun mensen als partners, niet als uitvoerders.
“Mijn team wacht altijd af wat ik zeg. Niemand neemt initiatief,” verzuchtte een kantooreigenaar vorige week.
Mijn vraag was simpel: “Wanneer heb je voor het laatst om hun mening gevraagd?”
Lange stilte.
Hier zit een pijnlijke waarheid: we kunnen niet verwachten dat mensen meedenken als we hen behandelen als uitvoerders. Als je wilt dat je team medeveranderaars worden, moet je ze ook als medeveranderaars behandelen.
Van ‘doen wat ik zeg’ naar ‘denken wat jij denkt’
Ik zie het te vaak: kantooreigenaars die klagen over passieve medewerkers, maar tegelijk elke beslissing zelf willen nemen. Die frustratie over ‘gebrek aan initiatief’ terwijl elke vorm van initiatief wordt afgekapt met “Daar hebben we het niet over gehad” of “Dat is niet hoe we het doen.”
Het alternatief vraagt moed. Moed om controle los te laten. Moed om te accepteren dat anderen soms betere ideeën hebben. Moed om ‘Ik weet het niet’ te zeggen.
Drie manieren om je team wakker te schudden
1. Verander je vragen
- Oud: “Kan je dit voor vrijdag af hebben?”
- Nieuw: “Wat heb je nodig om dit voor vrijdag klaar te krijgen?”
- Oud: “We gaan dit zo aanpakken…”
- Nieuw: “Hoe zouden jullie dit aanpakken?”
2. Creëer ‘veilige experimenten’ Geef iemand de ruimte om iets op hun manier te doen – met een vangnet. “Probeer jouw aanpak maar eens voor deze klant. Als het niet werkt, gaan we terug naar de oude manier.”
Een van onze kantoren liet hun jongste medewerker een nieuwe manier van klantcommunicatie uitproberen. Resultaat? 30% snellere respons van klanten. Nu gebruikt het hele kantoor haar methode.
3. Vier de ‘nobele mislukking’ Deel verhalen over experimenten die niet werkten, maar wel leerrijk waren. Maak duidelijk dat ‘het proberen’ al waardevol is, ook zonder perfect resultaat.
Het verschil tussen betrokkenheid en verantwoordelijkheid
Betrokken mensen doen wat hen wordt gevraagd. Verantwoordelijke mensen voelen eigenaarschap. Het verschil? Verantwoordelijke mensen zijn betrokken bij het resultaat, niet alleen bij hun taak.
Daarom werken de beste veranderingen bottom-up. Niet omdat de leiding het besluit, maar omdat het team het wil.
Een concreet experiment
Kies volgende week één proces dat frustreert – bijvoorbeeld de manier waarop offertes worden gemaakt. Roep je team bij elkaar en vraag: “Als jullie dit proces volledig mochten heruitvinden, hoe zouden jullie het dan doen?”
Luister. Echt luister. Niet om hun ideeën te verbeteren, maar om ze te begrijpen. Vraag door. Laat hen het uitwerken.
En dan – hier komt de test – laat hen hun idee implementeren.
Het resultaat? Meer dan je verwacht.
Dat kantoor van het begin? Ze hebben nu een ‘innovatieteam’ van drie vrijwilligers die maandelijks met verbetervoorstellen komen. De nieuwe uitdaging van de kantooreigenaar? Bijhouden met al hun ideeën.
Mensen die mogen meedenken, denken graag mee.
Leen Van Breedam
Lead Game Changer, Kudoz
Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.