16/04/2025

Weerstand ombuigen: zo maak je van veranderingen een succes

Leen Van Breedam

Verandering is een constante factor in de accountancy. Nieuwe wetgeving, digitalisering, de zoektocht naar talent: het zijn allemaal uitdagingen die vragen om aanpassingen. Maar hoe zorg je ervoor dat je team meegaat in die veranderingen en weerstand geen spelbreker wordt maar juist een goeie hefboom.

Weerstand bij veranderingen is onvermijdelijk

Waarom weerstand ontstaat

Weerstand is een natuurlijke reactie op verandering. Het komt voort uit angst voor het onbekende, het verlies van controle of de extra inspanning die een verandering met zich meebrengt. Het toont wat er verloren gaat en wat de kostprijs daarvan is. Of het laat zien wat vergeten wordt en nog aandacht en/of erkenning of waardering mag krijgen.

Herken je deze signalen binnen je team?

  • Negatieve communicatie: Klagen, cynisme of openlijke kritiek op de verandering
  • Gebrek aan betrokkenheid: Passiviteit, afwachten of het negeren van nieuwe werkwijzen
  • Productiviteitsverlies: Meer fouten, trager werken of verzuim

Aanpakken van weerstand: praktische tips

  1. Communiceer helder en eerlijk. Wees transparant over de redenen voor de verandering, de impact op de medewerkers en de beoogde resultaten. Vermijd vage beloftes en wees eerlijk over mogelijke nadelen.

Bv: Leg uit waarom de overstap naar een nieuw boekhoudpakket noodzakelijk is voor de efficiëntie en de voordelen die het biedt voor de medewerkers  (minder handmatig werk, betere rapportages).

  1. Betrek je team. Geef medewerkers de mogelijkheid om input te leveren en mee te denken over de implementatie. Organiseer bijvoorbeeld workshops of brainstormsessies, en werk met key-users als voortrekkers 
  2. Geef ruimte voor emoties. Erken dat verandering lastig kan zijn en geef medewerkers de ruimte om hun zorgen en frustraties te uiten. Luister actief en toon begrip. En als je het zelf lastig vindt, deel dit dan ook. Organiseer hiervoor een open gesprek waar alle emoties ook mogen zijn. Je kan hier dan de weerstand verder bevragen zodat je hoort waarom die er precies is (en tip: doorvragen, want vaak zit het pas in de 5e of 6e laag wat de echte reden is)
  3. Zorg voor training en ondersteuning. Bied voldoende training en begeleiding aan om medewerkers vertrouwd te maken met de nieuwe werkwijze of technologie
  4. Vier successen. Beloon en erken de inspanningen van medewerkers die zich inzetten voor de verandering. Vier kleine successen om het momentum te behouden, en vier ook de grote successen. Bedank medewerkers ook publiekelijk voor hun inzet tijdens de implementatie van het nieuwe boekhoudpakket en deel positieve resultaten (bijvoorbeeld een significante tijdsbesparing).
  5. Wees een rolmodel. Laat als leidinggevende zien dat je zelf ook openstaat voor de verandering en de nieuwe werkwijze omarmt. 

Conclusie

Weerstand bij veranderingen is onvermijdelijk, maar door open communicatie, betrokkenheid en de juiste ondersteuning kun je het ombuigen tot een positieve energie. Investeer in je team en creëer een cultuur waarin verandering wordt gezien als een kans om te groeien en te innoveren. Zo zorg je ervoor dat je accountantskantoor klaar is voor de toekomst.

Leen Van Breedam

Lead Game Changer, Kudoz


Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

De passie-paradox in de inkomstenbelasting

Wat collectioneurs, fashionista’s, kunstliefhebbers, verzamelaars en andere culturele fanatici met elkaar gemeen hebben,...

Onvoorspelbare Trump helpt Europese aandelen een handje

Sinds het tweede aantreden van de Amerikaanse president Donald Trump leeft de belegger in onzekere tijden. De escalatie ...

Hangmatbeslissingen, of snelle beslissingen?

Stel je voor: je zit achter je bureau, omringd door werkdruk en personeelstekort, en een potentiële klant belt. Neem je ...

Mensen in hokjes 

“Wij willen onze mensen niet in hokjes plaatsen.” Dat was het antwoord dat ik kreeg toen ik vroeg waarom er ...

Verandering of innovatie, wat is het verschil? 

Of je nu warm loopt of niet voor verandering, in deze tijden zal elke accountant toch een aantal veranderrondes voorgesc...

Duurzaamheidsrapportering: van verplichting naar meerwaarde voor je klanten

Nu de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is omgezet in nationale wetgeving, weten we eindelijk waar we ...

Voorzichtig optimisme is op zijn plaats aan de start van 2025

Nu een succesvol 2024 officieel achter de rug is, is het uitkijken naar de verschillende thema’s die het komende jaar de...

Regeerakkoord? Laat ons de rust en sereniteit bewaren

Eindelijk is er een nieuwe regering. En zoals velen was ook ik benieuwd welke fiscale regels uiteindelijk in het regeera...

(On)productief

Woorden creëren onze werkelijkheid. De woorden van een leider bepalen de cultuur binnen een organisatie. Net zoals de wo...

De accountant van morgen: bruggenbouwer in een complexe wereld

Vraag een gemiddelde leerling uit het laatste jaar secundair onderwijs wat een accountant doet en je krijgt vaak dezelfd...

Duurzaamheid als groeikans voor accountants: van lachertje tot opportuniteit

Toen ik anderhalf jaar geleden begon te communiceren over duurzaamheid als kans voor accountants, werd ik uitgelachen. &...

Brecht Buysschaert over zelfzorg, de basis van een sterke bedrijfscultuur

Zelfzorg: de clichés voorbij We horen het overal: “Zorg goed voor jezelf.” Maar hoe vaak doen we het écht? En eerlijk, i...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.