09/04/2024

Klantrelaties efficiënt beheren: een zorgvuldige CRM-keuze

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse.

Als accountant gaan je taken verder dan enkel de boekhouding; het beheren van klantrelaties kost vaak veel tijd. CRM-software kan helpen bij het vereenvoudigen van deze taken, maar niet altijd levert dit de verwachte efficiëntie op. Dit artikel belicht de cruciale punten bij het kiezen en inzetten van een CRM-systeem om daadwerkelijk je workflow en klantenservice te verbeteren.

Waarom een one size fits all CRM niet werkt voor accountants

Praat je over relatiebeheer voor accountants? Dan gaat het gesprek o.a. over het gebruik van CRM-software. Maar als accountantskantoor heb je weinig aan een dertien-in-een-dozijn-CRM waarin je alleen ‘standaardinformatie’ kunt noteren en relatiebeheer maar gedeeltelijk kunt automatiseren. Dat is misschien genoeg voor een internetmarketingbureau of schildersbedrijf. Maar niet voor accountants.

Als accountantskantoor heb je extra functies nodig:

  • Herkenning en koppeling van wettelijke documenten en automatische acties op basis van deze herkende documenten.
  • Opvolging van de antiwitwaswetgeving.
  • Sector specifieke velden in de relatie fiche en taaksjablonen, onder andere voor de belastingaangifte.
  • Gelinkte relaties met daarbij sector specifieke velden, zoals wie is ten laste van wie.
  • Documentgeneratie met sectorspecifieke velden en templates. 
  • Een helpdesk die sectorspecifieke kennis heeft.
  • Sectorspecifieke integraties met andere tools.

Voorkom een wirwar aan eigen ‘oplossingen’

Is het relatiebeheer niet netjes ingericht? Dan gaat waardevolle informatie verloren. Je krijgt al gauw losse post-its met notities, klantinformatie die niet meer up-to-date is of aan elkaar geknoopte software die net-niet lekker samenwerkt. Of nog erger: de informatie zit alleen in het hoofd van je collega. Dat gaat niet werken, waardoor klantbeheer eerder méér tijd kost dan minder tijd. Laat staan dat je tijd overhoudt voor de waardevolle onderdelen van relatiebeheer.

De impact van efficiënt relatiebeheer op je dienstverlening en klanttevredenheid

  1. Toekomstgericht: pro-actief bezig met klantretentie en loyaliteit
  2. Vertrouwenspersoon: advies & meedenken
  3. Stabiele service: altijd klantinformatie up-to-date
  4. Sterk in samenwerking: verdeel klanten en dossiers onder collega’s
  5. Personalisatie: betere dienstverlening en (verkoop)kansen ontdekken
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

10 AI-prompts voor accountants

In deze blog ontdek je tien handige prompts die jou niet alleen helpen om tal van praktische problemen op te lossen, maa...

Waarom ze hun ‘persoonlijke assistent’ bij FRWRD niet meer kunnen missen

Met een naam als FRWRD ben je het aan jezelf verplicht om vooruit te denken én te gaan. Dat betekent onder meer: beter e...

Van spreadsheet naar professionele bedrijfssoftware: vakmensen kunnen nu moeiteloos overstappen

Efficiënter werken dankzij professionele software zonder grote investering, met Exact Online Factuur en Exact Online CRM...

BDO wordt implementatiepartner Microsoft Business Central

BDO kondigt een strategisch partnerschap met Microsoft aan. Door het implementeren van de ERP-cloudoplossing, Business C...

Visma neemt Antwerps softwarebedrijf FlowTribe over

Accounton en AdminPulse bundelen krachten voor geïntegreerde accountancy-oplossingen Visma kondigt aan dat het zijn aanw...

Cybersecurity & boekhoudsoftware: hoe houden we jouw data veilig?

Een interview met Jacob Kiers, Security Engineer bij Yuki, over cybersecurity en het belang van veilige data. Dit versch...

Wolters Kluwer lanceert Clearfacts Kyte om e-facturatie voor kmo’s te vereenvoudigen

Nieuwe softwaremodule helpt bedrijven met de digitale facturatieverplichting Wolters Kluwer Tax & Accounting (TAA) i...

“Collega’s vroegen zelf om het te gebruiken” – Geert Schellekens over de kracht van Silverfin bij PwC

Geert Schellekens, partner bij PwC, noemt zichzelf een ‘early adopter’ van Silverfin. Hij bracht de tool mee naar PwC Be...

De kracht van de Liantis-tool Bedrijfsleidersbeheer: klantengetuigenis Kantoor Dewulf

De tool Bedrijfsleiderbeheer van Liantis biedt accountants een eenvoudige en efficiënte manier om het loondossier van hu...

Managementrapportages: het fundament voor modern accountantsadvies

Als accountant ken je het belang van goed financieel inzicht als geen ander. Maar een degelijk opgestelde managementrapp...

Tim Wynant (Meraki) over 12 jaar digitalisering: “In het begin was het een gevecht”

Tim Wynant van Meraki noemt AdminPulse het kloppend hart van z’n kantoor. “Je merkt aan alles dat ze van een net, wit bl...

De impact van KYC op de antiwitwaswet: 5 misvattingen ontkracht

Compliance wordt steeds belangrijker voor accountants en ‘Know Your Customer’ speelt daarin een grote rol. KYC kent echt...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.