Klantrelaties efficiënt beheren: een zorgvuldige CRM-keuze

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse.

Als accountant gaan je taken verder dan enkel de boekhouding; het beheren van klantrelaties kost vaak veel tijd. CRM-software kan helpen bij het vereenvoudigen van deze taken, maar niet altijd levert dit de verwachte efficiëntie op. Dit artikel belicht de cruciale punten bij het kiezen en inzetten van een CRM-systeem om daadwerkelijk je workflow en klantenservice te verbeteren.

Waarom een one size fits all CRM niet werkt voor accountants

Praat je over relatiebeheer voor accountants? Dan gaat het gesprek o.a. over het gebruik van CRM-software. Maar als accountantskantoor heb je weinig aan een dertien-in-een-dozijn-CRM waarin je alleen ‘standaardinformatie’ kunt noteren en relatiebeheer maar gedeeltelijk kunt automatiseren. Dat is misschien genoeg voor een internetmarketingbureau of schildersbedrijf. Maar niet voor accountants.

Als accountantskantoor heb je extra functies nodig:

  • Herkenning en koppeling van wettelijke documenten en automatische acties op basis van deze herkende documenten.
  • Opvolging van de antiwitwaswetgeving.
  • Sector specifieke velden in de relatie fiche en taaksjablonen, onder andere voor de belastingaangifte.
  • Gelinkte relaties met daarbij sector specifieke velden, zoals wie is ten laste van wie.
  • Documentgeneratie met sectorspecifieke velden en templates. 
  • Een helpdesk die sectorspecifieke kennis heeft.
  • Sectorspecifieke integraties met andere tools.

Voorkom een wirwar aan eigen ‘oplossingen’

Is het relatiebeheer niet netjes ingericht? Dan gaat waardevolle informatie verloren. Je krijgt al gauw losse post-its met notities, klantinformatie die niet meer up-to-date is of aan elkaar geknoopte software die net-niet lekker samenwerkt. Of nog erger: de informatie zit alleen in het hoofd van je collega. Dat gaat niet werken, waardoor klantbeheer eerder méér tijd kost dan minder tijd. Laat staan dat je tijd overhoudt voor de waardevolle onderdelen van relatiebeheer.

De impact van efficiënt relatiebeheer op je dienstverlening en klanttevredenheid

  1. Toekomstgericht: pro-actief bezig met klantretentie en loyaliteit
  2. Vertrouwenspersoon: advies & meedenken
  3. Stabiele service: altijd klantinformatie up-to-date
  4. Sterk in samenwerking: verdeel klanten en dossiers onder collega’s
  5. Personalisatie: betere dienstverlening en (verkoop)kansen ontdekken
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

AdminPulse straks in een nieuw jasje

AdminPulse pakt weldra uit met een nieuwe look van hun beheerssoftware voor accountantskantoren. Die is inhouse ontwikke...

Hoe haal je als accountantskantoor alles uit Silverfin?

Het succes van de klant. Daar zet het vijftienkoppige team van regional manager customer success Laurence de Klerk Wolte...

Wolters Kluwer wordt partner van AccountancyVandaag

Wolters Kluwer Tax & Accounting wordt met haar software ecosysteem Adsolut partner bij AccountancyVandaag, waarmee h...

Kantoor Feys uit Brugge verwerkt boekhouding volledig automatisch

Dit artikel verscheen eerst op Exact. “Leuk, uitdagend, elke dag iets anders”. Zo omschrijft Wim Feys, bestuurder en fis...

Nic De Ruyver van Accountants Academy over waardegedreven ondernemen: “Ondernemen voor het geld alleen? Dat zegt me niks.”

Een man met een missie. Dat is Nic De Ruyver, sinds een jaar co-CEO van Accountants Academy, dat recent door Visma werd ...

Toekomst van accountant ligt in adviesverlening

AI-GUST, het Belgisch fintechbedrijf van BDO, Van Havermaet en Vandelanotte, dat via artificiële intelligentie financiël...

Vier Accountancy trends in 2024 die zich doorzetten

Als één van de seniors bij Silverfin heeft Sylvie Den Ticht dagelijks contact met haar groot netwerk in accountancy. Zij...

Recordomzet, sterke klantengroei en geografische expansie voor Visma in 2023

Visma heeft in 2023 een recordomzet van 2,4 miljard euro gerealiseerd, een groei van 16 procent ten opzichte van 2022. D...

Slimme factuurverwerker Zenvoices lanceert AI-gestuurde regelherkenning

AI en innovatie zitten in het DNA van Zenvoices. De Bennekomse softwaremaker heeft een expertise als het op het AI gestu...

“Ik raad iedereen aan om te kijken naar efficiëntiewinsten door samenwerking en digitalisering”

Mike Collier zet met Fiskcouncil+ al jaren in op sterk digitaal onderbouwde dienstverlening. In België hebben we volgens...

Accountable introduceert revolutionaire AI-assistent voor startende ondernemers

Een nieuwe speler in het veld van belastingadvies Accountable, een innovatieve onderneming uit Brussel, heeft een geavan...

De voordelen van het automatiseren van periode- en jaarafsluitingen

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op exact.com. De meeste accountants ervaren de handmatige checklist om...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.