Klantrelaties efficiënt beheren: een zorgvuldige CRM-keuze

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse.

Als accountant gaan je taken verder dan enkel de boekhouding; het beheren van klantrelaties kost vaak veel tijd. CRM-software kan helpen bij het vereenvoudigen van deze taken, maar niet altijd levert dit de verwachte efficiëntie op. Dit artikel belicht de cruciale punten bij het kiezen en inzetten van een CRM-systeem om daadwerkelijk je workflow en klantenservice te verbeteren.

Waarom een one size fits all CRM niet werkt voor accountants

Praat je over relatiebeheer voor accountants? Dan gaat het gesprek o.a. over het gebruik van CRM-software. Maar als accountantskantoor heb je weinig aan een dertien-in-een-dozijn-CRM waarin je alleen ‘standaardinformatie’ kunt noteren en relatiebeheer maar gedeeltelijk kunt automatiseren. Dat is misschien genoeg voor een internetmarketingbureau of schildersbedrijf. Maar niet voor accountants.

Als accountantskantoor heb je extra functies nodig:

  • Herkenning en koppeling van wettelijke documenten en automatische acties op basis van deze herkende documenten.
  • Opvolging van de antiwitwaswetgeving.
  • Sector specifieke velden in de relatie fiche en taaksjablonen, onder andere voor de belastingaangifte.
  • Gelinkte relaties met daarbij sector specifieke velden, zoals wie is ten laste van wie.
  • Documentgeneratie met sectorspecifieke velden en templates. 
  • Een helpdesk die sectorspecifieke kennis heeft.
  • Sectorspecifieke integraties met andere tools.

Voorkom een wirwar aan eigen ‘oplossingen’

Is het relatiebeheer niet netjes ingericht? Dan gaat waardevolle informatie verloren. Je krijgt al gauw losse post-its met notities, klantinformatie die niet meer up-to-date is of aan elkaar geknoopte software die net-niet lekker samenwerkt. Of nog erger: de informatie zit alleen in het hoofd van je collega. Dat gaat niet werken, waardoor klantbeheer eerder méér tijd kost dan minder tijd. Laat staan dat je tijd overhoudt voor de waardevolle onderdelen van relatiebeheer.

De impact van efficiënt relatiebeheer op je dienstverlening en klanttevredenheid

  1. Toekomstgericht: pro-actief bezig met klantretentie en loyaliteit
  2. Vertrouwenspersoon: advies & meedenken
  3. Stabiele service: altijd klantinformatie up-to-date
  4. Sterk in samenwerking: verdeel klanten en dossiers onder collega’s
  5. Personalisatie: betere dienstverlening en (verkoop)kansen ontdekken
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Daarom gebruikt VP Accountants & Belastingconsulenten de Silverfin Assistant: “De doorstroom van dossiers gaat sneller, de kwaliteit van ons werk verhoogt”

Begin dit jaar is VP Accountants & Belastingconsulenten uit Keerbergen gestart met de Silverfin Assistant. “De AI-to...

Artificiële Intelligentie: de toekomst van accountancy en modern ondernemen

Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Yuki. Het is cruciaal om manieren te zoeken om je kantoor o...

Cyber­security in accountancy: sta jij voldoende stil bij je digitale veiligheid?

Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Yuki. Wanneer je naar je werk vertrekt, controleer je even ...

Een digitale handtekening vormt de kers op de taart: “Je kunt jezelf geen digitaal kantoor noemen als je niets digitaal laat ondertekenen.”

Een gedigitaliseerd kantoor met een duidelijke identiteit en toekomstvisie? Dat wordt steeds belangrijker in een razends...

Exact viert zijn 40e verjaardag... Vier decennia software-innovatie

Van MS-DOS naar Windows en van de cloud naar AI: Exact helpt al jaren ondernemers groeien met behulp van de nieuwste tec...

Verplichte elektronische facturatie: Horus Software in het Peppol-netwerk

Horus Software, de Belgische scaleup die een boekhoudsoftware en -app met Artificiële Intelligentie heeft ontwikkeld, vo...

Tijdsregistratie leidt tot effectieve tijdsbeheersing

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse. Pff, is het echt nodig om voor elke taak te registreren hoe lang je eraan h...

Een deep-dive in de PB-module van Silverfin: “Een volwaardige personenbelasting in minder dan 15 minuten, daar gaan we voor”

Softwarebedrijf Silverfin timmert al langer dan vandaag aan de weg om hét dataplatform bij uitstek te worden. Met de vol...

Van all-in-one naar one-for-all: “Kantoren die geen enkele koppeling hebben, krijgen het steeds moeilijker”

Wie denkt aan modern boekhouden, denkt aan koppelingen. En wie denkt aan koppelingen? Die denkt natuurlijk aan AdminPuls...

Van klaslokaal tot kantoor: de impact van Silverfin op het vak Accountancy: “We stellen de studenten gerust dat hun toekomstige job niet zal verdwijnen”

Het zijn onzekere tijden voor heel wat studenten Accountancy aan de hogeschool. Met tal van buzzwords als digitalisering...

Bizzcontrol lanceert nieuwe cashflow forecast module

De lancering van de nieuwe cashflow forecast module bij Bizzcontrol is een feit. Voortaan zal je als accountant voor al ...

De Digimeter van IMEC uitgelicht: 5 tips voor de moderne accountant

AccountancyVandaag nam de Digimeter van IMEC grondig onder de loep en spotte vijf belangrijke bevindingen voor jou als m...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.