Klantrelaties efficiënt beheren: een zorgvuldige CRM-keuze

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse.

Als accountant gaan je taken verder dan enkel de boekhouding; het beheren van klantrelaties kost vaak veel tijd. CRM-software kan helpen bij het vereenvoudigen van deze taken, maar niet altijd levert dit de verwachte efficiëntie op. Dit artikel belicht de cruciale punten bij het kiezen en inzetten van een CRM-systeem om daadwerkelijk je workflow en klantenservice te verbeteren.

Waarom een one size fits all CRM niet werkt voor accountants

Praat je over relatiebeheer voor accountants? Dan gaat het gesprek o.a. over het gebruik van CRM-software. Maar als accountantskantoor heb je weinig aan een dertien-in-een-dozijn-CRM waarin je alleen ‘standaardinformatie’ kunt noteren en relatiebeheer maar gedeeltelijk kunt automatiseren. Dat is misschien genoeg voor een internetmarketingbureau of schildersbedrijf. Maar niet voor accountants.

Als accountantskantoor heb je extra functies nodig:

  • Herkenning en koppeling van wettelijke documenten en automatische acties op basis van deze herkende documenten.
  • Opvolging van de antiwitwaswetgeving.
  • Sector specifieke velden in de relatie fiche en taaksjablonen, onder andere voor de belastingaangifte.
  • Gelinkte relaties met daarbij sector specifieke velden, zoals wie is ten laste van wie.
  • Documentgeneratie met sectorspecifieke velden en templates. 
  • Een helpdesk die sectorspecifieke kennis heeft.
  • Sectorspecifieke integraties met andere tools.

Voorkom een wirwar aan eigen ‘oplossingen’

Is het relatiebeheer niet netjes ingericht? Dan gaat waardevolle informatie verloren. Je krijgt al gauw losse post-its met notities, klantinformatie die niet meer up-to-date is of aan elkaar geknoopte software die net-niet lekker samenwerkt. Of nog erger: de informatie zit alleen in het hoofd van je collega. Dat gaat niet werken, waardoor klantbeheer eerder méér tijd kost dan minder tijd. Laat staan dat je tijd overhoudt voor de waardevolle onderdelen van relatiebeheer.

De impact van efficiënt relatiebeheer op je dienstverlening en klanttevredenheid

  1. Toekomstgericht: pro-actief bezig met klantretentie en loyaliteit
  2. Vertrouwenspersoon: advies & meedenken
  3. Stabiele service: altijd klantinformatie up-to-date
  4. Sterk in samenwerking: verdeel klanten en dossiers onder collega’s
  5. Personalisatie: betere dienstverlening en (verkoop)kansen ontdekken
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Benut je potentieel: rentabiliteitsrapportages voor accountants

Wat is de rentabiliteit van elke klant binnen jouw accountantskantoor? En hoe efficiënt werken medewerkers? Het antwoord...

Tips voor slimmer taakbeheer in accountantskantoren

Met het groeien van je klantenbestand neemt de complexiteit van taakmanagement binnen je kantoor razendsnel toe. Hoe hou...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

Chatten Belgische juridische professionals binnenkort met AI-tool GenIA-L?

Larcier-Intersentia lanceert eerste AI-oplossing die niet enkel teksten analyseert, maar ook complexere, juridische vrag...

Philippe Tailleur, oprichter van Horus Software, over de kracht van technologie: "We voelden dat AI enorm veel potentieel bood"

Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Horus. Philippe Tailleur, founding father van Horus Softw...

Vraag van de dag: profiteer jij als accountant al van de vele voordelen van Peppol en e-invoicing?

Deze blog verscheen eerder op de website van Exact. Het is je vast niet ontgaan: de digitalisering binnen de sector van ...

Sumrise wordt partner van AccountancyVandaag

Heuglijk nieuws vanuit eigen kamp: Sumrise wordt partner bij AccountancyVandaag. Sumrise stelt ondernemers in staat om d...

Meer werkplezier en meer productiviteit: ontdek als accountant de voordelen van een slimme kantoorbeheersoftware

Deze blog verscheen eerder op de website van Exact. Als je mensen de ruimte geeft om op hun eigen manier te werken, verg...

Ontdek hoe nauwkeurig factureren waardevolle bedrijfsinzichten oplevert

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse. Zorgvuldig factureren is niet alleen netjes naar je klanten toe, maar het b...

Investeren in een digitale samenwerking loont: zo neem je je ondernemers mee in dit verhaal

De oorspronkelijke versie van deze blog verscheen eerder op de website van Exact. Je klanten willen graag inzicht in hun...

Dit was Work Smarter 2024

Een recordeditie van Work Smarter was het. ‘t Kuipke en de Floraliënhal vormden een dag lang het decor voor ontmoetingen...

Sumrise, de allernieuwste invoicing tool van Visma: “We zijn rotsvast overtuigd van onze software en durven de huidige markt te challengen”

Laurent Eeckhout, Managing Director van Sumrise, en Alexander Baeyens, verantwoordelijk voor sales en go-to-market, zijn...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.