Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse.
Als accountant gaan je taken verder dan enkel de boekhouding; het beheren van klantrelaties kost vaak veel tijd. CRM-software kan helpen bij het vereenvoudigen van deze taken, maar niet altijd levert dit de verwachte efficiëntie op. Dit artikel belicht de cruciale punten bij het kiezen en inzetten van een CRM-systeem om daadwerkelijk je workflow en klantenservice te verbeteren.
Waarom een one size fits all CRM niet werkt voor accountants
Praat je over relatiebeheer voor accountants? Dan gaat het gesprek o.a. over het gebruik van CRM-software. Maar als accountantskantoor heb je weinig aan een dertien-in-een-dozijn-CRM waarin je alleen ‘standaardinformatie’ kunt noteren en relatiebeheer maar gedeeltelijk kunt automatiseren. Dat is misschien genoeg voor een internetmarketingbureau of schildersbedrijf. Maar niet voor accountants.
Als accountantskantoor heb je extra functies nodig:
- Herkenning en koppeling van wettelijke documenten en automatische acties op basis van deze herkende documenten.
- Opvolging van de antiwitwaswetgeving.
- Sector specifieke velden in de relatie fiche en taaksjablonen, onder andere voor de belastingaangifte.
- Gelinkte relaties met daarbij sector specifieke velden, zoals wie is ten laste van wie.
- Documentgeneratie met sectorspecifieke velden en templates.
- Een helpdesk die sectorspecifieke kennis heeft.
- Sectorspecifieke integraties met andere tools.
Voorkom een wirwar aan eigen ‘oplossingen’
Is het relatiebeheer niet netjes ingericht? Dan gaat waardevolle informatie verloren. Je krijgt al gauw losse post-its met notities, klantinformatie die niet meer up-to-date is of aan elkaar geknoopte software die net-niet lekker samenwerkt. Of nog erger: de informatie zit alleen in het hoofd van je collega. Dat gaat niet werken, waardoor klantbeheer eerder méér tijd kost dan minder tijd. Laat staan dat je tijd overhoudt voor de waardevolle onderdelen van relatiebeheer.
De impact van efficiënt relatiebeheer op je dienstverlening en klanttevredenheid
- Toekomstgericht: pro-actief bezig met klantretentie en loyaliteit
- Vertrouwenspersoon: advies & meedenken
- Stabiele service: altijd klantinformatie up-to-date
- Sterk in samenwerking: verdeel klanten en dossiers onder collega’s
- Personalisatie: betere dienstverlening en (verkoop)kansen ontdekken