Doet software ons businessmodel veranderen?

2020 is het jaar van de disruptie en van de grote verandering. Plots werden accountantskantoren verplicht om sneller te schakelen op het gebied van digitalisatie en automatisatie. Softwarebedrijven schoten toen en nu als paddenstoelen uit de grond, want fintech is hotter dan hot!

Laten we even teruggaan naar het tijdperk voor 2020, toen het gemiddelde accountantskantoor nog boekhoudkantoor genoemd mocht worden. Waar de omzet gegenereerd werd door uren te verkopen en waar de kosten heel voorspelbaar en behapbaar waren. Het tijdperk waar jaarlicenties of eenmalige licenties gekocht werden en er geen limieten stonden op gebruikers en/of dossiers. Dat gaf elk kantoor het voordeel om te groeien zonder dat de kosten mee stegen.

Kost technologie geld? Of brengt het net op?

Sinds de komst van cloud software en hun eigen moderne verdienmodellen, merken we meer en meer dat digitaliseren ons “veel” geld kost, wat op het eerste zicht voor kleine kantoren niet (lees: moeilijker) haalbaar is. Ik ga dit niet tegenspreken. Als ik de gemiddelde softwarefactuur vergelijk met een factuur van vandaag, gaat die omhoog met veelvouden van 5 of 10 of meer. We krijgen echter veel meer in de plaats. De nood om een eigen server te hebben, valt weg. Er zijn minder IT-kosten omdat de computer niet meer “voorbereid” moet worden: security, backups, … Laat ons niet vergeten dat het een constante verbetering is, constante updates en constante groei in technologie. En dat is iets wat we vandaag niet
altijd zien of appreciëren. Al denk ik dat we in 2023 de technologie moeten omarmen om relevant te blijven. Denk maar bijvoorbeeld aan de komst van Artificiële Intelligentie.

Ik raad aan om jouw accountantskantoor eens helemaal in vraag te stellen en op zoek te gaan naar een duurzaam verdienmodel dat werkt dankzij technologie, hoge kwaliteit en sterke klantenrelaties.

Zoek naar duurzame verdienmodellen

Soit, waar ik naartoe wil gaan: het is tijd om het businessmodel van het accountantskantoor in vraag te stellen. Als kantoor willen we een hoge kwaliteit behalen en willen we voldoen aan de hedendaagse eisen van de klanten. Helaas kosten deze twee voorwaarden ook geld.

En dat gaat niet meer op de manier die we vroeger hanteerden, althans niet meer voor lang. Denk ook maar aan alle nieuwigheden die eraan komen: e-invoincing, e-reporting duurzaamheidsrapporten, noem maar op.

Ik raad aan om jouw accountantskantoor eens helemaal in vraag te stellen en op zoek te gaan naar een duurzaam verdienmodel dat werkt dankzij technologie, hoge kwaliteit en sterke klantenrelaties.

Ik sprak een accountant en die zei dat hij net niet wilde automatiseren en digitaliseren, want dat zou veel geld kosten en de omzet zou dalen. Inefficiëntie was zijn verdienmodel. Laten we ervan uitgaan dat dit nu niet direct een USP (unique selling point) is waar je mee wil uitpakken. Laat staan dat je daar jezelf en je kantoor future-proof mee maakt

De bedoeling is om via technologie, efficiëntie, automatisatie, processen etc. de snelheid te verhogen en zo met hetzelfde aantal uren meer werk te verrichten. Kleine nota op bovenstaande: veel digitale accountants voelen deze vooruitgang niet (door gebrek aan dashboards), maar dat komt ook omdat de hoeveelheid werk vergroot is. En dan heb ik het over de bijkomende administratie. Denk maar aan UBO, AWW, extra fiches opmaken, complexe uitwerkingen van de fiscaliteit. Onze gewonnen tijd gaat weer verloren in die zaken. En laat het nu net dat low hanging fruit zijn dat we als brave accountants niet altijd durven aan te rekenen.

De menukaart van jouw accountantskantoor

Concrete tip: maak een all-in formule rekening houdend met alle bijkomende administratie over de jaarlijkse, recurrente taken. Definieer goed voor jezelf en voor de klant wat deze all-in formule inhoudt. Reken bijkomende werkzaamheden aan die optioneel voorvallen (niet-recurrent), zoals je met een menukaart op restaurant zou werken.

Bert Callens
Digly


Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Google's perspectief: de onmisbare rol van AI in Accountancy

Artificial Intelligence, kortweg AI, domineerde de voorbije maanden tal van nieuwsberichten en gesprekken. Daarbij is de...

Vier Accountancy trends in 2024 die zich doorzetten

Als één van de seniors bij Silverfin heeft Sylvie Den Ticht dagelijks contact met haar groot netwerk in accountancy. Zij...

Artificial intelligence (AI) zet domper op vertrouwen

(en dat is eigenlijk goed nieuws voor accountants) AI is hot. En van alles wat naar een hype ruikt, hebben internet, med...

AI zal geen jobs kosten, maar de inhoud van het werk van accountants wel danig veranderen

Onderzoek Acerta: Hoe kijkt accountancysector naar  opmars van AI? De accountancysector staat grotendeels positief tegen...

Klantenstop bij accountants: bedreiging of opportuniteit?

Een nijpend tekort aan accountants en de toenemende regeldruk leiden tot een alarmerende trend: klantenstops bij account...

Helft accountants weigert nieuwe klanten

Hoge werkdruk en personeelstekort leiden tot klantenstops bij boekhouder-accountants ​ Complexe regelgeving en toenemend...

Enquête onthult: 69,1% accountants kampt met deadlinedruk, maar praten helpt

In november 2023 deed AccountancyVandaag via de wekelijkse nieuwsbrief een enquête om de stijgende werkdruk te meten. 84...

Speak up, duurzame Accountant!

In mijn glazen bol voor 2024 is er één ding kristalhelder: duurzaamheid wordt steeds belangrijker! Onder invloed van de ...

Over DIY-sollicitanten en Bicky Burgers

Spontane sollicitaties, ze worden zeldzaam. Althans dat is mijn ervaring. Het hoeft niet te verbazen dat heel wat werkzo...

Kiezen is niet verliezen

Je strategie bepalen in een snel veranderende accountancymarkt Haast wekelijks kondigen accountancybedrijven overnames a...

Teleurstelling en hoop: wat rest na de 28ste Klimaatconferentie

De nasleep van COP28 laat me met zeer gemengde gevoelens achter. Er is een akkoord over “een overgang weg van foss...

4 opvallende consumententrends uit het Deloitte's digitale trendrapport

Generatieve AI: een revolutionaire trend In 2023 is generatieve AI uitgegroeid tot een centraal thema in de digitale wer...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.