2020 is het jaar van de disruptie en van de grote verandering. Plots werden accountantskantoren verplicht om sneller te schakelen op het gebied van digitalisatie en automatisatie. Softwarebedrijven schoten toen en nu als paddenstoelen uit de grond, want fintech is hotter dan hot!
Laten we even teruggaan naar het tijdperk voor 2020, toen het gemiddelde accountantskantoor nog boekhoudkantoor genoemd mocht worden. Waar de omzet gegenereerd werd door uren te verkopen en waar de kosten heel voorspelbaar en behapbaar waren. Het tijdperk waar jaarlicenties of eenmalige licenties gekocht werden en er geen limieten stonden op gebruikers en/of dossiers. Dat gaf elk kantoor het voordeel om te groeien zonder dat de kosten mee stegen.
Kost technologie geld? Of brengt het net op?
Sinds de komst van cloud software en hun eigen moderne verdienmodellen, merken we meer en meer dat digitaliseren ons “veel” geld kost, wat op het eerste zicht voor kleine kantoren niet (lees: moeilijker) haalbaar is. Ik ga dit niet tegenspreken. Als ik de gemiddelde softwarefactuur vergelijk met een factuur van vandaag, gaat die omhoog met veelvouden van 5 of 10 of meer. We krijgen echter veel meer in de plaats. De nood om een eigen server te hebben, valt weg. Er zijn minder IT-kosten omdat de computer niet meer “voorbereid” moet worden: security, backups, … Laat ons niet vergeten dat het een constante verbetering is, constante updates en constante groei in technologie. En dat is iets wat we vandaag niet
altijd zien of appreciëren. Al denk ik dat we in 2023 de technologie moeten omarmen om relevant te blijven. Denk maar bijvoorbeeld aan de komst van Artificiële Intelligentie.
Ik raad aan om jouw accountantskantoor eens helemaal in vraag te stellen en op zoek te gaan naar een duurzaam verdienmodel dat werkt dankzij technologie, hoge kwaliteit en sterke klantenrelaties.
Zoek naar duurzame verdienmodellen
Soit, waar ik naartoe wil gaan: het is tijd om het businessmodel van het accountantskantoor in vraag te stellen. Als kantoor willen we een hoge kwaliteit behalen en willen we voldoen aan de hedendaagse eisen van de klanten. Helaas kosten deze twee voorwaarden ook geld.
En dat gaat niet meer op de manier die we vroeger hanteerden, althans niet meer voor lang. Denk ook maar aan alle nieuwigheden die eraan komen: e-invoincing, e-reporting duurzaamheidsrapporten, noem maar op.
Ik raad aan om jouw accountantskantoor eens helemaal in vraag te stellen en op zoek te gaan naar een duurzaam verdienmodel dat werkt dankzij technologie, hoge kwaliteit en sterke klantenrelaties.
Ik sprak een accountant en die zei dat hij net niet wilde automatiseren en digitaliseren, want dat zou veel geld kosten en de omzet zou dalen. Inefficiëntie was zijn verdienmodel. Laten we ervan uitgaan dat dit nu niet direct een USP (unique selling point) is waar je mee wil uitpakken. Laat staan dat je daar jezelf en je kantoor future-proof mee maakt
De bedoeling is om via technologie, efficiëntie, automatisatie, processen etc. de snelheid te verhogen en zo met hetzelfde aantal uren meer werk te verrichten. Kleine nota op bovenstaande: veel digitale accountants voelen deze vooruitgang niet (door gebrek aan dashboards), maar dat komt ook omdat de hoeveelheid werk vergroot is. En dan heb ik het over de bijkomende administratie. Denk maar aan UBO, AWW, extra fiches opmaken, complexe uitwerkingen van de fiscaliteit. Onze gewonnen tijd gaat weer verloren in die zaken. En laat het nu net dat low hanging fruit zijn dat we als brave accountants niet altijd durven aan te rekenen.
De menukaart van jouw accountantskantoor
Concrete tip: maak een all-in formule rekening houdend met alle bijkomende administratie over de jaarlijkse, recurrente taken. Definieer goed voor jezelf en voor de klant wat deze all-in formule inhoudt. Reken bijkomende werkzaamheden aan die optioneel voorvallen (niet-recurrent), zoals je met een menukaart op restaurant zou werken.
Bert Callens
Digly
Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.