Fast forward ‘23, georganiseerd door Silverfin, was dit jaar opnieuw een enorm succes met meer dan 800 aanwezigen. In deze reeks vatten we de meest spraakmakende topics samen voor jou. Na de introductie, de best practices en de sectorgebonden thema’s zoomen we vandaag in op de digitale transformatie.
1. Jeroen Meens en Tim Van Duyse: stap voor stap naar het accountantskantoor van morgen
Jeroen Meens, auteur en ex-co-founder van Cynex, nam samen met Tim Van Duyse, Customer Succes Manager bij Silverfin, de bezoeker mee door de stappen om te transformeren naar een modern accountantskantoor.
Over de introductie van nieuwe software
“Software zal de accountants niet vervangen”, begint Jeroen. “Accountants die hun software juist gebruiken, zullen de accountants vervangen die dat niet doen. Maar overdrijf niet. Kies enkele tools uit. Beheers die heel goed vooraleer je verder gaat bouwen aan de rest van de organisatie en extra software introduceert.”
Hoe krijgen we onze medewerkers mee in het digitalisatie traject?
- Maak eerst de link met je missie en visie. Beantwoord de vragen: “Waarom doen we dit?” en “Wat willen we hiermee bereiken?”
- Eerst moet er ‘goesting winst’ ontstaan, dan pas financiële winst. Wanneer je medewerkers de software goed onder de knie hebben, valt er een hoop stress weg. Pas dan mag je de focus verleggen naar de winstmarges.
- Geef key users de ruimte. Als je met software gaat werken, lijkt iedere vrijdag wel ‘feature friday’. Je key users geregeld de tijd gunnen om nieuwe features te introduceren, in plaats van alles in één training te duwen, wint efficiëntie.
- Zorg voor een kader, een methodiek voor gebruik van de nieuwe processen of software. Doe je dat niet? Dan gaan mensen dat gebruiken op hun manier, wat niet altijd overeenkomt met jouw intentie.
- Als je mensen tijd nemen om nieuwe technologie of nieuwe software te leren kennen, categoriseer die uren dan intern niet als: “niet productief”, maar noem het “strategisch belangrijk”.
The buyer is not the user!
Jeroen en Tim concluderen: “Je kan technologie als bedreiging zien, of als opportuniteit. Nieuwe technologie kweekt nieuwe adviesdiensten en compleet nieuwe business modellen. Begrijp ons niet verkeerd, digitale tools helpen. Maar de wijsheid van de accountant blijft het adviesgeprek.”
2. Bereik je volledige online potentieel als accountantskantoor – Anoushka El-Dwaik, Bram Vermeulen, Ben Vandebergh
De concurrentie rond employer branding woedt hevig op social media. Kleinere kantoren hebben het moeilijker om op te vallen. Toch bleek uit deze sessie dat nog niet alle kantoren zelfs maar online aanwezig zijn.
Dat is uiteraard de eerste stap. Drie tips van deze experts:
1. Gebruik sociale media om een kijkje achter de schermen te geven en je bedrijfscultuur te tonen. Plaats foto’s en video’s van teamactiviteiten, vieringen of medewerkers die samenwerken. Dit helpt potentiële werknemers om een beeld te krijgen van de werksfeer en kan hen aanspreken.
2. Moedig je huidige werknemers aan om positieve berichten en aanbevelingen over je accountantskantoor te delen op sociale media. Dit trekt potentiële kandidaten aan en getuigt van een positieve werkomgeving.
3. Deel vacatures op social media. Plaats regelmatig updates en maak het gemakkelijk voor geïnteresseerden om te solliciteren.
3. Charlotte Pille & Laurence De klerk Wolters: De snelweg naar consistente data
Charlotte Pille, Partner bij VGD, vormde een power duo met Laurence De klerk Wolters, Head of Customer Succes Managers bij Silverfin. Samen duiken ze in de topic rond “het digitalisatietraject“. Charlotte zoomt in over haar evaringen en conclusies over hoe dit verliep binnen de VGD-groep.
“Voor ons was het een langdurig traject” geeft Charlotte toe. “We hebben heel wat boekhoudsoftware getest, voordat de beslissing werd genomen te gaan voor Exact. Maar daar stopte het niet mee. Vervolgens hadden we nood aan een tool voor afsluitingen. Zo kwamen we al erg vroeg in contact met de twee founders van Silverfin, die destijds zelf nog hun oplossing kwamen voorstellen. Achteraf hebben we Comax, Fintrax en nog heel wat anderen geïntroduceerd.”
Wat waren de ‘lessons learned’?
“Als je nieuwe software introduceert in de organisatie, moet je het volledige werkproces durven heruittekenen met de nieuwe leverancier. Nieuwe software introduceren in een bestaande workflow zullen haast nooit goed aflopen.”
“Betrek ook van in het prille begin je team. Binnen VGD werkten we met een projectteam, bestaande uit key users, waarna de efficiëntere werkwijze zich op een natuurlijke manier verspreidde naar de rest van de organisatie.”
“Hierna volgden de klanten. Mijn advies? Wees consistent in de beslissing en leg ook duidelijk de voordelen uit. Volledig digitaal werken gaat onze kost niet verlagen, maar ons wél toestaan voor hetzelfde geld een véél betere service te leveren.”
4. Frictie wegnemen. De Silverfin manier van werken, nu en in de toekomst. – Robrecht De Wolf & Ken Bastiaensen
Wat mogen de Silverfin-klanten nog meer verwachten van Silverfin in de nabije toekomst? In dit gesprek tussen Ken Bastiaensen, medeoprichter van Boltzmann (in 2021 overgenomen door Silverfin) en Robrecht De Wolf, accountant en bestuurder van Bookkeepers en in het verleden product manager bij Silverfin.
We starten met een terugblik. Sinds het vorige Fast Forward event werden er heel wat continue verbeteringen doorgevoerd, die de gebruiksvriendelijkheid van Silverfin verbeteren.
“In de rekeningen zelf hoef je nu geen apart scherm meer te openen om correcties door te voeren. Dat kan automatisch door erover te hoveren. Connected accountancy gaat templates met elkaar verbinden tussen het werkdossier, de jaarrekening en vennootschapsbelasting zodat dit een doorlopende lijn wordt van geconnecteerde data. Tot slot werd ook de vroegere Boltzmann-technologie in de vorm van de Silverfin Assistant geïntegreerd in het product”, licht Ken toe.
Wat staat er vervolgens op de roadmap? “Meer van hetzelfde op korte termijn, op basis van jullie feedback. We verwachten een nieuwe release voor jaarrekeningen, vennootschapsbelasting, eenmanszaken en werkdossiers.”
Wat is er dan nieuw? “We blijven bouwen aan integraties, zoals nu met Horus en Admisol. Ook komt er een M&A-migratietool die door bèta-testers alvast erg succesvol werd onthaald.
Verder lanceren we binnenkort een archiveringsmodule en wordt de personenbelasting-software van Fintrax nauwer geïntegreerd.”
Tot slot is duidelijk, de toekomst brengt nog veel meer focus op AI, aangevuld met continue UX-verbeteringen. We zijn benieuwd!
5. De ondergang van adviesverlening en de opkomst van conversaties – Tim Vandecasteele
Wat wordt de rol van accountants in deze veranderende wereld? Mede-oprichter van Silverfin, Tim Vandecasteele, deelt zijn 3 grote inzichten als blik op de toekomst.
1. Advieskantoor of compliancekantoor?
Adviesverlening, nog steeds een hot topic. Maar vooral een bewuste keuze die je moet maken voor jouw kantoor. Die verdeling kan je ook maken per team. Het compliance team hoeft niet actief vertrouwen te bouwen bij de klant. Maar de bewuste keuze maken gaat je kantoor véél efficiënter maken dan kantoren die geen duidelijke keuze maken tussen compliance en adviesverlening.
2. Vertrouwen bij de belangrijke beslissingen
Vertrouwt mijn klant me in het adviseren bij de “missiekritische” beslissingen? Uit een recent onderzoek bleek dat 67% van de ondervraagde ondernemers denkt dat, vooral door gebrek aan specifieke bedrijfskennis, de accountant niet competent is om bedrijfsadvies te geven.
Dus ben jij een advieskantoor dat zich vooral als een partner voor de klant positioneert? Dan is er een basis van vertrouwen nodig vooraleer de klant naar jou komt voor belangrijke beslissingen. Compliance werk is eerder transactioneel, dan ben je als accountant vooral een instrument.
3. Reactief advies boven proactief advies
Over proactief advies vloeide ook al veel inkt. “Maar om advies te geven, moet je klant ook advies willen krijgen.” In een recent onderzoek werd aan 1700 kmo’s uit 6 landen gevraagd waar zij op zoek gaan naar advies.
Het merendeel start haar zoektocht op het internet, maar mist toegang tot een adviseur bij de grotere vraagstukken. Er is dus een enorme vraag in de markt naar meer adviesverlening. Maar het méést nuttige advies is nog steeds het advies waar naar gevraagd wordt.
Houd wel rekening met een verschil tussen twee types ondernemers.
- ‘Self-directed’ ondernemers gaan vooral zelf hun beslissingen blijven maken en zoeken niet actief naar advies. Zij komen enkel langs bij belangrijke milestones, zoals een scheiding, overname of verandering in de wetgeving.
- Terwijl ‘validators‘ net klanten zijn die vooral zoeken naar bevestiging. En dus ook je mening durven vragen over andere zakelijke items, zoals marketing.
6. Het verkennen van de ethiek, risico’s en opportuniteiten van AI in de wereld van connected accounting. – Matthieu Desloovere & Lode Lauwaert
Artificiële intelligentie zal ethisch zijn, of net niet. Dat is vandaag het uitgangspunt. Maar wat zijn concreet de morele problemen met AI? Gaat het enkel over privacy en bias? Of staat AI ook niet los van het klimaatprobleem? AI is aan sneltempo alle takken van het bedrijfsleven aan het impacteren. En dat zal in accountancy niet anders zijn. Het biedt heel wat nieuwe mogelijkheden om ons kantoor nog een pak efficiënter te maken en fouten vroegtijdig te spotten.
Maar welke risico’s zijn er verbonden aan die technologie? Matthieu Desloovere en Professor Lode Lauwaert vertelden hoe AI de toekomst van onze sector zou kunnen beïnvloeden.
Artificiële intelligentie zal ethisch zijn, of net niet.
Nog meer automatisering
AI heeft het potentieel om de efficiëntie en nauwkeurigheid van accountingprocessen nog veel meer te verbeteren, waardoor fouten kunnen worden verminderd en kostbare tijd kan worden bespaard. Tegelijkertijd biedt connected accounting met behulp van AI ook nieuwe opportuniteiten, zoals realtime analyses, voorspellende modellen en strategische inzichten.
Het gebruik van AI in accounting zal leiden tot heel wat zorgen over privacy, gegevensbeveiliging en de mogelijke vervanging van menselijke arbeid.
Wie neemt standpunten in?
Stel je eens voor: accountant x spot minder anomalieën omdat hij/zij niet met AI werkt. Is die dan minder goed? Stel dat een bepaalde fiscale implementatie minder goed gebeurt doordat een accountant niet met AI wenst te werken. Wat als klanten niet wensen dat hun data voor AI ingezet worden? Hoe zal de fiscus omspringen met AI? Kan een accountant verantwoordelijk geacht worden door het niet-automatisch spotten van fouten?
Is het aan het ITAA om hier standpunten in te nemen of de discussie op gang te brengen?
Terechte vragen waar vandaag geen eenduidige antwoorden op te geven zijn. Nadenken en reflecteren over deze ethische vragen en de mogelijke implicaties zijn al een goede start, want sommigen menen dat slimme technologie een geheel nieuw moreel probleem veroorzaakt: bij fouten zou je niemand verantwoordelijk kunnen houden.
Omarm die technologie zoals we Spotify hebben omarmd
Experten zijn het eens: omarm deze technologie ook in je accountantskantoor. Experimenteer met ChatGPT. Wissel van gedachten met collega’s, leveranciers en klanten. Profiteer van de voordelen van AI, net zoals we genieten van onze gepersonaliseerde muzieklijstjes op Spotify. Wie kan nog zonder? Of zit jij nog met een bias, een vooroordeel over het gebruik van AI? Das niet erg, die vooroordelen zijn aangeboren en we hebben er allemaal last van.
Aan ons om optimaal nieuwsgierig te zijn en koploper te blijven.