08/06/2023

Dit was FastForward 2023: Sectorgebonden thema’s & trends

Fast forward ‘23, georganiseerd door Silverfin, was dit jaar opnieuw een enorm succes met meer dan 800 aanwezigen. In deze reeks vatten we de meest spraakmakende topics samen voor jou. Na de introductie en best practices zoomen we vandaag in op alle sectorgebonden thema’s en trends.

Panelgesprek: de grootste uitdagingen, oplossingen en kijk op de toekomst van accountancy

Na de middagpauze werd de namiddag ingezet met een panelgesprek, waarin vijf accountants met de twee co-founders van Silverfin de belangrijkste uitdagingen in de sector bespraken.

Deelnemers:

Over slim prijsbeleid

“Ik vind dat we de waarde van compliance onderschatten”, steekt Joris Van Der Gucht (Silverfin) van wal. “Het is de mooiste verzekering die een ondernemer kan vinden, maar we hebben precies altijd de nood meer aan te bieden.”

“Klopt en dat doen we ook veel te goedkoop” zegt de Nederlandse accountant Marcel Spoelstra. “De prijs die betaald wordt, is niet meer in verhouding met het aanbod van vandaag. Wij bieden de klanten 3 formules aan. Brons, zilver en goud. Vervolgens kiezen ze zelf hun pakket met daarin een vooraf afgesproken aantal diensten.”

De war on talent

“Wij hebben geen tekort aan personeel” zegt Marcel, “omdat ons personeel geen tijd rapporteert. Dat is een enorme ontlasting ten opzichte van de grote kantoren waar haast elk uur billable moet zijn. Maar, als je binnen de 3 dagen ons niet bevalt, vlieg je eruit.”

Peter Verschelden (Moore) vult aan: “In België stromen er evenveel mensen in als uit. Er komt niemand bij. Daarom moeten we het beroep aantrekkelijker maken voor de 16- en 17-jarigen. Als de schoolgaande jeugd ‘de boekhouder’ terug als een interessante carrièrekeuze ziet, kunnen we dat tekort oplossen.”

Emmanuel Braeckmans (AGEFI): “Klopt, mensen vinden die niet enkel gemotiveerd zijn door geld, maar echt ondernemers willen helpen, is niet altijd gemakkelijk. Daarom werken we ook geregeld met studenten en stagiairs, die vervolgens merken dat de praktijk niet altijd overeenkomt met wat ze leerden tijdens de opleidingen.”

Omgaan met change management

Philip Lodewyckx (BDO): “We laten onze medewerkers hun eigen agenda en planning invullen. Er lopen ook heel wat projecten die je helpen jezelf te vinden binnen de BDO-familie. Aan de andere kant vergeten klanten vaak dat dalende uren zich vertalen in een gigantische IT kost en automatisatie om het bedrijf zo efficiënt te maken. Bijblijven met toekomstige ontwikkelingen kost ons letterlijk miljoenen.” 

Grégory Jemine – Assistant Professor, Université de Liège: “Het onderwerp ‘welzijn op de werkvloer’ krijgt inderdaad veel aandacht momenteel. Het is een enorme uitdaging om mensen tevreden te houden want de huidige generatie verandert een pak sneller van job als de opportuniteit zich voordoet. Dus het gemotiveerd houden van mensen met goede skills en grote ambities is een waardevolle investering die we niet mogen onderschatten. Vooral flexibiliteit tonen in de manier waarop ze het werk uitvoeren, helpt enorm.”

Als je de wellbeing van je mensen wilt verbeteren, ga je inderdaad een investering moeten maken” bevestigd Tim Vandecasteele, co-founder van Silverfin. “Daar is het essentieel dat er voldoende communicatie is. De buy-in van de mensen die verandering teweeg moeten brengen, is nodig van bij de start.”

Live prijsbarometer, door Glenn Vandamme en Sven Cornelis

Met zo’n 179 deelnemende accountants in de zaal stelden Glenn en Sven van Finplex het publiek de vraag: “Hoeveel vragen jullie per uur voor fiscaal advies?”. 

Stellen we de vraag aan chatGPT, dan is het antwoord: €150-300 per uur. Maar komt dat overeen met de realiteit vandaag? We vergelijken de antwoorden in de zaal op basis van volgende Q&A.

Hoeveel reken je aan per uur voor fiscaal advies, door een medewerker (niet de zaakvoerder)?”
In 2022 was het resultaat gemiddeld €95/uur. Nu, in 2023, blijkt die prijs gestegen te zijn naar gemiddeld €109/uur.

“Hoeveel reken je aan voor het opstellen van een huurcontract?”

Een jurist vraagt voor zo’n contract €1200, maar de accountants in de zaal? Gemiddeld €270. 

“Hoeveel reken je aan voor het aanpassen van de statuten, exclusief notariskosten?”

Gemiddeld zo’n €600, blijkt uit de bevraging.

“Hoeveel vragen we per maand voor een managementvennootschap?”

Gemiddeld €325 per maand, wat neerkomt op €3.900 per jaar. Wat valt op? Een van de deelnemende aanwezigen rekent slechts €100 per maand aan voor een managementvennootschap.

Glenn concludeert: “Waarom is het zo belangrijk dat we onze prijzen durven optrekken? De rol van de accountant zal verder veranderen met de uitrol van AI en ChatGPT. Wij verwachten een ‘Big Bang’ voor de sector, in combinatie met e-invoicing en e-reporting. Dit zal zorgen voor een gigantische clash in technologie en regelgeving, wat betekent dat iedereen zal moeten pivoteren naar de nieuwe manier van werken. Je kan dat niet langer ontkennen.”

De vooruitzichten voor de economie na de recente schokken

“De Belgische economie heeft de schokken vrij goed opgevangen” gaat Charlotte de Montpellier, Senior Economist bij ING Economic Research, tijdens haar talk van start. Met Covid-19, de oorlog in Oekraïne en de gestegen energieprijzen was het een bewogen periode. Maar wat mogen we nu van de toekomst verwachten? Enkele bevindingen.

De Belgische economie heeft de schokken goed opgevangen

Aan de hand van de evolutie van het bbp van Europese landen zien we dat de Covid-schok verteerd werd en de economische groei voor België al terug 3,3% boven het pre-Covid niveau zit. Dat is beter dan het EU gemiddelde en veel beter dan bijvoorbeeld Duitsland (-0,5%).

De laatste maanden is het ondernemersvertrouwen (PMI index) weer sterk toegenomen, onder meer omdat de energieprijzen weer gedaald zijn en de Chinese economie ‘back to normal’ is na de Covid-lockdowns. In België zien we dat consumentenvertrouwen – dat een goede blik op de toekomst geeft – terug gestegen is naar het normale niveau. De huishoudens besteden weer zoals voorheen, de gezinnen boeken weer reizen.

We kunnen dus relatief optimistisch zijn in vergelijking met vorige zomer. De huishoudens in België hebben een beter beschikbaar inkomen dan andere landen waar geen automatische loonindexering van toepassing is en ook de ondernemingen hebben meer vertrouwen na de recente dip door de energieprijzen.

Tekenen van herstel ondanks uitdagingen

We zien het aantal faillissementen stijgen naar een normaal niveau na corona. De NBB deelt dat de marges van ondernemingen niet té veel onder druk staan, ondanks de inflatie die een cyclus van stijgende prijzen dreigt te veroorzaken.

We verwachten geen grote groei in komende semesters en bekijken de belangrijkste redenen en indicatoren
De belangrijkste factoren die de economische groei bepalen zijn de globale economie (met vooral de US en China), de prijzen van energie, de intresten (belangrijkste impact) en het economisch beleid van de lokale regering (terugdringen van overheidstekorten).

De globale economie: die ziet eerder een vertraging

De Amerikaanse economie vertraagt en zal wellicht in recessie gaan door de snel gestegen intresten (+5%) met dalende vastgoedprijzen tot gevolg. Dit zorgt ook voor druk op banken met, naar verwachting, tot gevolg het faillissement of de gedwongen overname van lokale banken. Wat resulteert in minder toegang tot kredieten voor zowel huishoudens als ondernemingen.

In China is alles weer open na de Covid-19 lockdowns, maar de Chinese huishoudens werden niet ondersteund zoals we zagen in de westerse wereld. We verwachten een herneming maar geen groei zoals pre-Covid.

De prijzen van energie: stabiel of verdere daling

Na een enorme stijging stabiliseren de energieprijzen nu. In de EU zijn we intussen ons gasverbruik aan het veranderen (daling) en blijven gasreserves permanent aangevuld. Onze energieprijzen zijn en blijven voorlopig wel hoger dan in de US, wat onze bedrijven minder competitief maakt op wereldschaal.

Lees verder op de site van Silverfin

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Maak je kantoor aantrekkelijk voor medewerkers. Acht praktijktips

Het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers blijft voor veel accountantskantoren een pittige uitdaging. Dit vraagt...

Wat verandert er in 2025 voor ondernemers en hun adviseurs?

In 2025 moet je als ondernemer en adviseur rekening houden met tal van nieuwe maatregelen. Deze nieuwigheden kunnen een ...

Visma neemt Antwerps softwarebedrijf FlowTribe over

Accounton en AdminPulse bundelen krachten voor geïntegreerde accountancy-oplossingen Visma kondigt aan dat het zijn aanw...

Securex tilt automatisatie voor accountants naar een hoger niveau

Met nieuwe stappen in digitalisering en automatisering bewijst Securex opnieuw een betrouwbare partner te zijn voor acco...

Zal de BTW-administratie strenger straffen?

Met de nieuwe “btw-ketting” tracht de administratie grip te krijgen op de indiening van btw-aangiftes en de betaling van...

2025: Een jaar vol kansen en uitdagingen

Met een knallend begin verwelkomen we 2025, een jaar dat bol staat van veranderingen en opportuniteiten voor de accounta...

Dit was 2024: de inspirerendste vakevents voor accountants

2024 was een jaar vol innovatie, inspirerende inzichten en boeiende ontmoetingen voor de accountancysector. Tijdens dive...

Het Warmste Accountantskantoor: bokkenpootjes bakken voor het goede doel

Wat zeven jaar geleden begon als een bescheiden initiatief, is inmiddels uitgegroeid tot een hartverwarmende traditie wa...

De toekomst van de boekhouding: technologie, data en samenwerking

Tijdens het Forum of the Future Tech’Talk (december 2024) werden technologische ontwikkelingen in de boekhoudsector besp...

De 6 belangrijkste accountancy trends van 2025 samengevat

2024 is geschiedenis en de balans is opgemaakt. Nu richten alle ogen zich op 2025, want er staan weer spannende verander...

1 op de 2 Belgische accountancykantoren kampt met personeelstekort, met grote gevolgen voor werkdruk en omzet 

Personeelstekort is een grote uitdaging voor de Belgische accountancysector, waarbij 60% van de kantoren te maken heeft ...

Aandachtspunten bij de keuze van een VAPZ voor ondernemers

Een vooruitziende zelfstandige ondernemer denkt niet enkel aan de toekomst van zijn bedrijf, maar ook aan zijn persoonli...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.