In december laten we opinieleiders uit de accountancysector aan het woord om hun visie te delen. Dit jaar focussen we op twee kernvragen: wat was jouw grootste uitdaging in 2024 en hoe heb je die aangepakt? En welke uitdaging zie jij als de grootste voor 2025?
Dieter Bonte
d&p
Wie ben je?
Ik ben Dieter Bonte, twintig jaar ervaring bij de accountancy- en adviesgroep d&p (voorheen: Decupere & Partners), waarvan veertien jaar als vennoot.
“Met d&p hebben we ons huiswerk gemaakt en zijn we klaar om er in 2025 met volle goesting in te vliegen!”
Wat was je grootste uitdaging van 2024 en hoe heb je die aangepakt?
De grootste uitdaging voor mezelf, en ik denk ook voor onze ganse organisatie, was onze rebranding eind september. Hier zijn heel wat brainstormsessies, overlegmomenten, … aan voorafgegaan om uiteindelijk met een nieuw logo en een nieuwe naam uit te pakken.
Het is (vooral) de uitgebreidere dienstverlening en ons nieuw verhaal die voor velen het meest in het oog springt. Dit doet deugd, enerzijds voor de mensen die er zowel intern als extern hard aan gewerkt hebben, maar anderzijds ook voor al onze medewerkers waar dit voor hen een nieuwe vibe gegeven heeft.
“Allen ambassadeur van d&p!”, zoals een klant het laatst nog tegen mij zei.
Hoe kijk je naar 2025?
Ik zie vooral heel veel opportuniteiten binnen onze sector voor d&p, mede dankzij de verbreding van onze dienstverlening.
We spelen hiermee in op de verwachtingen van de hedendaagse klant-ondernemer die steeds meer een proactieve benadering zoekt alsook bijkomende adviesdiensten die verder gaan dan traditionele accountancy. Dit vraagt om een herdefiniëring van onze rol als accountant naar een strategische partner en adviseur. Dit vergt voor onze medewerkers een mentaliteitsverandering, maar ook een uitbreiding van hun vaardigheden. Vooral op dit laatste zetten wij met d&p op vandaag door frequent in allerhande opleidingen te voorzien.
“Anderzijds kampt de accountancysector nog met tal van andere uitdagingen.”
De opkomst van technologie en automatisering biedt enerzijds kansen om efficiënter te werken en repetitieve taken te automatiseren, maar anderzijds vereist het ook investeringen in technologie en continue training van medewerkers om deze nieuwe tools effectief te kunnen gebruiken.
Een ander aandachtspunt is de schaarste aan gekwalificeerd personeel. De instroom van nieuwe talenten blijft achter, terwijl de vraag naar gespecialiseerde kennis groeit. Dit leidt tot hogere werkdruk voor de bestaande medewerkers en kan de kwaliteit van de dienstverlening onder druk zetten.
Echter, met d&p hebben we ons huiswerk gemaakt en zijn we klaar om er in 2025 met volle goesting in te vliegen!