Digitale transformatie is een hot item, dat vrijwel elke bedrijfstak ontwricht. Over het algemeen heeft de drang naar meer technologie vele deuren geopend voor bedrijven van allerlei slag. Veel elementen van die evolutie blijven echter buiten bereik van kleinere bedrijven, vanwege factoren als kosten of beperkte tijd en middelen. Freelancers (de typische beeldschermwerkers) zijn dan weer sneller mee. Software hanteren treft immers enkel henzelf en is dus makkelijker in te zetten.
Accountancy digitaliseert, dus ook de klant
Heel veel accountants investeren massaal in automatisering en digitalisering. Niet in het minst om hun klanten beter te ondersteunen, repetitief werk te vermijden en het gebrek aan arbeidskrachten op te vangen. En ja, vaak ook omdat de overheid het vereist natuurlijk.
Dat betekent concreet dat medewerkers van accountantskantoren veelvuldig met hun klanten communiceren over automatisering. Van een facturatie-oplossing, over pre-accounting tot rapportering en een e-signing tool. Precies omdat deze tools ingezet worden door het accountantskantoor, moet de klant daarin mee en ontstaat communicatie over de effecten en de mogelijkheden ervan. Klinkt perfect.
We weten allemaal dat nog te veel ondernemers blijven bouwen op Word en Excel voor bv. hun betalingsprocessen. We weten allemaal dat ondernemers soms blijven prutsen met dingen uit het verleden die volgens hen -en soms geheel terecht- nog perfect werken.
Praten helpt
Accountants hebben dus de unieke positie om hun klanten te helpen technologische verandering te omarmen. Die zal helpen efficiëntie in elk proces te brengen en minder tijd te besteden aan het handmatig beheren van gegevens.
Dit kan bv leiden tot een beter inzicht in hun real-time cashflow, wat zeker van belang is in deze onzekere economische tijden. Toegang tot real-time financiële gegevens maakt het mogelijk voor accountants om een nauwkeurige lezing te geven van de stand van zaken voor het bedrijf, zodat ze weloverwogen aanpassingen kunnen doen als dat nodig is.
Als je als accountant advies verleent vanuit de software als bron van data en benchmarking, vaak erg mooi visueel gebracht, maak je onbewust de omslag bij je klant. ‘Wauw das handig’ en ‘Nu zie ik het pas écht’, zijn dan de evidente reacties. Kantoren die met Silverfin, Bizzcontrol, Intellifin, Visionplanner, … werken, weten dit al langer. Maw je praat niet meer bewust over verandering of een nieuwe oplossing, je toont de voordelen en legt de link met technologische innovatie in de onderneming.
Digitaal als de standaard
Het tij is aan het keren. Nu is de tijd rijp voor accountants om ervoor te zorgen dat ook kleinere bedrijven over de juiste tools beschikken. Maak daarvoor de link vanuit je eigen automatisering naar de specifieke situatie bij je klant: Hoe kunnen we samen de voorraad makkelijker en sneller visualiseren voor je collega’s? Welke validaties stellen we in de betalingssoftware in? Hoe gaan we snel van offerte naar factuur? Welke tools laten we samenwerken? …
Geef jouw klant opdrachten en taken om tegen het volgende gesprek te realiseren.
Digitale boekhouding is alvast meer sexy
Coaches in digitalisering creëren tevreden klanten
De impact van technologie (en van jouw advies hieromtrent) op kleine bedrijven is immens. Heb jij als HORECA-klant vaak ook het gevoel van inefficiëntie? Op het ene terras moet je lang wachten om je cappuccino te mogen bestellen (druk hé meneer, te weinig personeel) en in de andere zaak kan je met je app bestellen & betalen en komt die super vriendelijke ober een babbeltje maken wanneer jij de opgeklopte melk van je cappuccino bestrooit met suiker. Wie zal er overleven denk je? Wie heeft er een digitale accountant die met zijn klanten hierover praat?
In ieder geval kan je stellen dat ‘dé boekhouding’, ooit een erg ontmoedigende taak, nu meer en meer een toffe geautomatiseerde job is die ondernemers met plezier uitvoeren. Precies omdat ze de voordelen en het gemak ervan inzien. En is dat nu net iets dat we als accountant willen bereiken?
Teken de boekhoudstraat van je klant
Cloud boekhouding opent een wereld van mogelijkheden om de efficiëntie te verhogen en elk bedrijf te stroomlijnen, en de sleutel daartoe is weten waar te beginnen. Hoe kies je het juiste platform of de juiste software voor je klanten? Hoe laat je hun software mooi aansluiten op de tools van het accountantskantoor?
Teken. Visualiseer. Schets.
Laat je klant de straat tekenen met alle software die vandaag al ingezet wordt.
Hieronder enkele tips die je zullen helpen bij het visualiseren
- Teken samen met je klant de aaneenschakeling van software die ingezet wordt, maak het niet te complex
- Omcirkel de manuele connecties (dat worden de wegenwerken)
- Doe onderzoek naar de beschikbare opties, voeg opritten en straten toe, doe aan woonuitbreiding
- Herneem ervaringen van gelijkaardige klanten, gebruik zeker sectorervaringen
- Moedig je klant aan om consequent de voordelen bij te houden
- Grijp elk gesprek opnieuw terug naar deze tekening, vul ze aan, deel ervaringen en blijf de link met de boekhouding leggen
- En intussen: communiceer actief over software-oplossingen: ook op je website en in je nieuwsbrief.
Ondernemers dragen vele petten. Het is dus tijd om hen aan te moedigen hun administratie en boekhouding aan te vullen met technologie die taken kan helpen automatiseren en zo wat stress kan wegnemen. Uiteindelijk gaat het erom dat klanten meer vertrouwen krijgen in de basis, zodat ze samen met hun accountant kunnen werken aan de grote inzichten en leerpunten die hun bedrijf kunnen helpen groeien. Je kan hen hierbij aanmoedigen opdat ze zo een stap dichter bij de financiële gemoedsrust voor hun bedrijf komen. En wij, accountants, weten intussen welke Horeca-gelegenheid te bezoeken 😉.