Meer dan 1600 accountants en belastingadviseurs namen deel aan de jaarlijkse barometer van het ITAA. Twee duidelijke trends: enerzijds weegt de toename van administratieve regels en verplichtingen op de aantrekkelijkheid van de sector, beroepsbeoefenaars doen niettemin voorstellen om deze lasten te verlagen. Anderzijds blijft de sector rekruteren. Het percentage van kantoren die op zoek zijn naar werknemers is bemoedigend.
Verhoogde administratieve lasten
De overmaat aan administratief werk wordt dit jaar opnieuw door 92% van de respondenten aangehaald. Nieuw in 2024: twee bijzonder tijdrovende wijzigingen die ook voor interpretatie vatbaar zijn, versterken dat gevoel, meer bepaald bijlage 270 MLH en de nieuwe btw-verplichtingen voor gemengde en gedeeltelijk belastingplichtigen.
“We blijven hameren op de noodzaak om professionals in een vroeg stadium te betrekken bij het wetgevend en administratief proces”, zegt Bart Van Coile, voorzitter van het ITAA, “Dit zou vermijdbare lasten in de toekomst voorkomen bij het uitrollen van nieuwe maatregelen.”
Pas achteraf om verduidelijkingen en FAQ’s verspreiden over de twee eerder vernoemde wijzigingen, is vijgen na Pasen. De late publicatie van aanvullende informatie heeft de verwarring doen toenemen. Veel leden hekelen ook de overtolligheid van administratieve verzoeken, ver van de “only-once”-principes die al meer dan tien jaar van kracht zouden moeten zijn.
Meer dan de helft van de bedrijven in de sector rekruteert
Precies 56% van de respondenten geeft aan dat het bedrijf waarin ze actief zijn op zoek is naar nieuwe medewerkers. Dit cijfer heeft zich de afgelopen jaren gestabiliseerd, een teken van duurzame groei in de sector. Voor meer dan 9 op de tien bedrijven blijken deze aanwervingen moeilijk. Respondenten wijzen op de druk en de administratieve lasten die worden opgelegd aan KMO’s en beroepsbeoefenaars.
Voorstellen om bedrijven te ontlasten
De barometer is ook een gelegenheid om concrete suggesties te verzamelen om het werk in het veld te vergemakkelijken. Meer dan 500 respondenten schreven constructieve suggesties. Ze kunnen in 3 categorieën opgedeeld worden: betere overheidsportalen, een sterk mandaat en beredeneerde wetgeving.
- Betrouwbaardere en flexibelere overheidsportalen
- Echt 24 uur per dag toegankelijk, het hele jaar door en gebruikersgericht
- Een werkelijk uniek platform voor alle federale èn gewestelijke overheidsdiensten
- Standaardisering van de gegevensuitwisseling tussen verschillende overheidsinstanties onderling en tussen overheid en belastingplichtigen
- Een echt “only-once”: een document dat aan de ene administratie wordt verstrekt, hoeft niet meer aan de andere te worden verstrekt
- Versterking van het mandaat van beroepsbeoefenaars in het openbaar register
- Geldig voor alle overheidsdiensten (federaal, gewestelijk en lokaal)
- Dat toegang verleent tot alle nodige gegevens
- Dat snel en direct telefonisch contact met de administratie mogelijk maakt
- Eenvoudigere, stabiele, geplande en voorspelbare (fiscale) wetgeving
- Afgetoetst met beroepsbeoefenaars vóór de besluitvorming
- Eerst op maat van de KMO, nadien voor grotere entiteiten
- Volgens een vaste kalender die met de sector is afgesproken
- Inclusief de erkenning van het recht om fouten te maken