Ondernemers zijn over het algemeen positief over hun accountant, al zijn er uiteraard ook verbeterpunten. Zo krijgt maar een minderheid van de ondernemers momenteel hulp van hun accountant bij de overschakeling naar e-invoicing. Dat blijkt uit het jaarlijkse ondernemersonderzoek over accountancydiensten van Exact.
“We doen dit onderzoek intussen voor de vierde keer”, zegt Sigrid Jansegers, sales director small business & accountancy. “Nieuw dit jaar was dat we meer niet-Exact-gebruikers hebben bevraagd. Een onafhankelijk onderzoeksbureau heeft 383 mensen geïnterviewd die vanuit hun functie betrokken zijn bij de samenwerking met hun accountant. Vaak de zaakvoerder of directeur, of iemand van de boekhoudafdeling.”
“Met de verplichting in 2026 in zicht moet je als accountant nog meer de voordelen uitleggen aan je klanten: het is veiliger, het is sneller, het is betrouwbaarder en zo kan ik wel nog even doorgaan.”
Exact gebruiken maakt een verschil
Eerst het goeie nieuws: de meeste deelnemers aan het onderzoek blijken zeer tevreden over de kwaliteit van de diensten van hun boekhoudkantoor. Drie vierde geeft een cijfer van 8 of hoger op 10, met een gemiddelde van 8,2. Sigrid: “Dat is weliswaar iets lager dan vorig jaar, maar we merken een significant verschil tussen ondernemers die gebruikmaken van Exact-oplossingen en anderen. Bij die eersten ligt de tevredenheid op 9,1, bij de tweede groep op 7,4.”
De meeste ondernemers waarderen de sectorkennis en samenwerking. Waar nog groeimarge zit, is het proactief delen van relevante kennis, het innoveren en de ondersteuning bij digitalisering. Zo geeft nog geen 1 op 3 ondernemers aan dat hun accountant helpt bij de overschakeling naar e-invoicing. “Daar schrok ik wel van”, zegt sales manager accountancy Willem Tack.
“Uiteraard ligt een stuk van de verantwoordelijkheid in het Peppol-verhaal bij de ondernemer zelf, maar die kijkt daarvoor toch ook echt wel naar z’n accountant. Met de verplichting in 2026 in zicht moet je als accountant nog meer de voordelen uitleggen aan je klanten: het is veiliger, het is sneller, het is betrouwbaarder en zo kan ik wel nog even doorgaan.”
“Proactief advies is gelinkt aan de informatie waarover je beschikt en op basis van welke inzichten je je klant als accountant kunt gaan adviseren. Realtime inzicht in data en automatisatie creëren tijd en maken betere voorspellingen mogelijk.”
(Te) late adoptie van e-invoicing?
Sigrid: “Sommige mensen hebben blijkbaar eerst een mes op de keel nodig, nog steeds ontbreekt de sense of urgency. Op de Trends Gazellen waren de grootste stijgers in omzet bij kmo’s allemaal notariaten. Extra omzet door de nieuwe vennootschapswetgeving. Ik hoorde er dat dat volgend jaar precies hetzelfde verhaal wordt, omdat zoveel bedrijven nog niet in orde zijn.”
“Die late adoptie bij een deel van de bedrijven zul je vermoedelijk ook zien bij e-invoicing. Ja, velen gaan in orde zijn tegen 2026, maar anderen zullen pas in de loop van 2026 of misschien zelfs ’27 overschakelen, al is dat eigenlijk te laat.”
Tegelijk zijn heel wat accountants hier al actief mee bezig. “Accountants die met Exact werken omarmen de digitale mindset”, zegt Willem. “Ze beseffen: we zijn intussen bijna eind ’24, als ik m’n klanten mee wil krijgen en alles goed wil hebben opgezet, zal begin ’26 daar heel snel zijn.”
“Kantoren geven zelf aan dat proactief advies soms te weinig gebeurt omdat ze er gewoon geen tijd voor hebben. Een kip-of-eiverhaal, want door vol in te zetten op digitalisering win je net tijd.”
Realtime inzicht, betere voorspellingen
Een en ander hangt samen met het proactief advies dat ondernemers van hun accountant verwachten. Net niet de helft gaf tijdens de bevraging aan tijdig info te krijgen over de impact van wetten en regels, zoals de verplichte e-invoicing.
“Jaar na jaar krijgt proactief informeren de laagste score van alle criteria”, legt Sigrid uit. “Al doet het mij wel plezier dat we ook hier een flink verschil zien tussen Exact en andere: respectievelijk 8,2 en 6 op 10. Niet onlogisch: proactief advies is gelinkt aan de informatie waarover je beschikt en op basis van welke inzichten je je klant als accountant kunt gaan adviseren. Realtime inzicht in data en automatisatie creëren tijd en maken betere voorspellingen mogelijk.”
“Nu: het gaat lang niet altijd om een gebrek aan informatie. Kantoren geven zelf aan dat proactief advies soms te weinig gebeurt omdat ze er gewoon geen tijd voor hebben. Een kip-of-eiverhaal, want door vol in te zetten op digitalisering win je net tijd.”
“Denk aan onze Smart Closing: een automatische check op een jaarrekening of een andere afsluiting, waar een groot aantal parameters gecontroleerd wordt. Rare boekingen, een hoog bedrag dat als kost in plaats van investering is ingeboekt: het wordt allemaal gesignaleerd.”
Rol van softwareleverancier in digitalisering
Alleen: wij mensen veranderen niet graag. “Sommige accountants zijn rasechte ondernemers, de rode Insights-profielen, maar je hebt wellicht nog veel meer voorzichtiger blauwe profielen”, zegt Sigrid. “En zonder iemand voor het hoofd te willen stoten: een aantal kun je, om het in de woorden van Glenn Vandamme van Finplex te zeggen, nog het best omschrijven als Bokrijk-kantoren.”
“Ze staan helemaal niet te springen voor verandering en als ze dat toch overwegen, spitten ze dat zo in detail uit dat het er niet of veel te laat van komt. Of ze zijn bang om hun medewerkers mee te nemen in het proces. Daar hebben wij als softwareleverancier een belangrijke rol in te spelen en kantoren bij de hand te nemen.”
Een onderzoek bij bijna 400 mensen: goedkoop is het niet. Wat is de return voor Exact? “We zien het niet als PR, wel als een manier om trends op te volgen en te weten waar de markt staat”, zegt Sigrid. “In Nederland voeren we hetzelfde onderzoek uit, en we kunnen dus gaan vergelijken. Daar verwachten bedrijven dat software hen doet groeien, hier bij ons moet software bedrijven helpen digitaliseren. Een Belg wil daarbij ook meer bij de hand worden genomen.”
No-hands-boekhouding
Dat Exact-gebruikers hun accountant hoger quoteren is fijn voor zowel die accountant als voor Exact, maar aan wat ligt dat dan precies?
“Ik vermoed dat tijdswinst de belangrijkste rol speelt”, zegt Willem. “Met Exact willen we ‘no-hands-boekhouding’ mogelijk maken. Elke manuele handeling automatiseren.”
Tweede punt: proactieve notificaties. Sigrid: “Onze artificiële intelligentie geeft continu suggesties. Denk aan onze Smart Closing: een automatische check op een jaarrekening of een andere afsluiting, waar een groot aantal parameters gecontroleerd wordt. Rare boekingen, een hoog bedrag dat als kost in plaats van investering is ingeboekt: het wordt allemaal gesignaleerd. En de Exact Assistant – ook met AI – geeft de ondernemer in Exact Online meteen het antwoord op welke vraag dan ook, waar die zich ook in de applicatie bevindt.”
Exact zit uiteraard niet stil. “Vandaag bieden we globaal twee oplossingen aan de ondernemer aan, straks komt daar een derde bij”, legt Sigrid uit. “Ondernemers kunnen rechtstreeks op een van onze boekhoud- of ERP-oplossingen intekenen, en geven hun accountant bepaalde rechten. Dat noemen we onze externe licentie. Het is de eindklant, de ondernemer, die in dat geval bepaalt hoe intensief de samenwerking met jou als accountant is.”
Tweede optie: als accountant stel je je klant Exact Online voor, en heb je meteen toegang tot zowel aan- als verkoopfacturen. Daar ben jij de sturende factor en zit de boekhouding volledig bij jou.
Dit najaar volgt een derde optie, zegt Sigrid. “We gaan die voorstellen op Exact Live, ik ga dus nog niet in detail, maar het is een oplossing voor een ondernemer van wie de boekhouder bijvoorbeeld nog niet met Exact werkt. De tool zal je toelaten e-invoices te maken, te versturen en te ontvangen.”
Exact Officium Universalis 2024
De bevraagde bedrijven in het ondernemersonderzoek konden hun accountant ook nomineren voor de Exact Officium Universalis 2024, een bekroning voor de meest onderscheidende, innovatieve en efficiënte accountancykantoren van ons land. Er zijn vijf prijzen: de Digitalisering Award, de Samenwerking Award en drie keer de Officium Universalis Award, voor kleine, middelgrote en grote kantoren. Hier ontdek je de winnaars.