Vanaf het academiejaar 2024 zullen de postgraduaten Fiscale Wetenschappen en Fiscaal Recht & Fiscale Praktijk sneller tot de titel certified tax advisor leiden. De Fiscale Hogeschool ondertekende hiervoor op 18 juli een samenwerkingsprotocol met het ITAA (Institute for Tax Advisors & Accountants). Door één van deze postgraduaten met succes te volgen, zullen studenten voortaan minder proeven en examens moeten afleggen bij het ITAA om gecertificeerd belastingadviseur te worden.
Een eenvoudiger pad voor studenten
Studenten die gecertificeerd belastingadviseur willen worden, moesten naast hun academische achtergrond, niet alleen een stage van drie jaar verrichten, maar ook op het ITAA slagen voor verschillende proeven en examens. Het partnership tussen ITAA en de Fiscale Hogeschool zorgt ervoor dat studenten van de beide postgraduaten de examens waarvoor ze op de Fiscale Hogeschool zijn geslaagd, niet opnieuw bij het ITAA zullen moeten afleggen om de beroepstitel gecertificeerd belastingadviseur te behalen.
Het ITAA blijft regisseur van de toegang tot het beroep
Het ITAA blijft verantwoordelijk voor de toegang tot het beroep van erkend belastingadviseur en controleert dan ook nauwlettend de gelijkwaardigheid van de examens van de partneropleidingen met deze van het ITAA, zowel vóór het aangaan van een partnerschap als tijdens de duur ervan. De maturiteitsproef, de beroepsnormen en de deontologie blijven bovendien volledig in handen van het ITAA. Deze kwaliteitsgarantie verantwoordt dat kandidaat belastingadviseurs niet tweemaal examens moeten afleggen over dezelfde materie.
Accountancy & fiscaliteit: een groeiende sector op zoek naar talent
De sector van de accountancy & fiscaliteit is in volle groei. Volgens de cijfers van het paritair comité steeg het aantal werknemers in 10 jaar tijd van 15.000 naar meer dan 20.000. Ook de jobinhoud beweegt: de vereiste vaardigheden evolueren snel, net als de maatschappelijke verantwoordelijkheden. Veel werkgevers zoeken medewerkers maar te weinig kandidaten studeren elk jaar af.
“De vereenvoudiging in het opleidingstraject moet dit groeiende tekort meehelpen op te vangen. Hierbij wordt ook bijzondere aandacht besteed aan de praktijk en de meeste docenten zijn ervaren professionals. Doel is om zo dicht mogelijk bij de maatschappelijke behoeften van het beroep en de ondernemingen te blijven.”