19/02/2024

Waarom SBB zich toelegt op overnames en nieuwe tools: “Nodig om te blijven groeien en onze klanten nog meer te ontzorgen.”

Cijfers vertellen het verhaal van een onderneming. Daar zijn ze bij SBB vast van overtuigd. En met de uitrol van Bizzcontrol maken ze die cijfers nog inzichtelijker voor hun klanten. “Essentieel, omdat onze rol verschuift van boekhouder naar adviseur”, zeggen CEO Raf Dom en productmanager corporate finance Kirsten Buermans.

Raf is anderhalf jaar CEO van SBB, en was daarvoor al bijna tien jaar aan de slag bij de accountancy- en adviesgroep. De uitdaging, zegt Raf, is om je advies nog beter bij je klant te doen landen. “Plus: nog ruimer advies te geven. Je klant zo breed mogelijk te ontzorgen.”

“Daarvoor heb je de juiste mensen nodig. En ja, ook wij kampen met de krapte op de arbeidsmarkt. Onlangs was ik op een netwerkevent met 600 ondernemers, en allemaal hebben ze hetzelfde probleem: personeel vinden.”

Kantoren met 25 medewerkers zijn ideaal

“De accountancysector in Vlaanderen consolideert steeds verder. SBB is vandaag een grote organisatie met bijna 600 medewerkers, en die positie willen we versterken om onze klanten optimaal te kunnen blijven ontzorgen. We hebben een overnametraject van vier jaar voor ogen, waarin we verwachten uit te breiden naar 900 medewerkers. Wat daarbij belangrijk is, is dat we sterk lokaal verankerd blijven.” 

“Enerzijds willen we onze bestaande kantoren uitbreiden. We hebben nu 26 kantoren waarvan sommige nog groeipotentieel hebben. Door te streven naar kantoren van zowat 25 medewerkers kunnen we de dienstverlening voor onze klanten optimaal organiseren. Anderzijds zetten we in op de verbreding van ons aanbod.” 

“We laten ons echter niet opjagen. De overnamemarkt staat in brand, bij SBB proberen we de kalmte te bewaren. Zo dragen we zorg voor onze budgetten en streven we naar integratie van overgenomen kantoren.”

One-stop-shop voor alle klanten

“We breiden onze dienstverlening ook uit om aan de groeiende verwachtingen van klanten te voldoen. Voor de land- en tuinbouwsector zijn we al de one-stop-shop. Dat model willen we ook voor de andere sectoren uitrollen. Door overnames kunnen we hierin sneller schakelen. Maar we zullen altijd kritisch blijven. Liever dan een snelle overname willen we zeker zijn dat het aanbod aansluit bij de verwachtingen van onze klanten en dat een goede integratie mogelijk is.”

“En om onze dienstverlening op een nog hoger niveau te brengen, halen we ook de beste tools in huis. Silverfin en Bizzcontrol zijn daar de perfecte voorbeelden van.”

Kirsten Buermans: “Straks stelt de job van accountant niet veel meer voor, zegt men. Dat klopt niet. Nieuwe tools openen nieuwe opportuniteiten om ondernemingen nog beter te ondersteunen.”

Gesprek met de klant verandert

“We hebben gekozen voor Silverfin om onze afsluitingen efficiënter te maken, ter vervanging van tools die we zelf hadden ontwikkeld. Silverfin optimaliseert het volledige afsluitproces en helpt ons te voldoen aan alle compliancevereisten, zodat meer tijd overblijft voor het adviesgesprek. Om de cijfers aan de klant uit te leggen, te analyseren en naar de toekomst te kijken hebben we dan weer gekozen voor Bizzcontrol.”

“En daar zijn we niet licht overgegaan”, zegt Kirsten. “Eerst hebben we in kaart gebracht wat wij en onze klanten precies nodig hebben en daarna hebben we een shortlist opgesteld van tools die daaraan voldoen. Die zijn we gaan testen. Bizzcontrol kwam daar als beste uit, en sluit perfect aan bij Silverfin.”

“Ook vóór Bizzcontrol spraken we uiteraard al over cijfers tijdens de jaargesprekken. We overliepen balans en resultatenrekening, op basis van de wettelijke rapportering.”

“Met Bizzcontrol kunnen we daar voor een stuk van afstappen. Als we het met de klant over kosten hebben, staan in Bizzcontrol automatisch de belangrijkste bovenaan. Je begint niet met het eerste lijntje van het rekeningstelsel, wel met het belangrijkste voor de onderneming. Waardoor je gesprek met je klant verandert.”

Raf Dom, CEO SBB Accountants & Adviseurs

Geen oude en nieuwe manier, iedereen via Bizzcontrol

SBB lanceerde Bizzcontrol voor een beperkt aantal grotere klanten. “Op elk kantoor kregen we zo mensen mee in het verhaal”, aldus Raf. “Kort daarop hebben we beslist om voor alle vennootschappen Bizzcontrol te activeren. Geen ‘oude’ en ‘nieuwe’ manier. Dit wordt vlot geaccepteerd omdat onze collega’s merken dat Bizzcontrol en Silverfin een geweldige tandem vormen.”

Kirsten: “Door de cijfers beter te visualiseren, kunnen we samen met de onderneming opportuniteiten en risico’s ontdekken. Hoewel cijfers op zich op het eerste gezicht misschien niet boeiend zijn, brengen ze wel het verhaal van je bedrijf tot leven als ze op de juiste manier worden getoond.”

Niet alleen resultatenrekening en balans, ook cashflow 

“Een vraag die we vaak krijgen: ik ben toch goed bezig, m’n omzet stijgt, waarom zie ik dat niet op m’n rekening? Je kunt daar een hele Excel voor bouwen, maar Bizzcontrol toont je cashflow veel sneller en duidelijker. Het is zo’n meerwaarde omdat de tool perfect past bij de verschuivende rol van de accountant: van boekhouder naar adviseur.”

“De analyses die je vanuit Bizzcontrol presenteert aan je klant, zijn de ideale gespreksonderwerpen”, beaamt Raf. “Denk bijvoorbeeld aan de evolutie van directe en indirecte kosten over de jaren heen en de impact op de marge. Dat is precies wat de klant met z’n accountant wil bespreken. Het gaat dan niet meer om het statisch doornemen van de winst- en verliesrekening.”

Raf Dom: “Onze medewerkers merkten al snel dat Bizzcontrol en Silverfin een geweldige tandem vormen.”

Weinig opleiding nodig om het te gebruiken

Een nieuwe tool invoeren in een organisatie met 26 kantoren en 600 medewerkers. Een eitje, Kirsten? “Wel, we zitten in een omgeving die constant verandert. Onze collega’s zijn al met zoveel nieuwe tools in aanraking gekomen, het is begrijpelijk dat er soms wat moeheid optreedt. Daarop moet je anticiperen, en zeker van je stuk zijn bij de selectie van je tools. Uiteindelijk moet zo’n tool ingepast worden in je dagelijkse werking en net zo onmisbaar worden als je balpen of laptop.”

“Wat de acceptatie bevordert, is dat Bizzcontrol zo intuïtief is. Je hebt niet veel opleiding nodig. Hierdoor kunnen we onze focus verleggen van het technisch gebruik van de tool naar de praktische toepassing ervan tijdens het adviesgesprek.”

“Het team van Bizzcontrol heeft ons daarbij fantastisch ondersteund. Nicholas en Kerensa hebben alle opleidingen voor hun rekening genomen.”

Bizzcontrol niet alleen voor grotere klanten

“Sommige grotere klanten maken vandaag een eigen managementrapportering in Excel op basis van cijfers die wij aanleveren. Zo’n rapportering kunnen we nu voor hen maken via Bizzcontrol. Maar het zijn zeker niet alleen de groten die interesse hebben.”

“Zo hebben we een kleiner bouwbedrijf. Eén keer per jaar naar de cijfers kijken vindt de bedrijfsleider niet voldoende. Terecht. Samen met de klant hebben we z’n persoonlijke KPI’s bepaald, die hij in Bizzcontrol opvolgt. Zo detecteert hij, samen met z’n accountant, sneller risico’s en maakt hij betere keuzes.”

Vraag is er soms, behoefte is er bijna altijd

Kirsten: “Het is ook onze rol om interesse te wekken in financiële analyse bij de ondernemer. Niet elke klant vraagt daar expliciet om, maar dat betekent niet dat het niet zinvol is. Als je de meerwaarde van tools zoals Bizzcontrol op een bevattelijke manier toont, kun je hen vaak overtuigen.”

Iedereen ondernemer 

SBB telt een groot aantal land- en tuinbouwers onder z’n klanten. “Goed voor 35% van onze omzet”, zegt Raf. “Het zijn kmo’s met specifieke uitdagingen, die verder met gelijkaardige problemen kampen als andere ondernemingen. In die sector zit men vaak al heel dicht op de cijfers, het gebruik van Bizzcontrol kan er dus een plus zijn.”

“Naast kmo’s en land- en tuinbouwondernemingen hebben ook organisaties uit de social profit baat bij Bizzcontrol. Grotere vzw’s vragen een eigen licentie om maandelijks zelf hun budgetten te kunnen opvolgen.”  

Of tools als Bizzcontrol en Silverfin ook een troef zijn in de war for talent? “Jonge accountants verwachten dat je de beste en nieuwste tools hebt”, zegt Raf. “Ze hebben er tijdens hun opleiding mee kennisgemaakt en willen die in hun job blijven gebruiken. Als werkgever moet je mee zijn.”

Fier zijn op wat we doen

Een stokpaardje van Raf is het imago van de accountancy. “Je hoort zo vaak: ‘de fiscus doet moeilijk, de deadlines zijn een strop’. Soms zijn we te negatief naar buiten. En ja, er zijn uitdagingen. Maar de deadlines en de fiscus gaan niet verdwijnen, het is aan ons om er zo goed mogelijk mee om te gaan.”

“Om jongeren aan te trekken, moeten we onze pr verbeteren. In m’n nieuwjaarsboodschap bij SBB heb ik benadrukt dat we meer fierheid moeten uitstralen. Door onze adviezen groeien onze klanten in omzet, personeel, dienstverlening en winstgevendheid. We mogen daar trots op zijn.”

“Stel je eens voor dat er geen accountants waren. Wie zou de ondernemingen bijstaan? Ik heb vroeger veel dossiers behandeld. Het mooiste is als iemand een bedrijf opricht en vijf jaar later tien medewerkers heeft en een tweede vestiging opent. Daarvoor doe je het.”

Kirsten: “Men zegt wel eens dat de job van accountant niet veel meer zal voorstellen, omdat alles geautomatiseerd wordt. Dat klopt niet. Het beroep gaat hand in hand met de digitalisering, en nieuwe tools openen nieuwe opportuniteiten om ondernemingen nog beter te ondersteunen.”

Lees verder op de site van SBB

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

De toekomst van de boekhouding: technologie, data en samenwerking

Tijdens het Forum of the Future Tech’Talk (december 2024) werden technologische ontwikkelingen in de boekhoudsector besp...

“Dankzij AI-toepassingen wijzigt het takenpakket van de accountant ingrijpend. Klanten verwachten inzichten, niet enkel cijfers.”

Interview met Thierry Geerts (CEO BECI, auteur “Digitalis” en “Homo Digitalis”) Thierry, in uw boek “Homo Digitalis” uit...

SBB zet AI in op vernieuwd online platform mySBB

Vanaf 2026 zullen bedrijven onderling enkel nog via e-invoicing facturen mogen verzenden en ontvangen. Vele bedrijven wa...

De 6 belangrijkste accountancy trends van 2025 samengevat

2024 is geschiedenis en de balans is opgemaakt. Nu richten alle ogen zich op 2025, want er staan weer spannende verander...

1 op de 2 Belgische accountancykantoren kampt met personeelstekort, met grote gevolgen voor werkdruk en omzet 

Personeelstekort is een grote uitdaging voor de Belgische accountancysector, waarbij 60% van de kantoren te maken heeft ...

Aandachtspunten bij de keuze van een VAPZ voor ondernemers

Een vooruitziende zelfstandige ondernemer denkt niet enkel aan de toekomst van zijn bedrijf, maar ook aan zijn persoonli...

75% van de ondernemers moet nog in actie schieten mbt e-invoicing, cruciale rol accountants

Vanaf 1 januari 2026 zijn Belgische btw-plichtige bedrijven verplicht om gestructureerde elektronische facturen te verst...

 “Ik ben meer ontspannen en straal dat ook uit” – Frank Soenen over wat digitalisering doet voor een mens

Rust in het hoofd. En tijd voor ontspanning: eigen groenten en fruit kweken in z’n moestuin, en kippen houden. Voor Fran...

Cybersecurity & boekhoudsoftware: hoe houden we jouw data veilig?

Een interview met Jacob Kiers, Security Engineer bij Yuki, over cybersecurity en het belang van veilige data. Dit versch...

Wolters Kluwer lanceert Clearfacts Kyte om e-facturatie voor kmo’s te vereenvoudigen

Nieuwe softwaremodule helpt bedrijven met de digitale facturatieverplichting Wolters Kluwer Tax & Accounting (TAA) i...

“De klant verwacht snelle, correcte inzichten, en daarvoor heb je software nodig” – Lennert Coopman van Cobofisk

Acht jaar geleden stapte Lennert Coopman in de zaak van z’n vader Luc. Sindsdien bouwen ze Cobofisk in Aalter samen met ...

“Collega’s vroegen zelf om het te gebruiken” – Geert Schellekens over de kracht van Silverfin bij PwC

Geert Schellekens, partner bij PwC, noemt zichzelf een ‘early adopter’ van Silverfin. Hij bracht de tool mee naar PwC Be...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.