Waarom SBB zich toelegt op overnames en nieuwe tools: “Nodig om te blijven groeien en onze klanten nog meer te ontzorgen.”

Cijfers vertellen het verhaal van een onderneming. Daar zijn ze bij SBB vast van overtuigd. En met de uitrol van Bizzcontrol maken ze die cijfers nog inzichtelijker voor hun klanten. “Essentieel, omdat onze rol verschuift van boekhouder naar adviseur”, zeggen CEO Raf Dom en productmanager corporate finance Kirsten Buermans.

Raf is anderhalf jaar CEO van SBB, en was daarvoor al bijna tien jaar aan de slag bij de accountancy- en adviesgroep. De uitdaging, zegt Raf, is om je advies nog beter bij je klant te doen landen. “Plus: nog ruimer advies te geven. Je klant zo breed mogelijk te ontzorgen.”

“Daarvoor heb je de juiste mensen nodig. En ja, ook wij kampen met de krapte op de arbeidsmarkt. Onlangs was ik op een netwerkevent met 600 ondernemers, en allemaal hebben ze hetzelfde probleem: personeel vinden.”

Kantoren met 25 medewerkers zijn ideaal

“De accountancysector in Vlaanderen consolideert steeds verder. SBB is vandaag een grote organisatie met bijna 600 medewerkers, en die positie willen we versterken om onze klanten optimaal te kunnen blijven ontzorgen. We hebben een overnametraject van vier jaar voor ogen, waarin we verwachten uit te breiden naar 900 medewerkers. Wat daarbij belangrijk is, is dat we sterk lokaal verankerd blijven.” 

“Enerzijds willen we onze bestaande kantoren uitbreiden. We hebben nu 26 kantoren waarvan sommige nog groeipotentieel hebben. Door te streven naar kantoren van zowat 25 medewerkers kunnen we de dienstverlening voor onze klanten optimaal organiseren. Anderzijds zetten we in op de verbreding van ons aanbod.” 

“We laten ons echter niet opjagen. De overnamemarkt staat in brand, bij SBB proberen we de kalmte te bewaren. Zo dragen we zorg voor onze budgetten en streven we naar integratie van overgenomen kantoren.”

One-stop-shop voor alle klanten

“We breiden onze dienstverlening ook uit om aan de groeiende verwachtingen van klanten te voldoen. Voor de land- en tuinbouwsector zijn we al de one-stop-shop. Dat model willen we ook voor de andere sectoren uitrollen. Door overnames kunnen we hierin sneller schakelen. Maar we zullen altijd kritisch blijven. Liever dan een snelle overname willen we zeker zijn dat het aanbod aansluit bij de verwachtingen van onze klanten en dat een goede integratie mogelijk is.”

“En om onze dienstverlening op een nog hoger niveau te brengen, halen we ook de beste tools in huis. Silverfin en Bizzcontrol zijn daar de perfecte voorbeelden van.”

Kirsten Buermans: “Straks stelt de job van accountant niet veel meer voor, zegt men. Dat klopt niet. Nieuwe tools openen nieuwe opportuniteiten om ondernemingen nog beter te ondersteunen.”

Gesprek met de klant verandert

“We hebben gekozen voor Silverfin om onze afsluitingen efficiënter te maken, ter vervanging van tools die we zelf hadden ontwikkeld. Silverfin optimaliseert het volledige afsluitproces en helpt ons te voldoen aan alle compliancevereisten, zodat meer tijd overblijft voor het adviesgesprek. Om de cijfers aan de klant uit te leggen, te analyseren en naar de toekomst te kijken hebben we dan weer gekozen voor Bizzcontrol.”

“En daar zijn we niet licht overgegaan”, zegt Kirsten. “Eerst hebben we in kaart gebracht wat wij en onze klanten precies nodig hebben en daarna hebben we een shortlist opgesteld van tools die daaraan voldoen. Die zijn we gaan testen. Bizzcontrol kwam daar als beste uit, en sluit perfect aan bij Silverfin.”

“Ook vóór Bizzcontrol spraken we uiteraard al over cijfers tijdens de jaargesprekken. We overliepen balans en resultatenrekening, op basis van de wettelijke rapportering.”

“Met Bizzcontrol kunnen we daar voor een stuk van afstappen. Als we het met de klant over kosten hebben, staan in Bizzcontrol automatisch de belangrijkste bovenaan. Je begint niet met het eerste lijntje van het rekeningstelsel, wel met het belangrijkste voor de onderneming. Waardoor je gesprek met je klant verandert.”

Raf Dom, CEO SBB Accountants & Adviseurs

Geen oude en nieuwe manier, iedereen via Bizzcontrol

SBB lanceerde Bizzcontrol voor een beperkt aantal grotere klanten. “Op elk kantoor kregen we zo mensen mee in het verhaal”, aldus Raf. “Kort daarop hebben we beslist om voor alle vennootschappen Bizzcontrol te activeren. Geen ‘oude’ en ‘nieuwe’ manier. Dit wordt vlot geaccepteerd omdat onze collega’s merken dat Bizzcontrol en Silverfin een geweldige tandem vormen.”

Kirsten: “Door de cijfers beter te visualiseren, kunnen we samen met de onderneming opportuniteiten en risico’s ontdekken. Hoewel cijfers op zich op het eerste gezicht misschien niet boeiend zijn, brengen ze wel het verhaal van je bedrijf tot leven als ze op de juiste manier worden getoond.”

Niet alleen resultatenrekening en balans, ook cashflow 

“Een vraag die we vaak krijgen: ik ben toch goed bezig, m’n omzet stijgt, waarom zie ik dat niet op m’n rekening? Je kunt daar een hele Excel voor bouwen, maar Bizzcontrol toont je cashflow veel sneller en duidelijker. Het is zo’n meerwaarde omdat de tool perfect past bij de verschuivende rol van de accountant: van boekhouder naar adviseur.”

“De analyses die je vanuit Bizzcontrol presenteert aan je klant, zijn de ideale gespreksonderwerpen”, beaamt Raf. “Denk bijvoorbeeld aan de evolutie van directe en indirecte kosten over de jaren heen en de impact op de marge. Dat is precies wat de klant met z’n accountant wil bespreken. Het gaat dan niet meer om het statisch doornemen van de winst- en verliesrekening.”

Raf Dom: “Onze medewerkers merkten al snel dat Bizzcontrol en Silverfin een geweldige tandem vormen.”

Weinig opleiding nodig om het te gebruiken

Een nieuwe tool invoeren in een organisatie met 26 kantoren en 600 medewerkers. Een eitje, Kirsten? “Wel, we zitten in een omgeving die constant verandert. Onze collega’s zijn al met zoveel nieuwe tools in aanraking gekomen, het is begrijpelijk dat er soms wat moeheid optreedt. Daarop moet je anticiperen, en zeker van je stuk zijn bij de selectie van je tools. Uiteindelijk moet zo’n tool ingepast worden in je dagelijkse werking en net zo onmisbaar worden als je balpen of laptop.”

“Wat de acceptatie bevordert, is dat Bizzcontrol zo intuïtief is. Je hebt niet veel opleiding nodig. Hierdoor kunnen we onze focus verleggen van het technisch gebruik van de tool naar de praktische toepassing ervan tijdens het adviesgesprek.”

“Het team van Bizzcontrol heeft ons daarbij fantastisch ondersteund. Nicholas en Kerensa hebben alle opleidingen voor hun rekening genomen.”

Bizzcontrol niet alleen voor grotere klanten

“Sommige grotere klanten maken vandaag een eigen managementrapportering in Excel op basis van cijfers die wij aanleveren. Zo’n rapportering kunnen we nu voor hen maken via Bizzcontrol. Maar het zijn zeker niet alleen de groten die interesse hebben.”

“Zo hebben we een kleiner bouwbedrijf. Eén keer per jaar naar de cijfers kijken vindt de bedrijfsleider niet voldoende. Terecht. Samen met de klant hebben we z’n persoonlijke KPI’s bepaald, die hij in Bizzcontrol opvolgt. Zo detecteert hij, samen met z’n accountant, sneller risico’s en maakt hij betere keuzes.”

Vraag is er soms, behoefte is er bijna altijd

Kirsten: “Het is ook onze rol om interesse te wekken in financiële analyse bij de ondernemer. Niet elke klant vraagt daar expliciet om, maar dat betekent niet dat het niet zinvol is. Als je de meerwaarde van tools zoals Bizzcontrol op een bevattelijke manier toont, kun je hen vaak overtuigen.”

Iedereen ondernemer 

SBB telt een groot aantal land- en tuinbouwers onder z’n klanten. “Goed voor 35% van onze omzet”, zegt Raf. “Het zijn kmo’s met specifieke uitdagingen, die verder met gelijkaardige problemen kampen als andere ondernemingen. In die sector zit men vaak al heel dicht op de cijfers, het gebruik van Bizzcontrol kan er dus een plus zijn.”

“Naast kmo’s en land- en tuinbouwondernemingen hebben ook organisaties uit de social profit baat bij Bizzcontrol. Grotere vzw’s vragen een eigen licentie om maandelijks zelf hun budgetten te kunnen opvolgen.”  

Of tools als Bizzcontrol en Silverfin ook een troef zijn in de war for talent? “Jonge accountants verwachten dat je de beste en nieuwste tools hebt”, zegt Raf. “Ze hebben er tijdens hun opleiding mee kennisgemaakt en willen die in hun job blijven gebruiken. Als werkgever moet je mee zijn.”

Fier zijn op wat we doen

Een stokpaardje van Raf is het imago van de accountancy. “Je hoort zo vaak: ‘de fiscus doet moeilijk, de deadlines zijn een strop’. Soms zijn we te negatief naar buiten. En ja, er zijn uitdagingen. Maar de deadlines en de fiscus gaan niet verdwijnen, het is aan ons om er zo goed mogelijk mee om te gaan.”

“Om jongeren aan te trekken, moeten we onze pr verbeteren. In m’n nieuwjaarsboodschap bij SBB heb ik benadrukt dat we meer fierheid moeten uitstralen. Door onze adviezen groeien onze klanten in omzet, personeel, dienstverlening en winstgevendheid. We mogen daar trots op zijn.”

“Stel je eens voor dat er geen accountants waren. Wie zou de ondernemingen bijstaan? Ik heb vroeger veel dossiers behandeld. Het mooiste is als iemand een bedrijf opricht en vijf jaar later tien medewerkers heeft en een tweede vestiging opent. Daarvoor doe je het.”

Kirsten: “Men zegt wel eens dat de job van accountant niet veel meer zal voorstellen, omdat alles geautomatiseerd wordt. Dat klopt niet. Het beroep gaat hand in hand met de digitalisering, en nieuwe tools openen nieuwe opportuniteiten om ondernemingen nog beter te ondersteunen.”

Lees verder op de site van SBB

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Meer dan een kwart kmo’s loopt jaarlijks minimaal 20.000 euro mis door oninbare facturen  

Belgische ondernemers hebben nog altijd te maken met facturen die te laat of nooit betaald worden, waardoor zij jaarlijk...

Bizzcontrol versterkt Accountants met AI

AI is alomtegenwoordig en transformeert onze manier van werken, net zoals het internet dat deed. Deze revolutionaire tec...

Benut je potentieel: rentabiliteitsrapportages voor accountants

Wat is de rentabiliteit van elke klant binnen jouw accountantskantoor? En hoe efficiënt werken medewerkers? Het antwoord...

Het wordt tijd om druk op de accountants te verlichten

Het aantal studenten dat afstudeerde in de richting ‘accountancy administration’1 is afgelopen jaar gestegen. Ondanks de...

Visma realiseert 2,5 miljard euro in ARR na solide Q2

Positief momentum houdt aan dankzij marktuitbreiding en winstgevende groei Visma behaalde in het tweede kwartaal van 202...

RFN viert 40 jaar aanwezigheid in Frankrijk en kondigt de opening aan van een derde site

RFN, de vertrouwde gids voor Belgische en Europese bedrijven en particulieren in Frankrijk, viert een mijlpaal van 40 ja...

Nieuw: de ‘accountancymanager’ als eerste aanspreekpunt voor de klant

Dfisc uit Brugge is geen accountancykantoor van dertien in een dozijn. “Ik durf gerust zeggen dat we een nichekantoor zi...

België heeft deadline CSRD niet gehaald

België heeft de deadline voor de nieuwe Europese regelgeving voor groene rapportage door bedrijven niet gehaald. De wetg...

SBB Accountants & Adviseurs lanceert Ameleo

Met een nieuwe naam en huisstijl voor het vroegere ‘Transitie-Partners’ wil SBB Accountants & Adviseurs het aanbod r...

Sven Helsen (KMG Accountants): “Goeie communicatie met je klant is geen detail, maar de essentie”

Als accountant het verschil maken voor je klanten? Drie manieren, zegt Sven Helsen: communiceer, communiceer en communic...

Tips voor slimmer taakbeheer in accountantskantoren

Met het groeien van je klantenbestand neemt de complexiteit van taakmanagement binnen je kantoor razendsnel toe. Hoe hou...

Patrick Boone nieuwe Chairman PwC België

In het kader van de geplande leiderschapswissel bij PwC België, gevestigd in Diegem, is Patrick Boone aangesteld als de ...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.