Waarom ben ik accountant? Of waarom werk ik in een accountantskantoor? Misschien heb je jezelf die vraag al een paar keer gesteld? De Nederlandse accountant Richard Knops is hier alleszins mee aan de slag gegaan en schreef er een gelijknamig boekje over. Met dit boek wil hij vooral jongeren inspireren om te kiezen voor een accountancy studierichting.
Om de waarom-vraag te beantwoorden, keert Richard Knops terug naar zijn kinderjaren. Van jongs af aan was hij gefascineerd door het oplossen van legpuzzels. Puzzelen is nog steeds een fundamenteel onderdeel van het beroep van accountant, vindt hij. Soms eenvoudig, maar dikwijls ook complex.
Van welk speelgoed was jij het meeste fan? De manier waarop je speelde, zegt alles over je aangeboren talenten en is onbewust bepalend geweest voor je studiekeuze.
Richard interviewde heel wat starters uit het accountancyberoep. Zij konden in vrijwel alle gevallen uitleggen wat ze gingen doen en vaak ook hoe. Maar niemand van de ondervraagden kon verklaren waarom een accountant doet wat hij doet. Met andere woorden, wat is de missie van je accountancybedrijf of waar kom jij ’s ochtends je bed voor uit?
Richard vond de mosterd in het boek ‘Start with Why’ van Simon Sinek. Hij probeert te achterhalen hoe het komt dat steeds minder jongeren zich aangetrokken voelen tot het beroep van accountant. Zijn de marktomstandigheden zo slecht, is de werkdruk zo hoog, duurt de opleiding zo lang of is het werk zo saai? Volgens Richard speelt er hier iets anders.
“We vertellen te vaak over de werkzaamheden die we doen, hoe de werkdag eruitziet, hoe de sfeer is op kantoor, wat de arbeidsvoorwaarden zijn en voor welke klanten we werken. Soms gaat het iets verder. Dan wordt er gepraat over de veelzijdigheid van het beroep, dat we ondernemers helpen en een belangrijke bijdrage aan de maatschappij willen leveren. Daar stopt het zo’n beetje. Geen echte storytelling dus.”
Volgens Richard kan je beter persoonlijke verhalen vertellen als je de laatstejaars van het middelbaar wil aansporen om accountancy te studeren. Vertel interessante verhalen over je klanten of deel eens iets over de bijzondere dingen die op de werkvloer gebeuren. Vraag misschien eens aan je collega’s waarom ze specifiek bij jou werken? Of aan klanten waarom ze voor jou gekozen hebben? Of haal inspiratie uit de actiefilm ‘The Accountant’, met Ben Affleck in de rol van een wel heel creatieve accountant.
Eens je een antwoord hebt gevonden op de vraag ‘Waarom ben ik accountant’ is het van belang dit verhaal te delen met jongeren. Richard wil een hele community in beweging brengen om de accountancystudenten van morgen te overtuigen om te kiezen voor een beroep met toekomst.
Op een volgend netwerkevent zeg je niet meer: “Ik ben accountant (of boekhouder)”, maar: “Als ondernemer ben ik gedreven om andere ondernemers optimaal te begeleiden, zodat ze een financieel gezond en winstgevend bedrijf kunnen uitbouwen (waarom). Dat doe ik door financiën praktisch en toegankelijk te maken (hoe), zodat iedere ondernemer doordachte keuzes voor zijn bedrijf kan maken. Door alle boekhoudkundige en fiscale diensten uit handen te nemen, zorg ik ervoor dat je als ondernemer meer tijd hebt om je bezig te houden met je kernactiviteiten (wat).”
Misschien heb jij wel een betere ‘elevator pitch’?
Danny De Pourcq – Xerius
Deze column verscheen in de nieuwsbrief van Xerius & SD Worx – juni 2023
Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.