Bij Domien Claeys staat general manager België voor de naam en Ken Bastiaensen is directeur innovatie en speciale projecten, maar de Silverfinners delen vooral een bijzondere interesse in artificiële intelligentie. Die veel verder teruggaat dan ChatGPT. We nodigen Domien en Ken hier regelmatig uit om ons bij te praten over de evoluties in AI en wat wij daarmee kunnen doen.
Al meer dan 10 AI’ers bij Silverfin
Boltzmann, zo heet het bedrijf dat Ken in 2017 mee heeft opgericht. “We deden AI-consultancy voor de administratieve, industriële en financiële sector”, zegt hij. “Op het Silverfin-platform hebben wij een AI-assistent gebouwd. Die was zo succesvol dat we in 2019 zijn overgenomen. Samen met m’n collega’s hebben we SAIL uitgebouwd, Silverfin AI Labs, dat intussen meer dan tien AI experten telt.”
“AI-resultaten bevatten een mate van onzekerheid. Daardoor moet je als ontwikkelaar vertrouwen opbouwen bij je gebruiker.” (Ken & Domien)
“AI is voor ons een tool waarmee we oplossingen bouwen”, zegt Domien. “Vaak zie je producten met AI omdat AI hip is, die minder of geen fit for purpose hebben. Het is supermakkelijk om een ChatGPT-achtige oplossing te bouwen. Maar vertaal dat maar eens in iets waarvoor de klant wil betalen. Onze AI-oplossingen leveren vandaag al volop meerwaarde. Dat zorgt voor geloofwaardigheid.”
AI verandert de user interface
Even uitzoomen: wat zijn de recente AI-evoluties, Ken? “Een bedrijf als OpenAI – de ontwikkelaar van ChatGPT – brengt de technologie rechtstreeks in de handen van zowel ontwikkelaars als gebruikers. Hierdoor wordt AI een commodity. Dat zal ervoor zorgen dat elk product AI zal bevatten. Vergelijk het met cloudtechnologie. Vroeger moest je je eigen servers hebben, nu ga je daarvoor naar Amazon, Microsoft of Google. Met AI hetzelfde: je moet niet langer zelf AI infrastructuur bouwen, die zijn beschikbaar om heel gemakkelijk je eigen modellen te ontwikkelen. Het verschil maak je door wat je doet met die modellen.”
“Daardoor moeten we ook anders gaan nadenken over de user interface van tools. Alle softwarebedrijven moeten zich de vraag stellen: hoe gaan gebruikers in de toekomst onze tool willen gebruiken? Misschien zal dat wel met prompts zijn, zoals ChatGPT, en dus niet meer met knoppen en kliks zoals nu. We gaan er alvast van uit dat je straks gewoon aan Silverfin vraagt wat je nodig hebt.
Allerlei sectoren – naast de accountancy ook toerisme, finance, film, fotografie … – gaan straks wellicht experts nodig hebben die zowel uitstekende prompts kunnen schrijven en tegelijk over de nodige vakkennis beschikken, net om die prompts deskundig te formuleren. Vakkennis blijft dus een vereiste, al gaan sommigen die in de toekomst wellicht anders gaan toepassen.”
“Voor veel taken is de accountant aangeleerd om te denken via een Excel-logica: als dit, dan dat, waarna je het resultaat zwart-op-wit krijgt in een reeks cijfers onder elkaar”, zegt Ken. “Dat is krachtig, en veel van onze templates en rapporten in Silverfin zijn zo opgebouwd. De uitkomsten van AI-modellen daarentegen zijn probabilistisch. Ze bevatten een mate van onzekerheid. Dat wil niet zeggen dat je ze niet kunt gebruiken, meer nog: ze zijn bijzonder krachtig en veel accountants winnen er pakken tijd mee. Alleen moet je als ontwikkelaar vertrouwen opbouwen bij je gebruiker, net door die onzekerheid. Accountants zijn daar vrij ontvankelijk voor, merken we, na een paar keer vertrouwen ze de tool.”
Domien illustreert met een voorbeeld. “De Silverfin Assistant geeft aanbevelingen op een rekening, op basis van AI”, aldus Domien. “Kijk, dit is een outlier, een ongebruikelijk resultaat. Daar moet je als accountant even naar kijken, suggereert de tool. En je ziet meteen waarom Silverfin vermoedt dat een check nodig is. Die communicatie, en tonen waarom een onze assistent iets suggereert, heeft een enorme impact op de adoptie van de technologie.”
“Je moet niet langer zelf modellen bouwen, die zijn beschikbaar. Het verschil maak je door wat je doet met die modellen.” (Domien & Ken)
Een roadmap van 2 jaar? Onverstandig
De mogelijkheden van AI evolueren razendsnel. Durven Domien en Ken zich aan een vooruitblik op de rest van het jaar wagen? “Wat ik heb geleerd, is dat je een open geest moet behouden, en een brede blik”, aldus Domien. “Anticipeer op het onvoorstelbare. Technologie komt veel sneller dan je denkt. Het zou niet verstandig te zijn om een roadmap te maken van 2 jaar. Ga er maar vanuit dat je ontwikkeltijd gehalveerd zal zijn tegen dat je begint bouwen. Als bedrijf moet je groot en groots durven denken. Wij als softwarehuis, maar accountancykantoren ook, elke onderneming.”
De snelle groei in AI-toepassingen zal niet enkel vanuit de ontwikkelaars komen, voorspelt Ken. “Het zullen ook hun klanten zijn die gaan pushen.”
Domien: “Straks krijg je als accountant een klant die zegt: ik heb ChatGPT door m’n jaarrekening gehaald, en die zegt dat m’n werkkapitaal te klein is. Is dat zo? Wees daar als accountant op voorbereid.”
Accountant blijft vertrouwenspersoon van ondernemer
“Klanten willen niet meer pas in mei of juni door hun cijfers van het jaar ervoor gaan. Nee, ze vragen elk kwartaal rapportering, realtime of zelfs voorspellend. Ze willen op elk moment weten hoe ze bezig zijn. Ook dat zal de vraag naar AI doen toenemen.”
Of accountants straks hun eerstelijnsadviesfunctie aan AI gaan verliezen? Nee, zeggen Domien en Ken. “Accountants hebben een prominente vertrouwensrol met hun klanten, die zal niet verdwijnen”, zegt Domien. En je job wordt nog interessanter, denkt Ken. “Je zal in je gesprekken nog meer gericht advies kunnen geven. En je zal wellicht wat minder uitleg moeten geven over pakweg de fiscaliteit van een tankkaart.”