De economische omstandigheden, schaarste op de arbeidsmarkt, technologische ontwikkelingen, innovaties en veranderede klantbehoeften zorgen ervoor dat je als accountant strategische keuzes moet maken. Je moet zaken anders aanpakken, een nieuw verdienmodel is één van deze zaken.
Wellicht denk je: waarom andere verdienmodellen in accountancy? Hoe werkt dat dan? Wat zijn de voordelen?
Ontwikkelingen in de markt zorgen ervoor dat tarieven voor het “jaarlijkse werk” onder druk komen te staan. Ondernemers verwachten meer, zijn kritischer en laten meer van zich horen dan voorheen. Door de automatiseringsoplossingen wordt het voor ondernemers makkelijker om administraties (deels) zelf te voeren en deze te analyseren aan de hand van rapportages. Hierdoor verandert het verwachtingspatroon richting de accountant van menig ondernemer. De ondernemers willen een sparringpartner die naast hen staat en hen op een toekomstgerichte/proactieve manier ondersteunt. Steeds meer ondernemers verwachten het voor-, tegen- en meedenken en een vooruitziende blik.
In het feit dat veel accountantskantoren, doordat ze niet heel bewust keuzes maken, toch heel druk zijn en blijven met de “jaarlijkse werkzaamheden” voor (te) veel klanten, schuilen verschillende risico’s.