Het accountantskantoor FMGP bestaat al veertig jaar. Wat begon als een klassiek kantoor voor vrije beroepen is vandaag uitgegroeid tot een modern en digital-minded kantoor in Kasterlee met 38 medewerkers en meer dan 1200 actieve dossiers. Ondanks deze mooie organische groei blijft de filosofie van weleer nog steeds dezelfde: menselijkheid centraal stellen, dicht bij de klant staan en volop meebouwen aan de toekomst. AccountancyVandaag sprak met Toon Maeriën, vennoot bij FMGP, over een sector in volle beweging.
Vertrouwen als fundamentele vereiste
“We trachten met FMGP een warm, menselijk gevoel voor onze ondernemers te creëren,” steekt Toon Maeriën van wal. “Onze kantoren voelen gastvrij aan en beschikken over maar liefst tien vergaderzalen – en dat is een absolute noodzaak. We zijn immers constant in gesprek met onze ondernemers, duiken samen in de Horus-software en zitten minstens twee keer per jaar met hen samen om hun doelen, dromen en verwezenlijkingen te bespreken. Zo bepalen we samen de optimale koers.”
In die gesprekken zit volgens Toon ook net de meerwaarde van de moderne accountant: “Je vertaalt die abstracte cijfers naar mensentaal, durft op die manier de ondernemer te triggeren en stelt je op als adviserende gids en raadsman of -vrouw. Dit kan enkel als klanten jou zien als vertrouwenspersoon, iets waar we met ons kantoor hard op inzetten. Klanten weten wat ze aan ons hebben en waarderen deze betrokkenheid enorm.”
“Als moderne accountant speel je een cruciale rol: je bent de CFO van de kmo, met alle verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken.”
De mens staat centraal, intern en extern
Die mensgerichte en verbindende aanpak beperkt zich niet enkel tot het cliënteel. Ook intern investeert FMGP sterk in welzijn en open communicatie. “Drie keer per jaar organiseren we ‘goestinggesprekken’ met al onze medewerkers,” vertelt Toon. “We willen weten hoe ze zich voelen, wat hen motiveert, waar ze tegenaan lopen. Op het einde van zo’n gesprek vragen we hen om een algemene score op tien te geven. Vandaag zitten we met ons kantoor gemiddeld op 8,5 en dat maakt me heel erg trots.”
Ook het laagdrempelige contact tussen medewerkers en vennoten is een bewuste keuze. “We willen zo weinig mogelijk hiërarchie creëren bij FMGP,” verduidelijkt Toon. “Als vennoten staan we letterlijk tussen de mensen. Hoe minder hokjes, vakjes of titeltjes, hoe liever.” Connectie, communicatie en gezelligheid op de werkvloer zijn hierbij cruciaal. “We vinden een gezonde worklife-balance cruciaal. We werken allemaal hard, maar er moet ook voldoende ruimte zijn voor ontspanning.”
Verandering is een proces dat tijd verdient
FMGP werkt vandaag zo digitaal mogelijk, mede dankzij Horus, maar daar ging een doordacht proces aan vooraf. “We verplichten onze ondernemers nog steeds niet tot digitalisering,” legt Toon uit. “We blijven echter wél benoemen waarom het waardevol is, wat de concrete voordelen zijn en hoe de ondernemer er daadwerkelijk beter van wordt. En wat zien we? Meer dan 95% werkt intussen volledig digitaal, omdat ze er zélf de meerwaarde van begrijpen.”
Het kantoor pakt verandering stap voor stap aan. “We kiezen bewust om maar één tot twee digitale systemen per jaar te veranderen. Zo gunnen we iedereen de tijd om zich aan te passen. Op eigen tempo.” FMGP speelt ook een actieve rol bij alle veranderingen, met als voorbeeld? Een reeks sessies over e-invoicing. “Die sessies zaten bomvol en de reacties waren super positief. We denken er nu zelfs aan om dit structureel te organiseren: een sessie rond een bepaald thema via een externe spreker, om nadien informeel met elkaar in contact te treden.”
“We groeien minder in medewerkers en meer in systemen. Als een systeem ons efficiënter kan laten werken, implementeren we dit zorgvuldig in onze boekhoudstraat.”
Een evoluerende sector, een evoluerende opleiding
Als lid van de jury en adviesraad van Thomas More houdt Toon Maeriën zijn vinger aan de pols. Hij ziet vanop de eerste rij hoe onderwijsopleidingen mee veranderen met de vele wijzigingen in de accountancysector – zij het eerder traag. “Er is stilaan wél meer aandacht voor soft skills, voor communicatieve vaardigheden en voor toekomstig contact met klanten. Eindelijk, want dat is broodnodig. Niet alleen binnen de accountancy worden die vaardigheden almaar belangrijker.”
Ook het rekruteringsbeleid van FMGP beweegt mee met die evolutie. “We kijken niet langer exclusief naar profielen met een ITAA-titel. We kijken naar de persoon die voor ons zit en diens motivatie, drive, ambities en leergierigheid. Er zit bijvoorbeeld erg veel potentieel in opleidingen als bedrijfsmanagement. Daar vind je gedreven studenten met een mooie mix van ondernemerschap, mondigheid en liefde voor cijfers. Mits de juiste sturing, software en begeleiding kunnen dat geweldige accountants worden.”
Sparringpartner op de belangrijkste momenten
Als accountant beleef je de sleutelmomenten van een ondernemer van heel nabij. “Omdat we zeer dichtbij onze ondernemers staan en nauw samenwerken, zijn we vaak zelfs een van de eersten die worden opgebeld bij belangrijke beslissingen,” geeft Toon al lachend toe. “En dat is fantastisch. Het geeft ons de kans om nóg meer in die vertrouwelijke adviesrol te kruipen, op de momenten die er écht toe doen.”
Daarvoor is niet alleen menselijkheid, maar ook de juiste software cruciaal. En die zoektocht heeft even geduurd, vertelt Toon: “Ik lieg niet als ik zeg dat we echt bijna alle partijen over de vloer hebben gehad. Uiteindelijk kozen we voor Horus, omdat het van A tot Z klikte – ook met Gunther. We zagen een pakket dat nog een duidelijke focus had op het boekhoudkundige, maar wél op een digitale, moderne en innovatieve manier. Onze medewerkers zijn er super tevreden over.”
“We kiezen bewust voor slimme, simpele en gebruiksvriendelijke systemen. Als een 82-jarige klant mij zegt hoe eenvoudig alles is, dan weet je dat je op het juiste spoor zit.”
De toekomst is aan de ondernemer
“Dankzij digitalisatie en de juiste systemen werken we niet alleen efficiënter. We kennen de dossiers ook door en door én genereren tijd om die cijfers om te zetten in heldere inzichten en gerichte adviezen,” zegt Toon. “Daardoor kunnen we die cijfers eindelijk gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: om impact en meerwaarde te creëren voor de klant én om mee te bouwen aan de toekomst van een onderneming.”
Toon gelooft dan ook rotsvast dat de job van accountant alleen maar boeiender zal worden in de toekomst. “Ons beroep gaat nóg boeiender, impactvoller en belangrijker worden. We evolueren van een reactieve rol naar een proactieve rol en gebruiken de cijfers niet langer alleen om naar het verleden terug te blikken, maar ook – en vooral – om naar de toekomst te kijken. Zo blijven we volop bouwen aan de vertrouwensband met onze ondernemers.”

