Tim Wynant van Meraki noemt AdminPulse het kloppend hart van z’n kantoor. “Je merkt aan alles dat ze van een net, wit blad zijn vertrokken.”
Tims parcours in de accountancy startte bij Deloitte. “Daarna heb ik een eigen kantoor gehad, tot m’n vennoot en ik elk onze eigen weg zijn gegaan. In 2016 had ik het even helemaal gehad met het accountancywerk en ben ik me gaan herbronnen. Voor een middelgroot kantoor ben ik vervolgens de digitalisering gaan trekken. Dat is uitgemond in een volledig intern transformatie- en HR-traject, waarbij we in drie jaar zijn gegroeid van 50 naar 85 mensen.”
“Al die tijd heb ik nooit een klant gezien – ik was er volledig ‘uit’. Ook vandaag ben ik niet meteen de typische accountant: mijn focus ligt niet op fiscaliteit maar op strategie, organisatie en soft skills.”
“Volledig digitaal van bij de start. Toen was dat behoorlijk vernieuwend, intussen hebben veel kantoren een inhaalbeweging gemaakt.”
Operationeel en strategisch
Waarom Tim begin 2020 dan toch weer een eigen kantoor oprichtte? “Omdat we het op een andere manier konden doen. Volledig digitaal van bij de start. Toen was dat behoorlijk vernieuwend, intussen hebben veel kantoren een inhaalbeweging gemaakt.”
“Met Meraki – vrij vertaald: iets doen met hart en ziel – onderscheiden we ons omdat we vooral operationeel en strategisch naar een bedrijf kijken, en minder starten vanuit de fiscaliteit. Compliance is niet het eind- maar het beginpunt.”
Vandaag telt Meraki in Halle 13 mensen. “Het is een stevige rit geweest, met ook een overname”, zegt Tim. “Dat hebben we onder meer gedaan om de softwarekosten te spreiden. Ik heb twee vennoten die op alle vlakken mijn steunpilaren zijn. Het is niet meer van deze tijd om zoiets helemaal alleen te doen. Wie dat toch doet, werkt vaak samen met collega’s. Werk genoeg, we zijn geen concurrenten.”
“Onze medewerkers moeten actief meedenken, tegen onze schenen durven stampen, weerwerk bieden.”
Open overlegcultuur
Zoals haast elk kantoor is ook Meraki constant op zoek naar versterking, zegt Tim. “Wij willen geen toeschouwers in onze organisatie. Onze medewerkers moeten actief meedenken, tegen onze schenen durven stampen, weerwerk bieden. Want uiteraard weten wij niet alles. Dus hanteren we een overlegmodel en een open cultuur, binnen een veilige omgeving.”
Van bij de start koos Meraki voor ‘full-digital’, maar Tim was al veel vroeger bezig met accountancysoftware. “In 2012 begon ik met OCR-herkenning te experimenteren, in 2013 volgde Silverfin en in 2014 Yuki. Het waren de moeilijke jaren omdat niemand daar al echt mee bezig was, zeker de klanten niet. Het was haast een gevecht om dat geaccepteerd te krijgen.”
“Hun helpdesk is schitterend – dat is zeker niet bij elk softwarehuis zo. ’s Avonds laat of in het weekend antwoorden ze nog.”
Feedback werd realiteit
“We waren al 10 jaar Admin-Consult-klant en waren een alternatief aan het overwegen toen we begin 2019 door Syneton werden gecontacteerd voor een demo over AdminPulse. Het werd een gesprek van 2 uur waarna ze met een waslijst aan opmerkingen naar Bornem zijn teruggekeerd.”
“Wat ik enorm heb geapprecieerd, is dat er de dag nadien 30 tickets in m’n mailbox zaten. Van al mijn opmerkingen was een to do gemaakt, en bijna allemaal werden ze ook geïmplementeerd. Admin-Consult was weinig gebruiksvriendelijk, maar met AdminPulse hebben ze een fantastische comeback gemaakt.”
“Bij Meraki heb ik dan ook geen seconde getwijfeld om het in huis te halen. In alles merk je dat AdminPulse van een wit, net blad is vertrokken. En hun helpdesk is schitterend – dat is zeker niet bij elk softwarehuis zo. ’s Avonds laat of in het weekend antwoorden ze nog.”
Connectiviteit is troef
“AdminPulse is het kloppend hart van ons kantoor, samen met Yuki en Silverfin. De drie tools die we elke ochtend standaard opstarten. Waar AdminPulse zich in onderscheidt, is de connectiviteit. Vroeger moest je onderhandelen om een API op te zetten. Fantastisch hoe dat vandaag loopt met Penneo, Silverfin …”
“Naast onze drie basistools gebruiken we ook Penneo, Accounton, Dexxter en Asana. In die laatste maken we tickets aan voor eenmalige zaken. De bedoeling is dat we daarvoor ook overstappen naar AdminPulse.”
“Op een bepaald niveau moet je dus een soort eenheidsworst creëren, om op een ander niveau veel persoonlijker te kunnen gaan.”
Eenheidsworst om persoonlijk te kunnen gaan
“Bij de oprichting van een vennootschap voeren wij 25 deeltaken uit, die allemaal in AdminPulse zitten. Daar zitten specifieke opvolgmomenten bij om te verzekeren dat er voldoende contact met de klant is en die niet met vragen blijft zitten.”
“De manier waarop we zaken verwerken zorgt voor efficiëntie. Als je daar als medewerker je eigen goesting mee doet, ondermijnt dat het vertrouwen in een boekhouding. We moeten zeker weten dat alles volgens afspraak is uitgevoerd.”
“Op een bepaald niveau moet je dus een soort eenheidsworst creëren, om op een ander niveau veel persoonlijker te kunnen gaan. Dat geeft rust en ruimte om met mensen bezig te zijn: onder elkaar en in gesprek met de klant. Een klantengesprek van een uur gaat bij ons misschien een kwartier over de cijfers. De rest is empathisch met de ondernemer in dialoog gaan.”