Ondernemers willen vooral één ding: vlot betaald worden. En als het even kan zonder gedoe, manuele opvolging of meerdere reminders te moeten sturen. Zeker bij terugkerende facturen willen ze dat alles vlot verloopt. En daar kan een automatische domiciliëring via SEPA enorm bij helpen. Hoe werkt zo’n domiciliëring precies?
Wat is het verschil tussen een eenmalige en doorlopende machtiging? En wat heb je nodig om ermee te starten? Je leest er alles over in deze blog van Philippe Kimpe van Lucy en Yuki.
Hoe werkt een automatische domiciliëring via SEPA?
Wil je werken met een automatische domiciliëring via SEPA? Dan moet je enkele vaste stappen doorlopen. We lijsten de verschillende stappen hieronder op:
Stap 1: mandaat verkrijgen; Je vraagt je klant om een SEPA-machtiging (= een mandaat) te tekenen.
Stap 2: machtiging registreren; Je slaat de mandaatgegevens op in je administratie.
Stap 3: pre-notificatie; Je informeert je klant vooraf over de aankomende afschrijving.
Stap 4: domiciliëringsopdracht; Je stuurt de domiciliëringsopdracht naar je bank.
Stap 5: Verwerking; De betaling wordt direct verwerkt via het banksysteem.