Een man met een missie. Dat is Nic De Ruyver, sinds een jaar co-CEO van Accountants Academy, dat recent door Visma werd overgenomen. “Ik wil positieve impact realiseren”, zegt Nic.
Hij praat wel niet zo graag over zichzelf, geeft hij toe. “Mijn ego is niet al te groot.” In tegenstelling tot z’n ervaring. “Ik heb 22 jaar bij ING gewerkt, in leidinggevende en strategische functies. Om weer meer hands-on te kunnen doen, ben ik in 2017 overgestapt naar het crowdlendingplatform WinWinner. Daarna heb ik mee The Harbour gebouwd, een funding agency. Eens dit op de rails stond werd ik strategisch consultant voor start- en scale-ups van jonge ondernemers.”
Match tussen Nic en Cédric
“Een van hen was Cédric Vercamer van Accountants Academy. Op een bepaald moment vroeg hij me of ik m’n strategische tips niet mee wou implementeren. En ja, de match was er. Cédric en ik zijn allebei waardegedreven ondernemers. Ondernemen voor het geld alleen zegt me niks. Positieve impact realiseren in de maatschappij, mensen en organisaties naar een hoger niveau tillen, een antwoord bieden op hun uitdagingen: dát is ondernemen voor mij. Daar haal ik voldoening uit. En Cédric ook, weet ik.”
Co-CEO, staat er zowel op Cédrics visitekaartje als op dat van Nic. Niet dat Nic wakker ligt van z’n titel. CEO legt hij op z’n LinkedIn-profiel zelf, met een knipoog, uit als Chief Educational Officer.
“Belangrijker dan de titel is dat Cédric en ik elkaar aanvullen en uitdagen. Met als gemeenschappelijk doel: de onderneming een stap verder brengen.”
“Dat we allebei CEO zijn, heeft dus niks met ons ego te maken, wel met een meer creatieve en innovatieve besluitvorming. Het tegengestelde van een tunnelvisie. Door de verantwoordelijkheden te verdelen, kunnen we ons concentreren op onze sterktes, wat een efficiënter en effectiever leiderschap teweegbrengt.”
500+ kantoren gebruiken Accountants Academy
Hoe Accountants Academy geëvolueerd is sinds de komst van Nic? “We zijn van een typische start-up – waar veel zaken ad hoc gebeuren – naar een meer mature scale-up gegaan, met een duidelijke missie, visie en strategie. En meer structuur en organisatie.”
“Alles om first-mover te blijven in de markt. Met succes. Elke dag mogen we nieuwe klanten onboarden, van kleinere kantoren tot hele grote. Intussen gebruiken meer dan 500 kantoren Accountants Academy, goed voor ruim 5000 mensen.”
“Weet je even niet meer hoe de laadpaalfiscaliteit nu ook alweer in elkaar zit? Zoek het op Accountants Academy op en met een filmpje van 10 minuten ben je weer helemaal mee.
“En onze groei versnelt, volgens mij omdat we steeds bekender worden in de markt, een goeie reputatie hebben en omdat ons kennisplatform aansluit bij de behoeften van onze klanten. Bij elke nieuwigheid stellen we ons de vraag: helpt dit de accountant verder of niet? Is het antwoord nee, dan beginnen we er niet aan. Nog steeds gaan we elke dag met klanten in gesprek, vragen we feedback en passen we ons kennisplatform aan met nieuwe features en opleidingen. En dat werkt. Underpromise, overdeliver.”
“De toetreding tot de Visma-familie was een bewuste strategische keuze. Hiermee kregen we toegang tot een fantastisch netwerk van meer dan 200 andere SaaS-bedrijven en een pool van expertise, waardoor we onze strategische doelstellingen nog sneller kunnen realiseren. En ook dat komt ten goede aan onze klanten. Daar doen we het voor.”
Nic noemt Accountants Academy een kennisplatform. En dat gaat verder dan een leerplatform. “Met een kennisplatform ga je de learnings gebruiken in je job. Wij willen dat onze opleidingen veel meer bieden dan enkel het behalen van je ITAA-uren. Dat Accountants Academy het platform is waarmee je als kantoor inzet op de groei van je mensen.”
“Ons aanbod is heel breed, met zowel basisopleidingen als diepte-trainingen. En kantoren krijgen er een betrouwbare kennisdatabank mee. Van groot belang in accountancy: een kennisberoep waar zaken heel snel wijzigen.”
“Weet je even niet meer hoe de laadpaalfiscaliteit nu ook alweer in elkaar zit? Zoek het op Accountants Academy op en met een filmpje van 10 minuten ben je weer helemaal mee. Zulke toevoegingen vergroten de waarde van ons platform voor onze klanten.”
Volg opleiding waar en wanneer je wil
De online-opleidingen van Accountants Academy, zegt Nic, zijn niet beter of slechter dan klassieke seminaries. “Beide kunnen perfect naast elkaar bestaan. Alleen is het in een tijd waar je, soms met te weinig mensen, van deadline naar deadline holt, niet evident om jouw medewerkers in de wagen te laten springen voor een seminarie van een halve dag. Een van de voordelen van Accountants Academy is de vrijheid om te kiezen: waar, wanneer, hoeveel, en op welk tempo.”
“Leidinggevenden vinden het interessant dat ze realtime inzicht krijgen in de kennis van hun mensen en hen zo kunnen coachen. Daarvoor voorzien we een uitgebreide rapportering.”
“Wat sterk geapprecieerd wordt, is de combinatie van onze content met de mogelijkheid om zelf kennis en opleidingen toe te voegen en toe te wijzen aan medewerkers. Dat verstaan we onder een alles-in-één learning management system.”
“Mensen volgen meer opleiding dan vroeger. Niet meer louter omdat ze studiepunten moeten halen, maar omdat ze up-to-date willen blijven en zichzelf verder ontwikkelen.”
Trend: meer micro-learnings
Welke trends momenteel spelen in het wereldje van digitale opleidingen? Nic: “We merken dat de interesse voor soft skills toeneemt, naast de vaktechnische opleidingen. Kantoren die daar niet op inzetten gaan het moeilijk krijgen om mensen aan te trekken, want medewerkers vinden persoonlijke groei enorm belangrijk.”
“Daarnaast zien we een duidelijke verschuiving naar micro-learnings. Dat zijn kleine stukjes opleiding, die wij op maat aanbieden.”
“In het algemeen volgen mensen meer opleiding dan vroeger. Een positieve trend: ze doen die opleidingen niet meer louter omdat ze studiepunten moeten halen, maar omdat ze up-to-date willen blijven en zichzelf verder ontwikkelen.”
Bijleren vanop elk toestel
Absolute topdag voor het volgen van opleidingen? Dinsdag! “Nog opvallend is dat er in het weekend haast evenveel sessies gebeuren als in de week”, zegt Nic. “En op werkdagen wordt zowel overdag als ’s avonds gekeken. Wellicht omdat je onze opleidingen op elk toestel kunt volgen, dus ook op je smartphone en tablet. Als je partner een serie bekijkt die jou niet interesseert, steek je je oortjes in en kun je vanuit je zetel iets bijleren.” (lacht)