01/12/2021

Meerwaarde, maatwerk en méér: vijf tips voor ondernemers die abonnementsvormen overwegen

Meer dan één op de vijf Belgische dienstverleners (22%) kiest er vandaag al voor om hun diensten aan te bieden in een abonnementsmodel, en dat aantal blijft stijgen in zowat alle sectoren. Dat blijkt uit de KMO barometer van business softwareleverancier Exact. Ook in de dienstverlenende sector schakelen ondernemers over van hun traditionele ‘uurtje factuurtje’ naar abonnementen. Zo’n model creëert voorspelbare omzet, ontzorgt klanten tegen een vast tarief en zorgt voor een sterkere klantenbinding.

De overstap naar een abonnementsmodel vergt wel wat aanpassingen in de organisatie. Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact, geeft vijf tips aan ondernemers die ervoor kiezen om hun diensten aan te bieden in abonnementsvorm aan hun klanten.

1. Toon de meerwaarde

Het is van essentieel belang om duidelijk te maken van welk voordeel uw klant geniet, of het nu gaat om efficiëntie, tijdsbesparingen of exclusiviteit. De kracht van ‘as-a-service’ is het ontzorgen van uw klanten. U levert niet alleen een product, maar doet dit in combinatie met diensten die de klant volledig ontzorgen. Neem het concept van Swapfiets, waarbij Swapfiets uw ‘mobiliteit’ garandeert. Is uw fiets kapot, dan wordt deze binnen no time vervangen of hersteld.

2. Focus op duurzaamheid

Meerwaarde hoeft zich niet alleen te uiten tijdens het gebruik van een product, maar ook de waarde na gebruik telt. De leverancier blijft eigenaar van het product. Hij neemt het gebruikte product weer terug en blijft verantwoordelijk voor het recycleren of verlengen van de levensduur van het product of dienst. De modewereld is hier een goed voorbeeld van. Er zijn al bedrijven die duurzame kleding, bijvoorbeeld jeans, op abonnementsbasis leveren. Na gebruik worden de jeans teruggestuurd en gerecycleerd tot nieuwe jeans. Dit onderstreept de ‘van bezit naar gebruik’ trend in de circulaire economie.

3. Bied een oplossing op maat

‘One size fits all’ geldt niet voor alle abonnementsvormen. Bij het aanbieden van abonnementen denkt u best goed na over de product-markt combinatie. Een goed voorbeeld hiervan vindt u in de accountancy sector en advocatuur, waar klanten behoefte hebben aan diensten tegen een vast tarief. Hier ziet u dat accountants verschillende pakketten aanbieden. Een zelfstandige zonder personeel heeft namelijk andere behoefte dan een onderneming met 20 medewerkers. Het juiste pakket aan de juiste prijs kan de optimale waarde voor uw klant waarborgen.

4. Wees flexibel

De kernwaarde van een abonnement is dat u klanten bindt op lange termijn. Binnen die periode kan de klantbehoefte enorm veranderen. Het is dus belangrijk dat u continu meet en evalueert wat uw klanten belangrijk vinden én daarop anticipeert door flexibiliteit in een abonnement in te bouwen. Veel leveranciers van terugkerende maaltijdboxen zijn daar een goed voorbeeld van. Bij dergelijke bedrijven kunnen klanten het abonnement eenvoudig voor een bepaalde periode pauzeren. Deze leverancier van maaltijdboxen heeft ook een uitgebreid assortiment aan eenmalige producten die makkelijk kunnen worden bijbesteld.

5. Behoud grip op cashflow & kosten

Het omschakelen naar een verdienmodel op basis van abonnementen kan financiële gevolgen voor uw organisatie hebben. U zult de inkomsten verspreid over een langere periode ontvangen en niet meer direct na verkoop van het product. Dit kan betekenen dat u moet gaan voorfinancieren. Anderzijds geeft het wel een zekere stabiliteit aan uw cashflow.  Houd verder ook rekening met het risico van kostenoverschrijdingen. Een advocaat die zijn klanten een service aanbiedt waarmee ze tegen een vast maandelijks tarief altijd mogen contacteren, zal moeten blijven meten of de kosten die hiermee gepaard gaan niet zijn inkomsten overstijgen.

Abonnementen worden dus een steeds belangrijkere inkomstenbron voor veel organisaties. Ook in sectoren waar je dit niet direct verwacht. Deze vijf tips helpen Belgische ondernemers een goede afweging te maken welke vorm het beste is voor hun organisatie.

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

18/11/2025

Admisol bouwt verder aan gebruiksgemak, automatisatie en sterke support

Op 13 november 2025 organiseerde AccountancyVandaag een webinar – gemodereerd door Dorien Leyers – waarin drie softwarel...

18/11/2025

Stelling: “Krapte op de arbeidsmarkt: klantenstop (en klanten zelf boekhouding laten beheren) of toch maximaal aantal klanten bedienen?”

Pro: Uitbreiding van adviesdiensten als meerwaarde voor de klant De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt dwingt account...

17/11/2025

Yuki zet in op maximale automatisatie én een nauwe samenwerking tussen accountant en ondernemer

Tijdens een webinar van AccountancyVandaag (13 november 2025, gemodereerd door Dorien Leyers) presenteerde Yuki zijn vis...

Vooruitkijken met de klant: maaltijdcheques en mobiliteitsbeleid 2026

De rol van de accountant evolueert steeds meer naar die van strategisch adviseur, ook op het vlak van HR- en loonoptimal...

Post-boekhoudkundige processen: een race tegen de klok, vereenvoudigd dankzij Sofisk

De jaarafsluiting is voor elk boekhoudkantoor een hectische periode. Tussen het berekenen van resultaten, het opstellen ...

Advies geef je niet met een pdf

Van sneller naar slimmer: waarom efficiëntie alleen geen strategie meer is in de accountancy. De accountancysector heeft...

14/11/2025

Wolters Kluwer neemt leverancier van juridische AI-software Libra over

Wolters Kluwer Legal & Regulatory heeft vandaag een overeenkomst ondertekend voor de overname van Libra Technology G...

Horus Software lanceert e-facturatieconnector voor externe bedrijven

De AI-boekhoudsoftware Horus Software lanceert vandaag een API voor haar e-facturatietool Falco. Met die nieuw...

14/11/2025

The Ecological Entrepreneur lanceert platform voor duurzaamheidsrapportering met data-integratie via SBB en Acerta

The Ecological Entrepreneur, een adviesbureau gespecialiseerd in duurzaamheid, lanceert vandaag ESGpro: een digitaal en ...

12/11/2025

Stelling: “Uitbreiding van adviesdiensten: meerwaarde voor de klant of verwatering van de kernexpertise?”

Pro: Uitbreiding van adviesdiensten als meerwaarde voor de klant De rol van de accountant evolueert onmiskenbaar. Klante...

11/11/2025

Skin in the game, game in the skin: waarom echte ondernemers ons vuur aanwakkeren

Er zijn ondernemers die je raken. Niet omdat ze de grootste omzet draaien of de meeste awards winnen, maar omdat ze iets...

10/11/2025

BOOKKEEPERS, winnaar van de Digital Accountants Award 2024 over digitalisering

Wordt jouw kantoor de winnaar van de Digital Accountants Award 2025? Laat je inspireren door het succesverhaal van Diete...

data-partner=Exact

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.

Wil je de uitgebreide demo van deze 2 krachtige platforms niet missen? Ontdek hoe zij jouw adviesverlening als accountant kunnen ondersteunen.