Kmo’ers lopen jaarlijks miljarden aan omzet mis door onbetaalde facturen

Wemmel, 19 januari 2024 – Bijna een kwart (24%) van de Belgische kmo’s ervaart het als een uitdaging om klanten tijdig te laten betalen. 14% van de betalingen verloopt achterstallig en een alarmerende 6% van de facturen blijft zelfs helemaal onbetaald. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse KMO Barometer, een studie naar trends en ontwikkelingen van softwarebedrijf Exact bij 527 kmo’s in België.

Paar miljard euro aan oninbare omzet
Kmo’s ervaren een enorme druk om hun facturen tijdig betaald te krijgen. Een kwart van de bevraagde ondernemers meldt dan ook dat het een uitdaging is om klanten zover te krijgen hun facturatie op tijd te laten betalen. 14% van de facturen die bedrijven uitsturen, worden niet tijdig betaald. 6% van die facturen worden uiteindelijk nooit betaald. In totaal gaat het naar schatting om zo’n 3,1 miljard euro* aan omzet die kmo’s niet kunnen innen. Daarnaast bestaat er een constant gat in de cashflow van 1,5 miljard euro als gevolg van late betalingen. 

Vooral in de bouw is er sprake van openstaande facturen (16%). Daar hebben vier op de tien bedrijven moeite met klanten op tijd te laten betalen. 6% van die facturen blijft uiteindelijk onbetaald. In de dienstensector is er dan weer minder sprake van openstaande facturen (13%), maar het uiteindelijk aantal facturen dat niet betaald zal worden, ligt wel hoger: 8%, net als in de productie-sector.

 Achterstallige facturenOnbetaalde facturen
Bouw16%6%
Dienstensector13%8%
Handel11%7%
Productie14%8%
Andere sectoren13%5%
Algemeen14%6%

Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact België ziet een positieve evolutie ten opzichte van twee jaar geleden: “We zien een positieve evolutie ten opzichte van twee jaar geleden. Toen werd 12% van de openstaande facturen uiteindelijk niet betaald. Dat is ondertussen gehalveerd naar 6%. Toch blijven kleine ondernemers het als een enorme uitdaging zien om klanten tijdig te laten betalen. Daar schuilt natuurlijk ook een stukje psychologie achter. Enerzijds wil je een goede klantrelatie opbouwen, anderzijds wil je niet in een eenzijdige discussie verzeild geraken met wanbetalers.”

Digitalisatie als mentale geruststelling
Opvallend: over de sectoren heen valt op dat kmo’s openstaande facturen niet als een van de grootste uitdagingen zien. Wel geven kmo’s aan dat digitalisatie  een verschil kan maken op vlak van drijfveren en opvolging. 52% van alle kmo’s aangeeft nauwkeurig en realtime overzicht te hebben van verschuldigde en achterstallige betalingen. 

Uit de KMO Barometer blijkt ook dat twee op de drie kmo’s moeite heeft het nauwkeurig de cashflow te voorspellen. Sigrid Jansegers: “Momenteel kijken we naar een gat in de cashflow bij kmo’s van 1,5 miljard euro. Dat is niet weinig. Automatisatie van opvolging en het faciliteren van betalingsopties behoren dan ook tot de basistools om het facturatieproces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Via geautomatiseerde reminders en diverse online betalingsopties reduceer je menselijke fouten en neem je zoveel mogelijk drempels weg voor je klanten om te voldoen aan hun betalingstermijnen. Meer nog: voor kmo’ers brengen zulke digitale ingrepen mentale geruststelling.”

De KMO Barometer van Exact wordt sinds 2014 tweejaarlijks uitgevoerd in België en Nederland. Naast algemene rapporten zijn er ook sectorspecifieke resultaten beschikbaar voor de handel, productie, zakelijke dienstverlening, bouw en accountancy. 

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Meer dan een kwart kmo’s loopt jaarlijks minimaal 20.000 euro mis door oninbare facturen  

Belgische ondernemers hebben nog altijd te maken met facturen die te laat of nooit betaald worden, waardoor zij jaarlijk...

Bizzcontrol versterkt Accountants met AI

AI is alomtegenwoordig en transformeert onze manier van werken, net zoals het internet dat deed. Deze revolutionaire tec...

Benut je potentieel: rentabiliteitsrapportages voor accountants

Wat is de rentabiliteit van elke klant binnen jouw accountantskantoor? En hoe efficiënt werken medewerkers? Het antwoord...

Het wordt tijd om druk op de accountants te verlichten

Het aantal studenten dat afstudeerde in de richting ‘accountancy administration’1 is afgelopen jaar gestegen. Ondanks de...

Visma realiseert 2,5 miljard euro in ARR na solide Q2

Positief momentum houdt aan dankzij marktuitbreiding en winstgevende groei Visma behaalde in het tweede kwartaal van 202...

RFN viert 40 jaar aanwezigheid in Frankrijk en kondigt de opening aan van een derde site

RFN, de vertrouwde gids voor Belgische en Europese bedrijven en particulieren in Frankrijk, viert een mijlpaal van 40 ja...

België heeft deadline CSRD niet gehaald

België heeft de deadline voor de nieuwe Europese regelgeving voor groene rapportage door bedrijven niet gehaald. De wetg...

SBB Accountants & Adviseurs lanceert Ameleo

Met een nieuwe naam en huisstijl voor het vroegere ‘Transitie-Partners’ wil SBB Accountants & Adviseurs het aanbod r...

Tips voor slimmer taakbeheer in accountantskantoren

Met het groeien van je klantenbestand neemt de complexiteit van taakmanagement binnen je kantoor razendsnel toe. Hoe hou...

Patrick Boone nieuwe Chairman PwC België

In het kader van de geplande leiderschapswissel bij PwC België, gevestigd in Diegem, is Patrick Boone aangesteld als de ...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

OECCBB daagt ITAA voor de rechter

Persbericht Reactie ITAA onderaan. Na meerdere pogingen tot verzoening, onbeantwoorde brieven en geannuleerde ontmoeting...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.