19/01/2024

Kmo’ers lopen jaarlijks miljarden aan omzet mis door onbetaalde facturen

Wemmel, 19 januari 2024 – Bijna een kwart (24%) van de Belgische kmo’s ervaart het als een uitdaging om klanten tijdig te laten betalen. 14% van de betalingen verloopt achterstallig en een alarmerende 6% van de facturen blijft zelfs helemaal onbetaald. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse KMO Barometer, een studie naar trends en ontwikkelingen van softwarebedrijf Exact bij 527 kmo’s in België.

Paar miljard euro aan oninbare omzet
Kmo’s ervaren een enorme druk om hun facturen tijdig betaald te krijgen. Een kwart van de bevraagde ondernemers meldt dan ook dat het een uitdaging is om klanten zover te krijgen hun facturatie op tijd te laten betalen. 14% van de facturen die bedrijven uitsturen, worden niet tijdig betaald. 6% van die facturen worden uiteindelijk nooit betaald. In totaal gaat het naar schatting om zo’n 3,1 miljard euro* aan omzet die kmo’s niet kunnen innen. Daarnaast bestaat er een constant gat in de cashflow van 1,5 miljard euro als gevolg van late betalingen. 

Vooral in de bouw is er sprake van openstaande facturen (16%). Daar hebben vier op de tien bedrijven moeite met klanten op tijd te laten betalen. 6% van die facturen blijft uiteindelijk onbetaald. In de dienstensector is er dan weer minder sprake van openstaande facturen (13%), maar het uiteindelijk aantal facturen dat niet betaald zal worden, ligt wel hoger: 8%, net als in de productie-sector.

 Achterstallige facturenOnbetaalde facturen
Bouw16%6%
Dienstensector13%8%
Handel11%7%
Productie14%8%
Andere sectoren13%5%
Algemeen14%6%

Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact België ziet een positieve evolutie ten opzichte van twee jaar geleden: “We zien een positieve evolutie ten opzichte van twee jaar geleden. Toen werd 12% van de openstaande facturen uiteindelijk niet betaald. Dat is ondertussen gehalveerd naar 6%. Toch blijven kleine ondernemers het als een enorme uitdaging zien om klanten tijdig te laten betalen. Daar schuilt natuurlijk ook een stukje psychologie achter. Enerzijds wil je een goede klantrelatie opbouwen, anderzijds wil je niet in een eenzijdige discussie verzeild geraken met wanbetalers.”

Digitalisatie als mentale geruststelling
Opvallend: over de sectoren heen valt op dat kmo’s openstaande facturen niet als een van de grootste uitdagingen zien. Wel geven kmo’s aan dat digitalisatie  een verschil kan maken op vlak van drijfveren en opvolging. 52% van alle kmo’s aangeeft nauwkeurig en realtime overzicht te hebben van verschuldigde en achterstallige betalingen. 

Uit de KMO Barometer blijkt ook dat twee op de drie kmo’s moeite heeft het nauwkeurig de cashflow te voorspellen. Sigrid Jansegers: “Momenteel kijken we naar een gat in de cashflow bij kmo’s van 1,5 miljard euro. Dat is niet weinig. Automatisatie van opvolging en het faciliteren van betalingsopties behoren dan ook tot de basistools om het facturatieproces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Via geautomatiseerde reminders en diverse online betalingsopties reduceer je menselijke fouten en neem je zoveel mogelijk drempels weg voor je klanten om te voldoen aan hun betalingstermijnen. Meer nog: voor kmo’ers brengen zulke digitale ingrepen mentale geruststelling.”

De KMO Barometer van Exact wordt sinds 2014 tweejaarlijks uitgevoerd in België en Nederland. Naast algemene rapporten zijn er ook sectorspecifieke resultaten beschikbaar voor de handel, productie, zakelijke dienstverlening, bouw en accountancy. 

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Wolters Kluwer lanceert Clearfacts Kyte om e-facturatie voor kmo’s te vereenvoudigen

Nieuwe softwaremodule helpt bedrijven met de digitale facturatieverplichting Wolters Kluwer Tax & Accounting (TAA) i...

“Collega’s vroegen zelf om het te gebruiken” – Geert Schellekens over de kracht van Silverfin bij PwC

Geert Schellekens, partner bij PwC, noemt zichzelf een ‘early adopter’ van Silverfin. Hij bracht de tool mee naar PwC Be...

Accountants en belastingadviseurs luiden de noodklok

Meer dan 1600 accountants en belastingadviseurs namen deel aan de jaarlijkse barometer van het ITAA.  Twee duidelijke tr...

De kracht van de Liantis-tool Bedrijfsleidersbeheer: klantengetuigenis Kantoor Dewulf

De tool Bedrijfsleiderbeheer van Liantis biedt accountants een eenvoudige en efficiënte manier om het loondossier van hu...

Managementrapportages: het fundament voor modern accountantsadvies

Als accountant ken je het belang van goed financieel inzicht als geen ander. Maar een degelijk opgestelde managementrapp...

Tim Wynant (Meraki) over 12 jaar digitalisering: “In het begin was het een gevecht”

Tim Wynant van Meraki noemt AdminPulse het kloppend hart van z’n kantoor. “Je merkt aan alles dat ze van een net, wit bl...

De impact van KYC op de antiwitwaswet: 5 misvattingen ontkracht

Compliance wordt steeds belangrijker voor accountants en ‘Know Your Customer’ speelt daarin een grote rol. KYC kent echt...

Mobiel boekhouden met de Yuki Assistant app

Hoe werkt mobiel boekhouden? Mobile accounting, oftewel mobiel boekhouden, vormt een van de belangrijkste trends en ontw...

Teamleader neemt boekhoudstart-up voor eenmanszaken Dexxter over

Vanaf vandaag bundelt Dexxter de krachten met Teamleader, een toonaangevend softwarebedrijf in België. Sinds 2012 biedt ...

Exact lanceert Exact Assistant: de AI-tool om ondernemers efficiënter te laten werken

Softwareontwikkelaar Exact lanceert Exact Assistant, een tool aangedreven door artificiële intelligentie (AI), waarmee k...

Koen Luyten (StaBoFi): “Dat kleine ondernemers vaak het deksel op de neus krijgen, dat snap ik niet.”

We spraken af met Koen Luyten, zaakvoerder van het Schotense StaBoFi. Al jaren zet StaBoFi cijfers om in mensentaal en p...

“Op eigen kracht groeien is uitdagend, maar we zouden het niet anders willen” – Het verhaal van Dfisc

Het Brugse accountancykantoor Dfisc is in 11 jaar van 3 naar 20 medewerkers gegroeid, in omzet en klanten gaat het om 20...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.