Minister van Financiën Jan Jambon lanceerde samen met ITAA een oproep om verbeteringen voor te stellen voor de accountants en belastingadviseurs. Die oproep kwam er nadat duidelijk werd dat niet minder dan 92% van hen worstelt met administratieve overlast.
Geen enkele sector in ons land ontsnapt aan de toenemende complexiteit van regelgeving en administratie, maar voor accountants en belastingadviseurs lijkt het soms wel een dagelijkse hindernissenloop. Belgische accountants en belastingadviseurs worden geconfronteerd met een wirwar aan verplichtingen, digitale tools die niet altijd werken zoals ze zouden moeten, en regels waarvan het nut niet altijd duidelijk is.
Nog tot 15 april as. voert het ITAA een brede enquête onder haar leden om structurele oplossingen aan te reiken voor administratieve vereenvoudiging in de sector.
“We krijgen massaal veel input, en dat zegt veel over de nood aan verandering,” zegt ITAA-voorzitter Bart Van Coile.
Een sector onder druk
Uit de jaarlijkse ledenbevraging van het ITAA blijkt dat maar liefst 92 procent van de Belgische accountants en belastingcontroleurs worstelt met administratieve last. Bart Van Coile: “We horen vaak dat de administratieve taken die we vandaag moeten uitvoeren, niet in verhouding staat tot de meerwaarde die ze oplevert voor ondernemers of de overheid. Neem nu het invullen van het UBO-register, of het verplicht melden van commerciële huurcontracten, terwijl we die sowieso al registreren – dat is dubbel werk.”
Ook de digitale tools van de overheid zorgen vaker voor frustratie dan voor tijdswinst. Ze werken niet altijd correct of zijn omslachtig in gebruik, wat het werk van accountants bemoeilijkt en de kost voor ondernemers opdrijft.
Nu al 1200 suggesties in ITAA-enquête
Om niet bij de pakken te blijven zitten, lanceerde minister van Financiën Jan Jambon samen met het ITAA een grootschalige enquête. Hierin kunnen leden hun concrete voorstellen voor administratieve vereenvoudiging doorgeven. De input wordt gebundeld en bezorgd aan minister van Financiën Jan Jambon.
“We ontvingen al meer dan 1200 suggesties,” bevestigt Bart Van Coile. “Er zit wel wat overlap in de antwoorden, maar deze hoge respons toont duidelijk aan dat de nood bij Belgische accountantskantoren hoog is. De voorstellen zijn heel individueel en uiteenlopend. Toch zien we een rode draad, met name de vraag om administratieve regels die veel tijd kosten maar weinig opleveren, kritisch te herevalueren.”
Concreet beleid in zicht: maatregelen uit het federale regeerakkoord
Voor het eerst in lange tijd lijkt er ook vanuit de politiek écht gehoor te zijn voor de verzuchtingen van de accountancysector. Het federale regeerakkoord bevat een aantal belangrijke beloftes die een directe impact kunnen hebben op de dagelijkse praktijk van accountants. Bart Van Coile: “Vandaag staat de beleidsmaker open om problemen aan te pakken. Er is bereidheid om samen te werken en eindelijk ballast overboord te gooien.”
Enkele opvallende maatregelen:
- Afschaffing van de bijlage nr. 270 MLH (huurbijlage): dit document wordt geschrapt en vervangen door een minder belastend alternatief. “Een logische stap,” zegt Bart Van Coile. “Accountants geven die info toch al elders door.”
- Vereenvoudiging of afschaffing van het dagontvangstenboek en diverse btw-registers: deze documenten zijn in veel gevallen achterhaald in een digitale context. Ze zorgen voor extra papierwerk zonder controlevoordeel.
- Afschaffing van de nihil klantenlisting: dit is het verplicht indienen van een lege lijst als er geen klanten boven een bepaalde drempel zijn. Deze maatregel wordt afgeschaft in het kader van de invoering van e-reporting.
- Vereenvoudiging van transferpricingdocumentatie voor kmo’s: momenteel moeten ook kleine en middelgrote ondernemingen complexe documentatie voorzien over verrekenprijzen binnen hun groep. De regering wil hier een onderscheid maken en de regels voor kmo’s versoepelen.
- Hervorming van het UBO-register: veel informatie die vandaag handmatig moet worden ingevoerd, is al beschikbaar bij notarissen of in de KBO. De federale regering wil dat deze gegevens automatisch doorstromen naar het UBO-register, zonder bijkomende kosten of verplichtingen voor ondernemers.
- Neerlegging van vzw-jaarrekeningen via de NBB: tot nu toe moesten vzw’s hun jaarrekening neerleggen via de griffie – een administratief omslachtige en vaak zinloze procedure. Voortaan zullen alle vzw’s dit kunnen doen via de balanscentrale van de NBB, net zoals vennootschappen. Voor kleine vzw’s zou zelfs de neerleggingskost verdwijnen.
- Digitalisering en e-loketten: het federale niveau belooft een gecoördineerde aanpak met de gewesten om het digitale landschap te stroomlijnen. “We hopen dat men inspiratie haalt uit het Vlaamse e-loket,” zegt Bart Van Coile. “Dat kan als model dienen voor een efficiëntere dienstverlening.”
E-invoicing als hefboom
Vanaf 2026 wordt e-invoicing verplicht voor B2B-transacties in België. Twee jaar later volgt een controleorgaan dat deze facturen centraal opvolgt. “Als je weet dat de overheid dan toch alle facturen ontvangt, waarom blijven we kmo’s dan nu nog opzadelen met tijdelijke, administratief belastende regels?” vraagt de ITAA-voorzitter zich af. Volgens ramingen zal e-invoicing jaarlijks vier tot zes miljard euro aan extra inkomsten opleveren. België loopt hiermee achter op landen als Italië en Spanje, maar maakt nu een inhaalbeweging.
Een beroep met toekomst: jong talent aantrekken
Vereenvoudiging is niet alleen een kwestie van efficiëntie. Het is ook essentieel om het beroep van accountant en belastingadviseur aantrekkelijk te houden voor jonge mensen. “Als starters zien dat hun werk vooral uit eindeloze administratie bestaat, dan haken ze af,” zegt Bart Van Coile. “Maar zodra ze vaststellen dat digitalisering en vereenvoudiging echt het verschil maken, groeit de betrokkenheid. Dat heb ik in mijn bijna veertigjarige loopbaan keer op keer gezien.”
Kans op een echte ommekeer
Met een actieve enquêtecampagne vanuit het ITAA, een goed gevuld regeerakkoord en een open dialoog met beleidsmakers, lijkt er voor het eerst in jaren een echte doorbraak mogelijk op het vlak van administratieve vereenvoudiging. “Elke ondernemer wil duidelijkheid en stabiliteit. Dat geldt ook voor onze sector,” besluit Bart Van Coile. “Laten we deze kans benutten om een professioneler, eenvoudiger en aantrekkelijker werkklimaat te creëren, voor vandaag én morgen.”