Het belang van data


Data data data
data data data
data data data,

het is al wat de klok slaat tegenwoordig. Vroeger vond ik het zelf een gek gegeven dat data verkocht werd voor grof geld. Maar vandaag, dankzij de ouderdom en de verkregen “wijsheid”, is dit begrijpelijker geworden. Uiteraard willen bedrijven inzichten in hun klanten, in hun eigen gebruik en hun performantie. En dit is allemaal uit data te halen. Want data liegt niet!

Correcte data is de start van automatisering

Alleen is dat nu net de vervelende keerzijde van de medaille. Het zorgvuldig bijhouden van data: je kent het wel. Alle vakjes goed en volledig invullen, intern bekijken welke velden nuttig zijn, iedereen de vakjes op dezelfde manier laten invullen,…

Het is een hele oefening die langs de inputkant veel tijd en energie kost en vaak wordt gezien als tijdsverlies, maar die aan de outputkant van cruciaal belang is. Want over hoe meer data we beschikken, hoe meer inzichten we op lange termijn kunnen creëren. En net die inzichten kunnen ons helpen bij het maken van cruciale beslissingen.

Ook is de output belangrijk als we willen overschakelen naar automatisatie. Staan alle parameters correct? Dan kunnen we breder gebruik maken van automatisering. En laat dit net een cruciale stap zijn in het accountantskantoor van de toekomst!

Niet simpel, ik weet het. Ik betrap me er stiekem zelf op dat ik heel goed het mainframe kan maken, omdat ik weet welke output ik graag wil. Maar ik merk toch op dat mijn input het vaak aan de wensen overlaat. Volkomen normaal, denk ik dan. Al is het toch iets dat ik maandelijks terug op mijn agenda zet want ik laat te veel automatisatiekansen liggen. En dan spreken we nog niet over de inzichten!

Goed begonnen is half gewonnen

Ik refereer gaag terug naar mijn vorige column over het kip en het ei principe. Vandaag is mijn input niet zo broodnodig (althans dat maak ik mezelf wijs) omdat ik het voor mezelf nog overzichtelijk kan houden. Daarom is mijn nood aan output eerder beperkt en de nood aan automatisering eerder klein. Maar als je om je heen kijkt, vooral naar grotere bedrijven, verschiet je ervan hoe cruciaal dit soort output is, welke KPI’s je over het hoofd ziet en vooral welke quick wins je hebt met minimale automatisatie. Data is vaak het enige wat telt in bedrijven. Kijk maar naar de opkomst van al die data-analisten (output) en de instroom van de ‘data entry’ profielen (input) in bedrijven.

Kortom, wat ik eigenlijk wil meegeven, is dat het super belangrijk is om jouw data op orde te hebben in jouw digitaal accountantskantoor. Dit gaat verder dan alleen de boekhoudkundige cijfers. Denk maar aan communicatievelden, gelinkte relaties, doelstellingen, visies, documenten, taken,… Al die data is broodnodig en wordt nog belangrijker.

Het is namelijk dankzij connectiviteit dat die data broodnodig is om diverse andere tools aan te sturen. Wat ik wekelijks te horen krijg van de softwarehuizen, is A) het gemis aan diepgaandere connectiviteit met andere programma’s en B) als er connectiviteit is, dat de data in heel veel gevallen vervuild of verouderd is. Men kan zo simpelweg niet automatiseren.

Ga aan de slag met je data en maak meer tijd voor advies

Als jouw kernprogramma’s (master) niet volledig en/of niet correct zijn, dan zullen jouw add-on programma’s (slaves) geen enkele toegevoegde waarde kunnen bieden. En begin eraan nu het nog overzichtelijk is. Als we binnenkort die adviseurs van de toekomst willen worden, gaan we verdomd goed met onze data aan de slag moeten gaan en alle automatisering moeten inschakelen waar mogelijk.

Tip:
Plan (half)jaarlijks een datacontrole in. Dit hoeft niet lang te duren. Gemiddeld ben je hier als dossierbeheerder een kwartiertje per dossier mee bezig. Doe één dossier per week en na een jaar ben je volledig rond. Of doe twee dossiers per week en je kan spreken over een halfjaarlijkse controle.

In bovenstaande tip werd rekening gehouden met een gemiddelde van 50 dossiers per dossierbeheerder.


Bert Callens
Digly


Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Vier Accountancy trends in 2024 die zich doorzetten

Als één van de seniors bij Silverfin heeft Sylvie Den Ticht dagelijks contact met haar groot netwerk in accountancy. Zij...

Artificial intelligence (AI) zet domper op vertrouwen

(en dat is eigenlijk goed nieuws voor accountants) AI is hot. En van alles wat naar een hype ruikt, hebben internet, med...

Google's perspectief: de onmisbare rol van AI in Accountancy

Artificial Intelligence, kortweg AI, domineerde de voorbije maanden tal van nieuwsberichten en gesprekken. Daarbij is de...

AI zal geen jobs kosten, maar de inhoud van het werk van accountants wel danig veranderen

Onderzoek Acerta: Hoe kijkt accountancysector naar  opmars van AI? De accountancysector staat grotendeels positief tegen...

Klantenstop bij accountants: bedreiging of opportuniteit?

Een nijpend tekort aan accountants en de toenemende regeldruk leiden tot een alarmerende trend: klantenstops bij account...

Helft accountants weigert nieuwe klanten

Hoge werkdruk en personeelstekort leiden tot klantenstops bij boekhouder-accountants ​ Complexe regelgeving en toenemend...

Enquête onthult: 69,1% accountants kampt met deadlinedruk, maar praten helpt

In november 2023 deed AccountancyVandaag via de wekelijkse nieuwsbrief een enquête om de stijgende werkdruk te meten. 84...

Speak up, duurzame Accountant!

In mijn glazen bol voor 2024 is er één ding kristalhelder: duurzaamheid wordt steeds belangrijker! Onder invloed van de ...

Over DIY-sollicitanten en Bicky Burgers

Spontane sollicitaties, ze worden zeldzaam. Althans dat is mijn ervaring. Het hoeft niet te verbazen dat heel wat werkzo...

Kiezen is niet verliezen

Je strategie bepalen in een snel veranderende accountancymarkt Haast wekelijks kondigen accountancybedrijven overnames a...

Teleurstelling en hoop: wat rest na de 28ste Klimaatconferentie

De nasleep van COP28 laat me met zeer gemengde gevoelens achter. Er is een akkoord over “een overgang weg van foss...

4 opvallende consumententrends uit het Deloitte's digitale trendrapport

Generatieve AI: een revolutionaire trend In 2023 is generatieve AI uitgegroeid tot een centraal thema in de digitale wer...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.