Heb je ondernemingen als klant die actief zijn over de landsgrenzen? Hou dan zeker de volgende fiscale hervormingsmaatregelen uit het federale regeerakkoord van De Wever I goed in het oog.
Hervormingen in het expatregime
Om België aantrekkelijker te maken voor internationaal talent en de concurrentiepositie van de economie te versterken, voert de nieuwe federale regering aanpassingen door in het bestaande expatregime. Dit voordelige fiscale stelsel, dat buitenlandse werknemers en bedrijfsleiders die in België werken ondersteunt, wordt op de volgende punten gewijzigd:
- De belastingvrije vergoeding stijgt van 30% naar 35% van de jaarlijkse brutobezoldiging
- De huidige limiet van 90.000 euro voor belastingvrije vergoedingen wordt afgeschaft, waardoor je als werkgever gemakkelijker terugkerende kosten belastingvrij kan vergoeden
- De minimale brutobezoldiging die vereist is om in aanmerking te komen voor het expatregime, daalt van 75.000 naar 70.000 euro.
Grensoverschrijdende tewerkstelling en controlemaatregelen
De federale regering wil de administratieve lasten voor grensarbeiders verlichten en neemt maatregelen om misbruik van grensoverschrijdende tewerkstelling tegen te gaan. Zo worden strengere controles ingevoerd op het oneigenlijk gebruik van detachering. Daarnaast wordt onderzocht hoe de naleving van de 183-dagenregel beter gecontroleerd kan worden door bestaande gegevens van de rsz te benutten.
Er worden strengere controles ingevoerd op het oneigenlijk gebruik van detachering.
Verder wordt een systeem ontwikkeld voor de grensoverschrijdende inning van sociale bijdragen. Dit mechanisme zal via Europese samenwerking worden ingevoerd, zodat bijdragen effectief worden afgedragen in het land waar de arbeid wordt verricht.
Wijzigingen in onderzoeks- en aanslagtermijnen
Eerdere fiscale hervormingen verhoogden de onderzoeks- en aanslagtermijnen voor ondernemingen met een internationale component (zoals bedrijven die transfer pricing-documentatie moeten bijhouden) van drie naar zes jaar. Het nieuwe regeerakkoord brengt die termijn terug naar vier jaar vanaf 1 januari van het aanslagjaar, met uitzondering van gevallen waarin sprake is van fraude.
Invoering nationale “digitaks”
De digitalisering van de economie zorgt voor nieuwe belastinguitdagingen, aangezien bedrijven nu vooral worden belast in de landen waar ze fysiek aanwezig zijn, en niet waar hun gebruikers zich bevinden. België schaart zich achter internationale initiatieven van de OESO/G20 en de EU om dit probleem aan te pakken.
Mocht er tegen 2027 geen akkoord zijn op Europees of internationaal niveau, dan zal België een eigen nationale digitaks invoeren.
Transfer pricing: vereenvoudiging van documentatieplicht
De federale regering heeft plannen om de documentatieverplichtingen rond transfer pricing te versoepelen, met name voor kmo’s. Door de vereisten tot de kerninformatie te beperken, worden de administratieve lasten verminderd. Het blijft echter onduidelijk in hoeverre deze wijzigingen effectief zullen zijn, rekening houdend met de bestaande drempels voor documentatieplicht.
Exit-belasting voor vennootschappen
Verplaats je de maatschappelijke zetel van jouw bedrijf naar het buitenland? Dan zul je wellicht te maken krijgen met een exit-belasting. In fiscaal opzicht wordt een dergelijke verplaatsing beschouwd als een fictieve liquidatie.
Dit betekent dat vennootschappen bij vertrek onmiddellijk moeten afrekenen over hun vrijgestelde reserves en latente meerwaarden in de vennootschapsbelasting. Hoewel de huidige wetgeving niet voorziet in een belastbaar dividend voor aandeelhouders bij een zetelverplaatsing, blijft het afwachten of dit standpunt onder de nieuwe regering wordt herzien. Eind 2023 bevestigde de toenmalige minister van Financiën nog dat deze belastingvrijstelling gehandhaafd bleef.
Dubbelbelastingverdragen en gegevensuitwisseling
België wil sneller nieuwe dubbelbelastingverdragen afsluiten en goedkeuren.
België wil sneller nieuwe dubbelbelastingverdragen afsluiten en goedkeuren. Bovendien worden afspraken uitgebreid om de automatische uitwisseling van fiscale gegevens te verbeteren, met speciale aandacht voor samenwerking met opkomende economieën.