Liberoo – een groep met een twintigtal kantoren verspreid over Vlaanderen, die kleine ondernemingen ondersteunt op vlak van boekhouding, loonadministratie, juridisch advies, administratie en verzekeringen – werkt al jaren samen met Pluxee en getuigt over de meerwaarde voor zowel accountants als ondernemers.
In een tijd waarin de strijd om talent almaar heviger woedt en loonkosten de pan uit swingen, zoeken ondernemers en zelfstandigen naar slimme manieren om hun verloning aantrekkelijk én fiscaal efficiënt te houden. Hier komen extralegale voordelen zoals maaltijd- en ecocheques uitstekend van pas. Maar hoe pak je dit als accountant efficiënt aan voor jouw klanten?
De divisie liberoo Loon & Personeelsbeheer – actief als sociaal bureau die de personeelsadministratie doet van zo’n 400 werkgevers en instaat voor de loonberekening van 1800 bedrijfsleiders – vond het antwoord in een hechte samenwerking met Pluxee.
Een echte partner voor accountants
Wat startte als een samenwerking rond papieren maaltijdcheques, is inmiddels uitgegroeid tot een digitaal en klantgericht partnership dat al vijftien jaar lang duurt.
“De reden waarom we destijds voor Pluxee kozen, is vandaag nog altijd relevant: het ruime netwerk van handelaars waar klanten hun maaltijdcheques kunnen gebruiken”, bevestigt Kris Van der Hoeven, verantwoordelijk voor loon- en personeelsbeheer bij liberoo.
“Intussen is de samenwerking veel breder geworden. Pluxee biedt een digitaal partnerportaal waarop wij als advieskantoor alles in realtime kunnen opvolgen: het aantal geactiveerde en niet-geactiveerde Pluxee-producten, de status van geplaatste bestellingen, de status van betalingen, facturen, enzovoort.”
Voor advieskantoren als liberoo betekent dit een enorme efficiëntiewinst. “Alles is gecentraliseerd en toegankelijk via het Pluxee-platform, dat specifiek ontwikkeld werd om aan onze noden te beantwoorden”, aldus Kris. “Als we een vraag hebben, kunnen we het portaal gebruiken, maar ook gewoon bellen. De klantendienst is heel bereikbaar, met persoonlijk contact als het moet. Dat vinden we belangrijk.”
Loonoptimalisatie op maat van de kmo
De focus bij liberoo ligt op micro-ondernemers: zelfstandigen en kleine kmo’s die niet altijd vertrouwd zijn met het potentieel van extralegale voordelen. “Voor hen zijn maaltijdcheques vaak de eerste stap richting loonoptimalisatie”, zegt Kris. “Bedrijfsleiders én werknemers vinden het interessant omdat ze er dagelijks hun winkelkar mee kunnen betalen. Het gaat dus om een heel tastbaar extralegaal loonvoordeel.”
Ook ecocheques winnen aan belang, zeker in sectoren waar ze verplicht zijn of waar duurzaamheid een rol speelt. Andere cheques, zoals cadeau-, sport- en cultuurcheques, worden minder gevraagd, maar blijven beschikbaar. Kris: “We adviseren onze klanten op maat, afhankelijk van hun sector, team en doelstellingen. Pluxee voorziet ons daarvoor van commerciële ondersteuning en promomateriaal dat we kunnen gebruiken in onze communicatie met klanten.”
Elke vier à vijf maanden zit liberoo samen met de commerciële dienst van Pluxee om nieuwe acties en communicatiemogelijkheden te bespreken. “Ze denken echt met ons mee. Welke promo’s kunnen we uitlichten? Welke boodschappen werken goed bij klanten? Die nauwe afstemming helpt ons om proactief te zijn naar onze eindklanten toe”, geeft Kris aan.
Van administratie naar automatisatie
Waar extralegale voordelen vroeger vaak gepaard gingen met papieren rompslomp, zorgt Pluxee vandaag voor een gestroomlijnd proces.
De bestellingsflow van cheques verloopt vlot en digitaal, met duidelijke facturatie en opvolging per klant. “Dat maakt het ook voor ons als adviseur een pak eenvoudiger”, legt Kris uit. “We hebben een helder overzicht, we kunnen snel schakelen en er is geen dubbele administratie meer.”
Daarnaast blijft Pluxee innoveren: het klantenportaal werd gevolgd door een specifiek partnerportaal voor accountants, en intussen is er ook een aparte klantendiensttak opgericht om accountants extra te servicen. Kris: “Die evolutie naar digitalisering is voor ons cruciaal. Zo kunnen we met een beperkt team toch een kwalitatieve dienstverlening garanderen aan honderden werkgevers.”
Begeleiding in compliance en wetgeving
Naast het praktische luik is ook de wettelijk-fiscale kant van extralegale verloning een belangrijk aandachtspunt. Liberoo volgt de sociaal-fiscale actualiteit uiteraard nauwgezet op, maar kan ook rekenen op Pluxee voor aanvullende informatie. “Bij wijzigingen in het federale regeerakkoord of nieuwe regels rond verloningscheques worden we snel geïnformeerd”, aldus Kris. “Pluxee helpt ons om wettelijk conform te blijven en transparant te communiceren naar onze klanten. Ook dat aspect maakt het verschil. Als accountant wil je jouw klanten immers niet alleen fiscaal optimaliseren, maar ook behoeden voor valkuilen. Dankzij de expertise en ondersteuning van Pluxee kunnen we vanuit liberoo onze klanten geruststellen dat alle extralegale voordelen perfect in orde zijn met de wettelijke vereisten.”
Merkbare impact bij klanten
De samenwerking tussen liberoo en Pluxee levert niet alleen administratieve efficiëntie op, maar ook tevreden klanten. “We zien bij onze klanten dat werknemers die maaltijd- of ecocheques ontvangen, meer betrokken zijn. Het is een kleine, maar zeer zichtbare appreciatie. En ook bedrijfsleiders voelen het verschil – zij halen meer waarde uit hun loon, zonder extra kosten voor de onderneming”, signaleert Kris.
Voor liberoo past dit volledig binnen hun missie: kleine ondernemers en zelfstandigen maximaal ontzorgen op het vlak van personeelsbeheer. Dankzij de tools, ondersteuning en flexibiliteit van Pluxee bieden ze hun klanten een totaalpakket aan, met extralegale voordelen als een slimme hefboom voor motivatie én optimalisatie.
In een vorig artikel op AccountancyVandaag stelden we je Pluxee voor, een toonaangevende aanbieder van extralegale voordelen voor bedrijven. Deze marktspeler stelt een dedicated team en een digitaal partnerplatform ter beschikking van accountantskantoren om extralegale verloning vlot te beheren en te optimaliseren.
Meer weten over het partnerportaal van Pluxee?
Als adviseur speel je een centrale rol in de verloningsstrategie van jouw klanten. Wil je net als liberoo extra waarde bieden, efficiënt werken en je klanten begeleiden in hun loonoptimalisatie? Ontdek hoe het partnerportaal van Pluxee jou hierbij kan ondersteunen: https://www.pluxee.be/partners/?utm_source=accountancytoday&utm_medium=online&utm_campaign=article2.