Wie vandaag als accountant het verschil wil maken voor zijn of haar klanten, kijkt verder dan het klassieke cijferwerk op kantoor. Ondernemers willen een betrouwbare adviseur die niet enkel mee is met de fiscale en boekhoudwetgeving, maar ook werk maakt van gepersonaliseerde diensten die afgestemd zijn op unieke behoeften. Waarom is deze gepersonaliseerde aanpak zo belangrijk voor accountants en hun klanten? Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
Deze en andere vragen legde AccountancyVandaag voor aan Ilse Dendooven, zaakvoerster van Dendooven Consulting. Hoe definieert zij gepersonaliseerde diensten die accountants (kunnen) aanbieden?
Ilse Dendooven: “Ik beschouw gepersonaliseerde diensten als een servicepakket waarvan een ondernemer niet onmiddellijk beseft dat hij er nood aan heeft, maar wel een ‘aha- of oei-moment’ oproept als we hem proactief op bepaalde aandachtspunten wijzen. ‘Goed dat je ons daarop wijst, daar hadden we niet bij stilgestaan’ vind ik nog altijd een mooi compliment. Denk bijvoorbeeld aan een grondige analyse van ondernemerscijfers, het spontaan duiden van sterke afwijkingen in tussentijdse resultaten of het uitwerken van een sectoranalyse. Maar ook een ondernemer laten stilstaan bij bijvoorbeeld de overdracht van zijn vennootschap aan de volgende generatie of hem wijzen op een interessante overnamekans in zijn sector.”
“Ondernemers laten stilstaan bij de verschillende fases van hun vennootschap én van zichzelf, daar gaat het om.”
Als groeiend accountantskantoor met een twintigtal medewerkers staat persoonlijk contact en actief meedenken met de klant hoog op de agenda bij Dendooven Consulting. “Binnen ons kantoor is digitaal werken een echte way-of-life geworden”, bevestigt Ilse. “Tijdrovende administratieve taken en onnodig kopieerwerk behoren bij ons tot een ver verleden. Zo hebben we voor onszelf extra tijd en ruimte gecreëerd om zowel gevestigde als groeibedrijven proactief te adviseren. Door onze kennis over finance en de organisatie van financiële afdelingen kunnen we inzichten delen die ondernemers soms niet kennen of bij stilstaan.”
“Ondernemers laten stilstaan bij de verschillende fases van hun vennootschap én van zichzelf, daar gaat het om”, bevestigt ze. “Zo zullen we vanuit Dendooven Consulting een start-up extra advies geven over de organisatie van de administratie, terwijl we in de groeifase meer inzetten op rapportering en samen KPI’s bepalen zodat de ondernemer ankerpunten heeft om zijn groei te meten. Bij de overdracht van de onderneming naar de volgende generatie of een externe partner focussen we dan weer op fiscale optimalisatietechnieken. Kortom: met ons team stemmen we ons advieswerk zo goed mogelijk af op de ondernemingsfase én noden van de bestuurder.”
Ilse Dendooven: “Ik beschouw gepersonaliseerde diensten als een servicepakket waarvan een ondernemer niet onmiddellijk beseft dat hij er nood aan heeft, maar wel een ‘aha- of oei-moment’ oproept als we hem proactief op bepaalde aandachtspunten wijzen.”
Ruim aanbod van gepersonaliseerde diensten
Voor Ilse Dendooven reikt de job van accountant-belastingadviseur heel wat verder dan louter de boekhouding van klanten organiseren en voeren, belastingaangiftes in goede banen leiden en jaarrekeningen opmaken en neerleggen. Welke extra diensten biedt Dendooven Consulting zelf aan? Ilse licht toe: “We streven ernaar om klantenvragen te beantwoorden vóór ze gesteld worden. Daarom gaan we voluit voor op maat gemaakte rapportering, de begeleiding van nieuwe financemedewerkers bij klanten en het opstarten van een digitalisatieproces bij ondernemers. Bij resultaatbesprekingen met klanten zoomen we niet enkel in op de financiële kerncijfers, maar bespreken we ook andere belangrijke punten zoals personeelsbeleid, groeistrategie, het op punt houden van werkkapitaal en het herbekijken van eventuele financieringen. Anticiperen is de boodschap!”
“Goed dat je ons daarop wijst, daar hadden we niet bij stilgestaan.”
Gewaardeerde succesfactor
Hoe ervaren klanten deze dienstverlening op maat van hun onderneming? “De reacties op ons aanbod van gepersonaliseerde diensten zijn alleen maar positief”, geeft Ilse aan. “Omdat ons team extra moeite doet om vanuit ondernemingsperspectief financegerelateerde zaken te benaderen, krijgen onze klanten bijkomende, inspirerende inzichten die ze vroeger van hun accountant niet kregen. Bovendien zorgt een doorgedreven digitalisering ervoor dat ze dankzij real-time accounting sneller kunnen schakelen in het nemen en/of bijsturen van bedrijfsbeslissingen. Dankzij de digitalisering slagen we er als relatief klein accountantskantoor ook in om onze persoonlijke bereikbaarheid als sterke en bijzonder gewaardeerde succesfactor uit te spelen, zeker tegenover grotere advieskantoren. En last but not least spelen we snel op de bal bij klantenvragen bij onder meer kredietaanvragen, investeringsbeslissingen of het aanwerven van nieuwe medewerkers.”
“We streven ernaar om klantenvragen te beantwoorden vóór ze gesteld worden.”
Het belang van softwaretools en opleiding
Welke tools zet Dendooven Consulting in om gepersonaliseerde diensten aan te bieden? En hoe belangrijk is extra opleiding voor de medewerkers? “Met krachtige en laagdrempelige software van onder meer Intellifin, Billit en Horus – die we maximaal met elkaar linken – schakelen we snel en spelen we kort op de bal bij vragen van ondernemers”, geeft Ilse aan. “We bieden onze medewerkers ruime inspraak in welke tools we op kantoor investeren, en welke we al dan niet behouden. Dit lijkt me trouwens niet meer dan logisch te zijn, omdat zij dagelijks deze software moeten gebruiken.”
“Op het vlak van opleidingen is de tijd voorbij dat we als accountant enkel de theoretische vakkennis beheersen. Omdat onze job zo snel evolueert, moeten we ook sociale vaardigheden goed onder de knie krijgen. Vlot communiceren over cijfers, een overtuigende presentatie geven en actief luisteren,…: ook dit zijn kwaliteiten waarover een goede accountant moet beschikken. Daarnaast wil ik bij onze dossierbeheerders op kantoor de ondernemingsgeest aanwakkeren. Hun blik moet ruimer zijn dan louter het uitvoeren van klassieke compliancetaken.”
Meerwaarde voor klanten én eigen medewerkers
Op de vraag waarom het aanbieden van extra diensten op maat van ondernemers zo belangrijk is, is het antwoord van Ilse duidelijk: “Via een moderne en toekomstbestendige dienstverlening reiken we een ondernemer nieuwe financiële inzichten aan op real-time basis, waardoor ze kort op de bal kunnen spelen bij ondernemingsdossiers. Maar ook voor onze eigen medewerkers is dit verrijkend. Ze leren immers veel sneller cijfers analyseren, terwijl ze dankzij het verwerven van nieuwe inzichten verder kijken dan louter compliancetaken. Elke collega in ons team wordt een echte ‘compagnon de route’ voor klanten. Niet alleen voelt hij of zij zich sterk betrokken bij de begeleide onderneming, maar bovendien beschouwt een bestuurder van een vennootschap hem of haar als een volwaardig teamlid dat meedenkt of informatie aanlevert die strategisch belangrijk is. Waar dit vroeger enkel voor grotere ondernemingen weggelegd was, is dit nu ook voor kmo’s zeker mogelijk.”