05/04/2022

5 tips voor een succesvolle digitale transformatie

Exclusief op AccountancyVandaag.


DivergentUniversiteit Gent en ITAA werken momenteel aan een traject om accountancykantoren te ondersteunen bij hun digitale transformatie. Het project maakt deel uit van het Arbeidspact van Stad Gent dat meer Gentenaren aan het werk wil krijgen én houden. Centraal staat de vraag hoe zaakvoerders en boekhoudmedewerkers kunnen begeleid worden om succesvol die digitale omslag te maken. De nadruk ligt daarbij op mens en organisatie, niet op bijvoorbeeld softwarekeuze of commerciële strategie. Digitalisering verandert het werk en de kantoororganisatie ingrijpend. Het automatiseren en digitaliseren van accountancyprocessen is een verandertraject dat dan ook een goede voorbereiding en begeleiding vraagt. Daar zet het project op in. Het project richt zich op Gentse kantoren maar na afloop van het onderzoeksproject midden 2023 zijn de resultaten vrij beschikbaar.

Onderstaande vijf tips voor een succesvolle digitale transformatie zijn gebaseerd op literatuur en op interviews met meer dan 30 zaakvoerders, werknemers, softwareleveranciers en dienstverleners:

  • Veranderen vraagt tijd. En laat die er nu net niet genoeg zijn in de sector. Daarom zal het zaak zijn om tijd te maken maar ook om het implementatieproces over een ruime periode te spreiden. Doe aan verwachtingsmanagement: digitalisering levert niet meteen tijdswinst op.
  • Betrek medewerkers van bij de start. Wacht dus niet tot de softwareleverancier langskomt. Geef voorlopers een actieve rol en werk met een pilootproject. Durf opdrachten te delegeren. Benadruk dat fouten maken mag. Laat ook toe dat medewerkers hun twijfels of weerstanden uiten over digitalisering.
  • Benut de kans om boekhoudfuncties meer te differentiëren en op maat te maken van de sterktes van medewerkers wanneer een deel van het uitvoerende werk wegvalt. Er zijn verschillende knopjes om aan te draaien, gaande van meer klantenadvies over inhoudelijke specialisatie, doorgedreven digitale skills inzetten tot meer periodieke opdrachten (rapportages). Klantenadvies bestaat overigens in vele vormen, gaande van gestandaardiseerd (volgens een vast stramien) tot ‘high level’. En tot slot blijft een deel van de uitvoerende en controlerende taken behouden. Op basis van deze mix kan je opdrachten op maat maken.
  • Investeer in de ontwikkeling van medewerkers, niet enkel op vlak van hard skills (bv. opvolging van nieuwe regelgeving) maar ook op vlak van soft skills: omgaan met informatie, communicatieve vaardigheden, samenwerken (met partners in een samenwerkingsverband) en time management (in een situatie waarin de klant voortaan 24/7 gegevens kan doorsturen of vragen kan stellen) worden alsmaar belangrijker. En uiteraard horen daar ook de digitale vaardigheden bij. Er zijn verschillende leervormen die kunnen ingezet worden: klassikaal (extern of in house), online, on-the-job, …
  • Maak gebruik van jobcoaching om medewerkers individueel te begeleiden bij de uitdagingen die digitalisering met zich meebrengen. Een coach gaat op zoek naar hoe de medewerker op zijn best kan ingezet worden, en zoekt oplossingen voor eventuele hindernissen en drempels die het functioneren kunnen belemmeren. Hij/zij stimuleert het leerproces en vormt de brug tussen medewerker, zaakvoerder en evt. collega’s. In tweede orde kan het ook nodig zijn om de loopbaan van de medewerker ruimer te gaan bekijken.

Meer info?

Divergent – Universiteit Gent,  Bram van Baarle,  bram.vanbaarle@ugent.be

ITAA, Alexis De Biolley, alexis.debiolley@itaa.be

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Beleggen in onzekere tijden: flexibiliteit is de sleutel

Sinds de verrassende aankondiging van nieuwe importtarieven door president Donald Trump op 2 april 2025, ironisch genoeg...

Welke beweging moet je volgen om succesvol te veranderen?

Heb jij een voorkeur voor een duidelijke planning, met goed projectmanagement, duidelijke mijlpalen en vooral: een strak...

Wat is advies? 

Vraag aan tien accountants wat advies is, en je krijgt tien verschillende antwoorden. Nochtans is ‘advies’ b...

Verandering omarmen: wat succesvolle teams anders doen

In een wereld die constant in beweging is, onderscheiden bepaalde teams zich door hun vermogen om verandering niet allee...

Weerstand ombuigen: zo maak je van veranderingen een succes

Verandering is een constante factor in de accountancy. Nieuwe wetgeving, digitalisering, de zoektocht naar talent: het z...

De passie-paradox in de inkomstenbelasting

Wat collectioneurs, fashionista’s, kunstliefhebbers, verzamelaars en andere culturele fanatici met elkaar gemeen hebben,...

Onvoorspelbare Trump helpt Europese aandelen een handje

Sinds het tweede aantreden van de Amerikaanse president Donald Trump leeft de belegger in onzekere tijden. De escalatie ...

Hangmatbeslissingen, of snelle beslissingen?

Stel je voor: je zit achter je bureau, omringd door werkdruk en personeelstekort, en een potentiële klant belt. Neem je ...

Mensen in hokjes 

“Wij willen onze mensen niet in hokjes plaatsen.” Dat was het antwoord dat ik kreeg toen ik vroeg waarom er ...

Verandering of innovatie, wat is het verschil? 

Of je nu warm loopt of niet voor verandering, in deze tijden zal elke accountant toch een aantal veranderrondes voorgesc...

Duurzaamheidsrapportering: van verplichting naar meerwaarde voor je klanten

Nu de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is omgezet in nationale wetgeving, weten we eindelijk waar we ...

Voorzichtig optimisme is op zijn plaats aan de start van 2025

Nu een succesvol 2024 officieel achter de rug is, is het uitkijken naar de verschillende thema’s die het komende jaar de...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.