In een ander blogartikel zoomden we in op het belang en de voordelen van gepersonaliseerde diensten die alsmaar meer accountantskantoren aanbieden. In dit artikel kan je lezen waarom dergelijk extra servicepakket zo belangrijk is voor accountants en hun klanten. Aan de hand van een testimonial – zaakvoerder Ilse Dendooven van Dendooven Consulting – leerden we hoe deze diensten er in de praktijk uitzien en welke tools hiervoor ingezet kunnen worden.
Niet enkel kleine en middelgrote accountantskantoren trekken resoluut de kaart van gepersonaliseerde adviesdiensten op maat van hun klanten. Ook grotere accountantskantoren willen hier het verschil maken. Meer nog: dankzij hun schaalgrootte en multi-inzetbaar team van medewerkers zijn deze grote sectorspelers vaak al langer actief op dit vlak. We legden Audrey De Bevere, Individual Tax Partner bij Baker Tilly, dezelfde vragen voor als in de vorige blog. Hoe definieert zij gepersonaliseerde diensten die accountants (kunnen) aanbieden?
Audrey De Bevere: “Geen twee ondernemingen zijn identiek. Daarom beschouwen wij elke klant van Baker Tilly als uniek, waarbij we actief luisteren naar zijn behoeften. Met een dienstenaanbod op maat stemmen we onze adviesverlening volledig af op de specifieke situatie van de klant.”
“Naast onze klassieke diensten bieden we aanvullende diensten aan, zoals rapportages op maat die klanten inzicht geven in hun prestaties en hen helpen strategische beslissingen te nemen. Zo gaan fiscaliteit en ondernemen hand in hand. Met een complexe en wijzigende wetgeving is het niet altijd gemakkelijk om alles bij te houden. Onze experts bekijken de fiscale situatie van de ondernemingen en werken een strategie op maat uit.”
“Daarnaast zijn er onze legal services, met een uitstekend functionerende afdeling die klanten ondersteunt bij een breed spectrum aan juridische vraagstukken. Dit omvat niet alleen corporate vraagstukken zoals statuten, overeenkomsten en bedrijfsstructuren, maar ook advies op het gebied van financieel en bancair recht, ICT-recht en nog veel meer. Onze juristen staan klaar om klanten bij te staan bij allerlei complexe juridische uitdagingen, ongeacht hun aard.”
“Een derde pijler is corporate finance, waar we ondernemers begeleiden die hun zaak willen verkopen of op zoek zijn naar overnamekansen om te groeien. En ook op het vlak van HR en payroll kunnen klanten op ons rekenen. Als ze met personeel werken, bieden we loonverwerking en advies aan over het optimaliseren van loonpakketten en personeelsbeleid. Binnen onze dienstverlening voorzien we ook ondersteuning rond arbeidsrecht en HR-strategische vraagstukken. Gezien de sterk evoluerende ESG-wetgeving, bieden wij eveneens ondersteuning wat duurzaam ondernemen betreft. Europa heeft gekozen voor een duurzame economie, en wij willen onze klanten daarbij de beste begeleiding bieden.”
Onestopshop voor klantenadvies
Hoe ervaren klanten deze geïntegreerde aanpak? Audrey licht toe: “Onze klanten waarderen het enorm dat ze voor uiteenlopende vragen bij één partij terecht kunnen. Wij zijn een groter kantoor, maar streven toch nog altijd naar een persoonlijk contact met onze klanten. Wij zorgen ervoor dat we onze klanten kennen en hun noden begrijpen. Zo kunnen we ze steeds doorsturen naar de juiste collega die over de juiste specifieke kennis beschikt.”
“Dankzij de interne samenwerking tussen onze verschillende afdelingen stemmen we alles goed op elkaar af. Op die manier hoeven klanten hun verhaal niet telkens opnieuw te vertellen. Een aanpak die het proces een pak efficiënter maakt. Deze geïntegreerde aanpak ontlast de klant en zorgt voor duidelijke communicatie en snelle oplossingen.”
Investeren in vaardigheden personeel
Welke tools en opleidingen zet een groot accountantskantoor als Baker Tilly in om deze gepersonaliseerde adviesdiensten te ondersteunen? “Ons personeel is de sleutel tot succesvolle, gepersonaliseerde diensten”, aldus Audrey. “Daarom investeert het management veel in opleidingen, zowel op technisch vlak als in persoonlijke vaardigheden. Als accountant moeten we immers actief (leren) luisteren om klantbehoeften te begrijpen en gericht door te verwijzen naar collega’s.”
“Klanten leggen veel vertrouwen bij ons, en wij vinden het daarom ook belangrijk om ze zo goed mogelijk te begeleiden en te helpen groeien.”
Klantenfocus op kernactiviteiten
Op de vraag waarom het aanbieden van extra diensten als accountant vandaag zo belangrijk is, is het antwoord van Audrey duidelijk: “In een wereld vol verandering moeten wij voortdurend op de hoogte blijven van diverse ontwikkelingen in onze sector, van nieuwe fiscale wetgeving tot compliance op het gebied van cyberveiligheid. Baker Tilly zorgt ervoor dat klanten niet zelf alle trends en wetgeving hoeven bij te houden. De wet- en regelgeving in diverse vakdomeinen wordt steeds complexer. Door onze expertise en proactieve aanpak ondersteunen we onze klanten, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun corebusiness en toch compliant blijven met de regelgeving. Klanten leggen veel vertrouwen bij ons, en wij vinden het daarom ook belangrijk om ze zo goed mogelijk te begeleiden en te helpen groeien.”