11/06/2025

Wat is het verschil tussen een Zwitsers bedrijf en een Zwitsers filiaal?

curaVer Patrick Vergult

Bij een Zwitsers filiaal dient er geen aandelenkapitaal volstort te worden, omdat er geen Zwitserse vennootschap (juridisch persoon) opgericht wordt. Er wordt enkel een vestiging, ook branch office genoemd soms, geregistreerd in het handelsregister via een notaris. Patrick Vergult van curaVer legt in een blog uit hoe je dat best aanpakt.

Klinkt eenvoudig, maar de oprichting van een filiaal neemt meer tijd in beslag en duurt langer omdat de documenten voor de registratie moeten voldoen aan specifieke criteria.

Een filiaal heeft dezelfde rechten en plichten als een Zwitsers bedrijf op gebied van belastingen, BTW, boekhouding, arbeidsrecht, enz. Er moet een lokale boekhouding gevoerd worden, in overeenstemming met de Zwitserse wetgeving. Deze boekhouding moet dan jaarlijks geconsolideerd worden in uw Belgische of Nederlandse boekhouding.

Als u zelf niet naar Zwitserland verhuisd heeft u een lokale directeur nodig die in Zwitserland woont en die individuele tekenbevoegdheid op het filiaal moet hebben.

De belangrijkste voordelen van een Zwitsers filiaal zijn de volgende:

  • Geen aandelenkapitaal nodig
  • Het stopzetten van een filiaal is eenvoudig en snel vergeleken met de liquidatie van een Zwitsers bedrijf. De doorlooptijd van de liquidatie van een Zwitsers bedrijf is gemiddeld 18 tot 24 maanden en is duur. Het stopzetten van een filiaal is makkelijker, duurt 2 tot 3 maand en is niet duur.

De belangrijkste nadelen van een Zwitsers filiaal zijn de volgende:

  • De meeste Zwitserse banken openen in de regel geen bankrekeningen meer voor filialen van buitenlandse bedrijven vanwege strengere compliancenormen die hen zijn opgelegd door de FINMA. Daarom kan het een lange zoektocht worden om een geschikte bankpartner te vinden. En als er een bankpartner wordt gevonden, zullen deze hoge maandelijkse bankkosten aanrekenen, variërend van 500 tot 1.000 CHF per maand.
  • De oprichting (registratie) duurt langer en is in zijn totale kost duurder
  • Het moederbedrijf blijft financieel en openbaar aansprakelijk voor de activiteiten op de Zwitserse markt en loopt zo risico’s op een markt die nog niet zo goed gekend is.

Een filiaal in Zwitserland kan een eerste stap zijn om voet te zetten op de Zwitserse markt vooraleer u beslist om er een bedrijf (juridisch persoon) op te richten. Als de zaken niet succesvol lopen zoals u gehoopt had is een filiaal op korte termijn en met weinig kosten terug stopgezet.

Vanwege de hierboven vermelde uitdaging om een geschikte bankpartner te vinden, is het oprichten van een filiaal vandaag de dag geen interessante aanpak meer.

Lees ook de andere blogs van Patrick Vergult op de website van curaVer.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Van leerplatform naar allesomvattende strategische tool voor opleidingen

In een wereld waar de rol van de accountant snel verandert, volstaat een klassiek leerplatform niet langer. Opleiding en...

Overheidssubsidies voor cybersecurity: grijp de kans

Gelukkig beseft de overheid hoe belangrijk digitale veiligheid is. Daarom zijn er vandaag subsidies en ondersteuningsmaa...

Unfaire belastingboetes bij vergissing nu echt bijna verleden tijd

Nadat het principe al werd opgenomen in het nieuwe federaal regeerakkoord en later goedkeuring kreeg in eerste lezing in...

Sinacco en G&H sluiten zich aan bij Moore Belgium

Het West-Vlaamse kantoor Sinacco uit Zedelgem maakt sinds vorige week deel uit van Moore Belgium. Het is de start van  ‘...

De Bos|s aanpak: een antwoord op het tekort

De Belgische accountantswereld worstelt met een nijpend tekort aan gekwalificeerde medewerkers. Waar in Nederland en Eng...

Innovatie-aftrek in de vennootschapsbelasting 2025: wat verandert er?

De aangifte vennootschapsbelasting voor aanslagjaar 2025 brengt opnieuw enkele belangrijke wijzigingen met zich mee. Zo ...

StrateVision.fin bestaat vijf jaar, verhuist en breidt uit

Accountantskantoor StrateVision.fin bestaat op 1 juni 2025 exact vijf jaar. Het bedrijf verhuisde ook naar een groter pa...

HLB Belgium treedt toe tot PIA Group 

Dankzij de instap van HLB Belgium behoren audit en assurance na Nederland nu ook in België tot het dienstenaanbod van PI...

De verhoging van maaltijdcheques naar 12 euro: wat moet je als accountant hierover weten?

Interview met Ben Broeckx, CEO Pluxee Een van de maatregelen in het federale regeerakkoord is de verhoging – inclu...

Het nieuwe magazine van AccountancyVandaag is klaar!

AccountancyVandaag en ComptaPerspectives brengen deze week een nieuw magazine uit over de digitalisering van accountants...

Accountants positief over toekomst van de sector

60% geeft score van 7 of meer op 10 Belgische accountants kijken met vertrouwen naar de toekomst van hun sector: 6 op de...

Kmo’s spenderen gemiddeld 38 uur per maand aan administratie

Belgische kmo’s spenderen maandelijks gemiddeld 38 uur aan administratief werk. Dat gaat van loonadministratie tot subsi...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.