De Europese CSRD-richtlijn heeft tot doel om grote ondernemingen te verplichten duurzaamheidsinformatie op te nemen in hun rapporten. Dit moet de transparantie over duurzaamheid verbeteren, maar brengt aanzienlijke gevolgen met zich mee voor kmo’s, die indirect door deze regelgeving worden beïnvloed. Organisaties ITAA en UNIZO dringen aan op maatregelen om kmo’s te beschermen tegen de onbedoelde lasten die de richtlijn met zich meebrengt.
België traag met de omzetting van de CSRD-richtlijn
België werd onlangs door Europa op de vingers getikt omdat de omzetting van de CSRD-richtlijn nog niet is gebeurd. Ondanks dat het land niet als enige achterloopt is het belangrijk dat de omzetting zorgvuldig en doordacht gebeurt. Volgens het ITAA en UNIZO zou dit niet moeten worden gedaan door de huidige regering in lopende zaken, maar door de volgende federale regering.
Wat houdt de CSRD-richtlijn in?
De CSRD-richtlijn vereist dat grote ondernemingen (met een omzet vanaf 50 miljoen euro, een balanstotaal van 25 miljoen euro of 250 werknemers) informatie over duurzaamheid opnemen in hun rapporten, die vervolgens door een bedrijfsrevisor moeten worden beoordeeld.
Impact op kmo’s
Hoewel kmo’s formeel niet direct onder de CSRD-richtlijn vallen, worden zij toch zwaar getroffen door het trickle-down-effect. Grote ondernemingen moeten namelijk ook informatie verstrekken over de duurzaamheidsprestaties van hun leveranciers, die vaak kmo’s zijn. Hierdoor worden naar schatting 63% van de Europese kmo’s indirect geconfronteerd met de rapportageverplichtingen van de richtlijn. In België betekent dit dat meer dan 700.000 kmo’s te maken krijgen met bijkomende administratieve lasten.
Administratieve lasten: disproportionele druk op kmo’s
De grote ondernemingen, die verplicht zijn om duurzaamheidsverslagen te publiceren, vragen steeds meer informatie op bij hun leveranciers om risico’s te beheersen. Banken, die eveneens moeten rapporteren over duurzaamheid, doen hier nog een schepje bovenop door vaak uitgebreide vragenlijsten voor te leggen. Deze toenemende eisen creëren een disproportionele administratieve druk op kleine ondernemingen in de waardeketen, waardoor zij geconfronteerd worden met onredelijke verplichtingen.
Oplossingen: beperk de administratieve last
Het ITAA en UNIZO roepen op tot maatregelen om de impact van de CSRD-richtlijn op kmo’s te beperken:
- Regulering van vragenlijsten: omschrijf wettelijk welke informatie echt noodzakelijk is en stel beperkingen aan de omvang van de gevraagde gegevens.
- Verplichte assurance vermijden: stel vast dat een kmo geen verplichting heeft om een assurance te laten uitvoeren op de door hen aangeleverde informatie, tenzij zij daar vrijwillig voor kiezen.
- Dwingend recht: voer een wettelijke bepaling in om te voorkomen dat wettelijk onderworpen bedrijven aanvullende eisen kunnen stellen aan kmo’s in hun waardeketen.
Is groen het nieuwe goud: de rol van accountant als duurzaamheidsadviseur voor bedrijven?
Accountants kunnen een cruciale rol spelen als duurzaamheidsadviseurs. Groene initiatieven worden gezien als nieuwe waardecreërende kansen, waardoor accountants bedrijven kunnen helpen om duurzaamheid te integreren in hun financiële strategie. Dit omvat advies over duurzame investeringen, energie-efficiëntie en rapportage over milieuprestaties. De accountant evolueert van een traditionele cijferexpert naar een strategische partner die bedrijven begeleidt bij het voldoen aan de steeds strengere duurzaamheidsvereisten.