16/11/2022

Vandelanotte evalueert zijn politiek van hoge vertrekpremies positief

Nieuwe werknemers die binnen drie maanden beslissen om toch op te stappen, krijgen bij accountancy- en auditkantoor Vandelanotte een vertrekpremie die kan oplopen tot 7.500 euro. Die opmerkelijke actie zorgde in volle war for talent voor meer sollicitaties, van de nieuwe aanwervingen is niémand vertrokken.

Vandelanotte gaat de tevredenheidsgarantie wegens succes verlengen. “We krijgen nu ondanks de krapte op de arbeidsmarkt meer sollicitaties binnen en de kandidaten geven aan dat ze heel bewust voor onze cultuur en waarden kiezen”, zegt CEO Nikolas Vandelanotte.

Werknemers die ontslagen worden, hebben in ons land recht op een ontslagpremie. Wie zelf ontslag geeft, krijgt die premie uiteraard niet. Vandelanotte, een van de grootste accountancy- en auditkantoren van het land, bracht daar verandering in.

Nieuwe werknemers die binnen de drie maanden toch beslissen om ontslag te nemen, hebben er sinds een half jaar toch recht op een vertrekpremie: 2.500 euro voor wie binnen de maand vertrekt, 5.000 euro voor wie na twee maanden weggaat en 7.500 euro voor wie na drie maanden opstapt.

Niet tevreden, geld terug. De tevredenheidsgarantie verschuift het risico van een carrièreswitch van de werknemer naar de werkgever.

Na zes maanden blijkt de actie een schot in de roos. “Vergeleken met het jaar voordien kregen we 18 procent meer sollicitaties binnen. Dat is opmerkelijk, want op de krappe arbeidsmarkt zien de meeste bedrijven net veel minder sollicitaties”, zegt CEO Nikolas Vandelanotte.

“Bovendien zien we ook een ander type kandidaten: mensen die aangeven dat ze heel bewust voor de cultuur en de waarden van Vandelanotte kiezen. Onze campagne heeft blijkbaar een snaar geraakt. Dat we zo ondubbelzinnig durven stellen dat je hier voor geen geld ter wereld weer wil vertrekken, boezemt vertrouwen in.”

Lees verder op de site van Vandelanotte

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

In vier stappen klaar voor e-invoicing

De verplichte deadline van 1 januari 2026 nadert met rasse schreden.  Als accountant kan – en moet – ji...

Ingenieur werd accountant: “Ik blijf met getallen naar oplossingen zoeken” (Intal) 

Als burgerlijk ingenieur was Philippe Vanovenberghe niet meteen voorbestemd om in de voetsporen van z’n vader te treden,...

Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen: vanaf 2025 uitbreiding naar andere lidstaten

Voor btw-plichtigen met een beperkte omzet bestaat er een btw-vrijstellingsregeling, waardoor zij op hun handelingen gee...

Companyweb overgenomen door Altares Dun & Bradstreet

Altares Dun & Bradstreet heeft de overname aangekondigd van Companyweb. Met deze stap versterkt Altares haar leidend...

Helft Belgische ondernemers is niet op de hoogte van e-invoicing wetgeving

Veel Belgische bedrijven zijn nog niet klaar voor de overgang naar e-invoicing, blijkt uit een onderzoek van Lucy bij 30...

SBB accountants & adviseurs verwelkomt de 600ste medewerker

SBB accountants & adviseurs heeft 2024 net afgerond met de aanwerving van zijn 600ste medewerker. Het kantoor wil me...

Vibeke Müller is Chief People Officer van Visma Group

Visma kondigt de benoeming aan van Vibeke Müller als Chief People Officer met ingang van 15 januari 2025. Vibeke Müller ...

Goede score voor België in wereldwijd Wolters-Kluwer-rapport

Wolters Kluwer Tax and Accounting (TAA) kondigt aan dat haar eerste wereldwijde studie, de Future Ready Accountant, nu b...

Waarover spreekt de accountant met zijn klanten?

SBB Accountants & Adviseurs publiceerde zopas een gids met tips van haar ondernemerscoaches en experten. In twaalf h...

BDO wordt implementatiepartner Microsoft Business Central

BDO kondigt een strategisch partnerschap met Microsoft aan. Door het implementeren van de ERP-cloudoplossing, Business C...

Kantoor Feys werkt samen met specialisten in Zwitserland

Acht jaar geleden nam Wim Feys het kantoor over van z’n vader Pierre in Assebroek (Brugge). “We zijn met 12, in wat je e...

Maak je kantoor aantrekkelijk voor medewerkers. Acht praktijktips

Het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers blijft voor veel accountantskantoren een pittige uitdaging. Dit vraagt...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.