27/09/2024

Securex-Payflip maakt cafetariaplan nog aantrekkelijker

Het aanbieden van een cafetariaplan wordt alsmaar meer een ‘no-brainer’. ​ Werknemers willen meer dan ooit zélf hun loonpakket samenstellen, in lijn met de evolutie naar de moderne werkplek die meer oog heeft voor het individu. Helaas komt daar traditioneel een grote administratieve rompslomp bij kijken – een drempel die heel wat bedrijven ervan weerhoudt om de stap te zetten. HR-dienstverlener Securex gaat daarom in zee met scale-up Payflip als sterke partner om die drempel maximaal weg te werken.

Via een geïntegreerd platform kunnen werknemers makkelijk zelf hun pakket samenstellen op een digitale, meer toegankelijke manier. Het geheel wordt bovendien automatisch doorgestuurd naar de loonverwerking. Een win-win voor zowel werkgever als werknemer,” klinkt het bij Hilde Stas, Operationeel Directeur bij Securex.

Cafetariaplan als wapen in de war for talent 

De populariteit van het cafetariaplan zit in de lift, net omdat het zo flexibel inspeelt op de specifieke behoeften van de verschillende werknemersprofielen en ze er vaak netto-koopkracht mee winnen. Bedrijven die een dergelijk plan aanbieden, doen dat met hun menselijk kapitaal in het achterhoofd. Ze profileren zichzelf als een aantrekkelijke werkgever en kunnen zo meer talentvolle medewerkers behouden en rekruteren. Het geeft hun ook een competitief voordeel tegenover andere werkgevers, wat des te belangrijker is in tijden waarin vacatures steeds moeilijker ingevuld geraken en de war for talent nog hevig woedt. 

Veel administratie, nog meer frustratie 

Toch merkt Securex dat er nog een heel aantal bedrijven twijfelt met een uitrol. Niet omdat ze de waarde niet zien, maar omwille van de bijkomende administratie en de extra werklast die het veroorzaakt voor de HR-afdeling. Enerzijds moet die vooraf toezien of alles in lijn ligt met onder andere de fiscale en sociale wetgeving, en anderzijds, volgend op de keuzes door de werknemer, moeten de nodige bestellingen en opvolging gedaan worden. ​ 

“Een cafetariaplan is een aantrekkelijke manier van verlonen. Werkgevers beseffen dat ook en willen het graag inzetten om hun huidige werknemers te behouden en toekomstige talenten aan te trekken. Toch merken we dat velen terughoudend zijn omwille van de administratieve en legale plichten voor de HR-dienst. Die extra werklast krijgen ze niet altijd vlot verwerkt wegens gebrek aan tijd en middelen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een oplossing waar zowel werkgevers als werknemers de vruchten van kunnen plukken,” zegt Hilde Stas van Securex. 

Geïntegreerd platform voor werkgever en werknemer 

Die oplossing vond HR-dienstverlener Securex bij scale-up Payflip. Payflip ontwikkelt sinds 2020 een geïntegreerd en geautomatiseerd platform waarin werkgevers en werknemers een eigen cafetariaplan kunnen opstellen, volledig conform aan alle legale en administratieve plichten. ​ 

Dat zorgt voor minder administratieve lasten voor werkgevers – en geeft meer individuele vrijheid aan werknemers. Zo is er een digitale integratie van financiële tools en leveranciers van extralegale voordelen. Daardoor kan een werknemer niet alleen aanduiden waarvoor die het budget wil inzetten, bijvoorbeeld een fiets, maar ook direct de aankoop doen. 

De door de werknemer gekozen voordelen worden automatisch verwerkt in de loonadministratie. De website en app zijn 7 op 7 raadpleegbaar en hebben een chatfunctie. Zo kunnen werknemers wanneer ze maar willen werk maken van de invulling van hun cafetariaplan, en via de chat steeds ondersteuning van Payflip krijgen indien nodig. 

“Payflip trekt al enkele jaren resoluut de kaart van het aantrekkelijker maken van een loonpakket voor zowel werkgever als werknemer. Werknemers zélf laten kiezen hoe ze hun pakket invullen (fiets, pensioensparen, vakantiedagen,..) in een digitale, geïntegreerde HR-omgeving die géén extra workload betekent voor HR is ons streefdoel,” zegt Maura Nachtergaele, CEO van Payflip. “Door met Securex samen te werken, creëren we de kans om een unieke ‘flex reward wave’ de Belgische markt in te sturen. We spelen elkaars sterktes uit, marktleiderschap en innovatie, om de beste HR experience aan Securex klanten aan te bieden.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Helft Belgische ondernemers is niet op de hoogte van e-invoicing wetgeving

Veel Belgische bedrijven zijn nog niet klaar voor de overgang naar e-invoicing, blijkt uit een onderzoek van Lucy bij 30...

SBB accountants & adviseurs verwelkomt de 600ste medewerker

SBB accountants & adviseurs heeft 2024 net afgerond met de aanwerving van zijn 600ste medewerker. Het kantoor wil me...

Vibeke Müller is Chief People Officer van Visma Group

Visma kondigt de benoeming aan van Vibeke Müller als Chief People Officer met ingang van 15 januari 2025. Vibeke Müller ...

Goede score voor België in wereldwijd Wolters-Kluwer-rapport

Wolters Kluwer Tax and Accounting (TAA) kondigt aan dat haar eerste wereldwijde studie, de Future Ready Accountant, nu b...

Waarover spreekt de accountant met zijn klanten?

SBB Accountants & Adviseurs publiceerde zopas een gids met tips van haar ondernemerscoaches en experten. In twaalf h...

BDO wordt implementatiepartner Microsoft Business Central

BDO kondigt een strategisch partnerschap met Microsoft aan. Door het implementeren van de ERP-cloudoplossing, Business C...

Kantoor Feys werkt samen met specialisten in Zwitserland

Acht jaar geleden nam Wim Feys het kantoor over van z’n vader Pierre in Assebroek (Brugge). “We zijn met 12, in wat je e...

Maak je kantoor aantrekkelijk voor medewerkers. Acht praktijktips

Het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers blijft voor veel accountantskantoren een pittige uitdaging. Dit vraagt...

Wat verandert er in 2025 voor ondernemers en hun adviseurs?

In 2025 moet je als ondernemer en adviseur rekening houden met tal van nieuwe maatregelen. Deze nieuwigheden kunnen een ...

Securex tilt automatisatie voor accountants naar een hoger niveau

Met nieuwe stappen in digitalisering en automatisering bewijst Securex opnieuw een betrouwbare partner te zijn voor acco...

Zal de BTW-administratie strenger straffen?

Met de nieuwe “btw-ketting” tracht de administratie grip te krijgen op de indiening van btw-aangiftes en de betaling van...

2025: Een jaar vol kansen en uitdagingen

Met een knallend begin verwelkomen we 2025, een jaar dat bol staat van veranderingen en opportuniteiten voor de accounta...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.