24/03/2025

Securex en Bizantium vereenvoudigen oprichting vennootschap

Securex Bizantium

Securex wil via de samenwerking met Bizantium nog meer tools aanbieden aan startende ondernemers die een eenmanszaak of besloten vennootschap willen oprichten, om efficiënt en succesvol te opereren.

Het oprichten van vennootschappen in België verloopt vaak traag en omslachtig. Ondernemers en freelancers worden geconfronteerd met administratieve hindernissen, wat zorgt voor een verlies aan momentum. Net wanneer snelheid en efficiëntie cruciaal zijn. HR-dienstverlener Securex wil daar verandering in brengen door samen te werken met Bizantium, dat een innovatief platform ontwikkelde dat het oprichtingsproces van vennootschappen digitaliseert en aanzienlijk versnelt. “

De doorlooptijd om een vennootschap op te richten daalt van meerdere weken naar slechts vier dagen

“Dat levert aanzienlijke tijd- en kostenbesparingen op voor ondernemers, freelancers en accountants,” zegt Veerle Timmermans, CEO van Securex. ​

Een logische stap

Securex wil via de samenwerking met Bizantium nog meer tools aanbieden aan startende ondernemers die een eenmanszaak of besloten vennootschap willen oprichten, om efficiënt en succesvol te opereren. Het nieuwe partnerschap sluit ook aan bij het streefdoel van de federale en regionale overheden om de administratieve lasten voor ondernemers te verminderen en digitale transformatie in het bedrijfsleven te stimuleren.

“De samenwerking tussen Securex en Bizantium stelt ons in staat om ondernemers nog beter te ondersteunen in elke fase van hun ondernemerschap,” zegt Veerle Timmermans, CEO van Securex. “Door onze krachten te bundelen, bieden we startende ondernemers niet alleen een snellere, maar ook een kostenefficiëntere oplossing die hen helpt om hun doelen te bereiken. Het is een extra stuk van de ondernemerspuzzel die we nu vanuit Securex kunnen aanbieden.”

Kevin Verbesselt, co-founder van Bizantium, voegt toe: “De expertise van Securex stelt Bizantium in staat om een rijker platform te bieden dat nog meer waarde biedt aan onze bestaande en nieuwe klanten. Bovendien zorgen deze samenwerking en het netwerk van Securex ervoor dat we ook onze impact kunnen versterken in België en in het buitenland.”

Van verschillende weken naar vier dagen

Traditioneel kan het proces voor het oprichten van een vennootschap in België wekenlang duren, afhankelijk van de snelheid waarmee een ondernemer de verschillende stappen doorloopt en eventuele vertragingen bij betrokken instanties. Vaak is het voor ondernemers moeilijk om te weten waar ze rekening mee moeten houden, en is er weinig transparantie over de effectieve gang van zaken bij het opstarten van een bedrijf. ​

Het platform van Bizantium streeft ernaar deze doorlooptijd drastisch te verkorten en het algemeen proces te verduidelijken door in te zetten op digitalisering en vereenvoudiging. Daardoor kan het proces in slechts enkele stappen snel en eenvoudig worden doorlopen, waardoor de doorlooptijd van meerdere weken teruggebracht wordt naar vier dagen. Dat biedt een aanzienlijk voordeel voor startende ondernemers die zowel tijd als geld besparen. ​

Dankzij de samenwerking kunnen ondernemers vervolgen rekenen op een vlotte integratie van mogelijke HR-diensten van Securex waar ze gebruik van willen maken, zoals verzekeringen en sociale bijdragen, en dat geldt ook voor diensten voor werkgevers, zoals personeelsbeheer, loonadministratie, talent management en welzijn op het werk. De integratie moet zorgen voor een efficiëntere workflow, waardoor ondernemers meer tijd overhouden voor focus op hun kernactiviteiten.

Oplossing voor knelpuntberoep accountant

Het partnerschap tussen Securex en Bizantium biedt niet alleen directe voordelen voor ondernemers en freelancers, maar zou ook voor een stuk kunnen bijdragen aan het verlagen van de hoge werkdruk bij notarissen en accountants, die een cruciale rol spelen voor ondernemers bij het oprichten van een vennootschap. Heel wat boekhoudkantoren hebben het echter zo druk dat ze noodgedwongen een klantenstop doorvoerden. En mensen aanwerven om het werk gedaan te krijgen blijkt moeilijk: het beroep staat op plaats acht in de lijst van knelpuntberoepen van de VDAB.

“Deze situatie is grotendeels het gevolg van de hoge werkdruk en tijdrovende administratieve taken die hun werk met zich meebrengt,” legt Thomas Leeters, co-founder van Bizantium, uit. “Op dit moment voerde ongeveer 60% van alle accountants al eens een klantenstop in. Dat is een gigantisch cijfer. Door tijdrovende en complexe processen zoals een vennootschapsoprichting te digitaliseren en te vereenvoudigen, kan de accountant meer ondernemers helpen en krijgt hij ook meer ruimte om zich te richten op andere taken dan administratieve verplichtingen die meer waarde bieden aan zijn klanten. Een win-win voor zowel hen als voor de startende ondernemers.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Visma investeert in Accountable

Visma heeft geïnvesteerd in het Belgische Accountable dat slimme boekhoudkundige en fiscale oplossingen voor zelfstandig...

Adsolut Kmo-start mikt op kleine bedrijven en starters

Adsolut Kmo-start is een nieuwe online instapversie van Wolters Kluwer’s ERP-oplossing in de Belgische markt Wolters Klu...

Nieuw boek maakt e-facturatie begrijpelijk voor ondernemers en accountants

Vanaf 1 januari 2026 wordt gestructureerde elektronische facturatie verplicht voor bijna alle Belgische btw-plichtigen. ...

Extralegale verloning op maat van de ondernemer

Liberoo – een groep met een twintigtal kantoren verspreid over Vlaanderen, die kleine ondernemingen ondersteunt op vlak ...

Sofisk en First bundelen krachten in nieuwe en sterk verbeterde tool 

Sofisk en First, twee veelgebruikte tools in de Tax-sector, bundelen de krachten in één gebruiksvriendelijke cloudoploss...

SBB neemt Kantoor Zuid - J&V, Aragon en FiskoData over

SBB Accountants & Adviseurs neemt meteen drie kantoren over in de provincies Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brab...

Horus Software volledig in handen van de familie Tailleur

Horus Software had een minderheidsaandeelhouder Investsud die kort na de oprichting in het bedrijf stapte. Vandaag raakt...

Werkzaamheden uitvoeren in Zwitserland

U heeft met uw Belgisch of Nederlands bedrijf een opdracht gewonnen in Zwitserland en moet hiervoor werkzaamheden verric...

Nieuwe NACE-BEL-codes: wat verandert er?

Op 28 maart 2025 zijn de nieuwe NACE-BEL-codes officieel ingevoerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Alle ger...

Overheid start sensibiliseringscampagne e-facturatie

Bijna 1,2 miljoen btw-plichtige bedrijven moeten op 1 januari 2026 starten met elektronische facturatie. Daarvan zijn er...

ITAA en Jan Jambon vragen nog meer verbetersuggesties

Minister van Financiën Jan Jambon lanceerde samen met ITAA een oproep om verbeteringen voor te stellen voor de accountan...

Een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke facturatietool: Sumrise

In juni 2024 introduceerde Admisol, onderdeel van de Visma-groep, haar nieuwste innovatie: Sumrise. Deze pre-accounting ...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.