Securex wil via de samenwerking met Bizantium nog meer tools aanbieden aan startende ondernemers die een eenmanszaak of besloten vennootschap willen oprichten, om efficiënt en succesvol te opereren.
Het oprichten van vennootschappen in België verloopt vaak traag en omslachtig. Ondernemers en freelancers worden geconfronteerd met administratieve hindernissen, wat zorgt voor een verlies aan momentum. Net wanneer snelheid en efficiëntie cruciaal zijn. HR-dienstverlener Securex wil daar verandering in brengen door samen te werken met Bizantium, dat een innovatief platform ontwikkelde dat het oprichtingsproces van vennootschappen digitaliseert en aanzienlijk versnelt. “
De doorlooptijd om een vennootschap op te richten daalt van meerdere weken naar slechts vier dagen
“Dat levert aanzienlijke tijd- en kostenbesparingen op voor ondernemers, freelancers en accountants,” zegt Veerle Timmermans, CEO van Securex.
Een logische stap
Securex wil via de samenwerking met Bizantium nog meer tools aanbieden aan startende ondernemers die een eenmanszaak of besloten vennootschap willen oprichten, om efficiënt en succesvol te opereren. Het nieuwe partnerschap sluit ook aan bij het streefdoel van de federale en regionale overheden om de administratieve lasten voor ondernemers te verminderen en digitale transformatie in het bedrijfsleven te stimuleren.
“De samenwerking tussen Securex en Bizantium stelt ons in staat om ondernemers nog beter te ondersteunen in elke fase van hun ondernemerschap,” zegt Veerle Timmermans, CEO van Securex. “Door onze krachten te bundelen, bieden we startende ondernemers niet alleen een snellere, maar ook een kostenefficiëntere oplossing die hen helpt om hun doelen te bereiken. Het is een extra stuk van de ondernemerspuzzel die we nu vanuit Securex kunnen aanbieden.”
Kevin Verbesselt, co-founder van Bizantium, voegt toe: “De expertise van Securex stelt Bizantium in staat om een rijker platform te bieden dat nog meer waarde biedt aan onze bestaande en nieuwe klanten. Bovendien zorgen deze samenwerking en het netwerk van Securex ervoor dat we ook onze impact kunnen versterken in België en in het buitenland.”
Van verschillende weken naar vier dagen
Traditioneel kan het proces voor het oprichten van een vennootschap in België wekenlang duren, afhankelijk van de snelheid waarmee een ondernemer de verschillende stappen doorloopt en eventuele vertragingen bij betrokken instanties. Vaak is het voor ondernemers moeilijk om te weten waar ze rekening mee moeten houden, en is er weinig transparantie over de effectieve gang van zaken bij het opstarten van een bedrijf.
Het platform van Bizantium streeft ernaar deze doorlooptijd drastisch te verkorten en het algemeen proces te verduidelijken door in te zetten op digitalisering en vereenvoudiging. Daardoor kan het proces in slechts enkele stappen snel en eenvoudig worden doorlopen, waardoor de doorlooptijd van meerdere weken teruggebracht wordt naar vier dagen. Dat biedt een aanzienlijk voordeel voor startende ondernemers die zowel tijd als geld besparen.
Dankzij de samenwerking kunnen ondernemers vervolgen rekenen op een vlotte integratie van mogelijke HR-diensten van Securex waar ze gebruik van willen maken, zoals verzekeringen en sociale bijdragen, en dat geldt ook voor diensten voor werkgevers, zoals personeelsbeheer, loonadministratie, talent management en welzijn op het werk. De integratie moet zorgen voor een efficiëntere workflow, waardoor ondernemers meer tijd overhouden voor focus op hun kernactiviteiten.
Oplossing voor knelpuntberoep accountant
Het partnerschap tussen Securex en Bizantium biedt niet alleen directe voordelen voor ondernemers en freelancers, maar zou ook voor een stuk kunnen bijdragen aan het verlagen van de hoge werkdruk bij notarissen en accountants, die een cruciale rol spelen voor ondernemers bij het oprichten van een vennootschap. Heel wat boekhoudkantoren hebben het echter zo druk dat ze noodgedwongen een klantenstop doorvoerden. En mensen aanwerven om het werk gedaan te krijgen blijkt moeilijk: het beroep staat op plaats acht in de lijst van knelpuntberoepen van de VDAB.
“Deze situatie is grotendeels het gevolg van de hoge werkdruk en tijdrovende administratieve taken die hun werk met zich meebrengt,” legt Thomas Leeters, co-founder van Bizantium, uit. “Op dit moment voerde ongeveer 60% van alle accountants al eens een klantenstop in. Dat is een gigantisch cijfer. Door tijdrovende en complexe processen zoals een vennootschapsoprichting te digitaliseren en te vereenvoudigen, kan de accountant meer ondernemers helpen en krijgt hij ook meer ruimte om zich te richten op andere taken dan administratieve verplichtingen die meer waarde bieden aan zijn klanten. Een win-win voor zowel hen als voor de startende ondernemers.”