In de auditsector klinkt een stille noodkreet. Een nieuw rapport, ‘State of the Audit EU 2025‘, van de Universiteit Gent en Alkmist, legt een aantal verontrustende trends bloot die de sector voor een cruciale tweesprong plaatsen. De bevindingen roepen niet alleen vragen op over de toekomst van auditkantoren, maar ook over de bredere accountancysector in België.
De stille noodkreet van de junior auditor
Het onderzoek onthult een alarmerend cijfer: maar liefst een derde van de junior auditoren (31%) ervaart binnen de eerste twee jaar burn-outsymptomen. Een belangrijke oorzaak hiervoor is het repetitieve karakter van het werk. Junior auditoren spenderen tot 40% van hun tijd aan manuele taken. De inefficiëntie van de huidige werkwijzen wordt pijnlijk duidelijk uit het feit dat er tijdens een gemiddelde audit tot wel 2.000 e-mails worden uitgewisseld tussen het auditteam en de klant. Dit resulteert in een tijdsverlies van 35% door inefficiënte afstemming.
Mathias Celis, doctor in de gedragswetenschappen aan de UGent en oprichter van Alkmist, wijst erop dat de auditsector nog een lange weg te gaan heeft op het gebied van digitalisering. Hij stelt dat meer dan vier op de tien auditkantoren (42%) nog steeds voornamelijk werken met e-mail, Excel en manuele mappen. Voor een kantoor met 100 medewerkers kan deze inefficiëntie jaarlijks oplopen tot wel 1,2 miljoen euro, en in sommige gevallen zelfs tot 6 miljoen.
De druk op talent en tijd
Deze hoge werkdruk en het repetitieve karakter van het werk hebben directe gevolgen voor de werving en het behoud van talent. Eén op de vijf junior auditoren (18.4%) overweegt ermee te stoppen. Het wordt voor auditkantoren steeds moeilijker om aan gekwalificeerd personeel te komen. Zo geeft 62% van de managers aan moeite te hebben met het aantrekken van jonge profielen, terwijl 64% al talent verloren heeft door de administratieve rompslomp.
De toenemende regelgeving, zoals de nieuwe CSRD, speelt hier ook een rol. 81% van de Europese financiële auditoren geeft aan dat hun takenpakket de voorbije vijf jaar zwaarder is geworden door nieuwe wetgeving. Hierdoor heeft driekwart (74%) van de auditoren moeite om deadlines te halen en ervaart bijna de helft (45%) spanningen met klanten. Dit knaagt bovendien aan de ruimte voor strategisch advies, met als gevolg dat slechts 12% van de klanten vindt dat hun financiële auditor nieuwe inzichten aanreikt.
Download het State of the Audit 2025: Europees rapport via de volgende link.
De weg vooruit: technologie én menselijk inzicht
Volgens Mathias Celis van Alkmist vormt de combinatie van nieuwe verplichtingen en een tekort aan mensen een ‘perfecte storm’ voor de sector. Hij stelt dat de oplossing niet alleen ligt in technologische innovatie, maar in een combinatie van slimme technologie met inzichten uit de gedragswetenschappen. De auditsector blijft immers een ‘people business’, waar de mens centraal staat, zowel bij de klant als intern. Celis’ visie, die hij ook eerder deelde over bijvoorbeeld rechtstaand werken, onderstreept het belang van menselijk welzijn in de werkomgeving.
Dit rapport, dat de auditsector in het vizier neemt, biedt lessen voor de gehele accountancy. Hoe kunnen we manueel en repetitief werk minimaliseren om ruimte te maken voor strategisch advies? Hoe kunnen we de inefficiënte communicatie met klanten stroomlijnen? En hoe kunnen we technologie inzetten om niet alleen de productiviteit te verhogen, maar ook het welzijn van onze medewerkers te waarborgen?

