04/06/2025

Kmo’s spenderen gemiddeld 38 uur per maand aan administratie

Belgische kmo’s spenderen maandelijks gemiddeld 38 uur aan administratief werk. Dat gaat van loonadministratie tot subsidieaanvragen, met boekhouding als grootste tijdvreter. Bijna de helft van onze bedrijfsleiders zegt ook effectief geld te verliezen door die administratieve last. Dat blijkt uit een bevraging van iVox bij 317 Belgische kmo-zaakvoerders, in opdracht van Horus Software – de AI-boekhoudsoftware.

Boekhouding vraagt tijd

Van alle bedrijfsdomeinen vraagt de boekhouding (46 % van de bedrijfsleiders plaatst het op de eerste plaats) veruit het meeste tijd. Daarna volgen sales (15 %) en financiën (11 %). Alles samen besteden kmo’s gemiddeld 38 uur per maand aan papierwerk. Voor hun boekhouding gebruiken ze gemiddeld 2,3 verschillende tools. Voor HR zijn dat er 1,3.

Overheid treft schuld

Vier op de tien zaakvoerders (42 %) vinden hun administratie te complex. Meer dan de helft (52 %) zegt dat dit hen effectief geld kost. Opvallend: bijna zeven op de tien ondernemers (69 %) wijzen naar de overheid als grootste oorzaak van die complexiteit. Geen verrassing dus dat 77 % van de kmo’s snakt naar een grondige vereenvoudiging.

Concreet willen bedrijfsleiders vooral hun boekhoudtaken vereenvoudigd zien (29 % van de antwoorden). Daarna volgen het beantwoorden van vragen van overheidsdiensten (22 %), offertes en facturen opstellen (17 %), subsidieaanvragen (12 %) en loonbetalingen (8 %).

“Stel je honderdduizend ondernemers voor die elk één uur winnen dankzij een eenvoudigere procedure. Het gaat niet alleen om gewonnen minuten of euro’s, maar ook om extra energie en motivatie. De overheid moet bedrijven beter ondersteunen bij hun groei. Administratieve vereenvoudiging mag geen bijzaak zijn,” zegt Benjamin Tailleur, COO van Horus Software.

Over het onderzoek: De bevraging liep van 12 tot 20 maart 2025 en werd uitgevoerd door iVox, in opdracht van Horus Software. In totaal namen 317 zelfstandigen en kmo-zaakvoerders deel. De maximale foutenmarge bedraagt 5,46 %.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Van leerplatform naar allesomvattende strategische tool voor opleidingen

In een wereld waar de rol van de accountant snel verandert, volstaat een klassiek leerplatform niet langer. Opleiding en...

Alle inkomende facturen verwerkt in één oplossing

Door de verplichte e-facturatie met Peppol moeten accountants hun klanten begeleiden bij de overstap van ‘traditionele’ ...

Overheidssubsidies voor cybersecurity: grijp de kans

Gelukkig beseft de overheid hoe belangrijk digitale veiligheid is. Daarom zijn er vandaag subsidies en ondersteuningsmaa...

Unfaire belastingboetes bij vergissing nu echt bijna verleden tijd

Nadat het principe al werd opgenomen in het nieuwe federaal regeerakkoord en later goedkeuring kreeg in eerste lezing in...

Hoe starten met Peppol? In 4 stappen klaar om e-invoicing te implementeren

Vanaf 1 januari 2026 wordt e-invoicing via Peppol wettelijk verplicht voor alle b2b-transacties in België. Weet jij als ...

Sinacco en G&H sluiten zich aan bij Moore Belgium

Het West-Vlaamse kantoor Sinacco uit Zedelgem maakt sinds vorige week deel uit van Moore Belgium. Het is de start van  ‘...

“België gidsland voor Europa door verplichte e-facturatie”

Voor OpenPeppol, de wereldwijde beheersorganisatie, treedt België op als gidsland omdat het als eerste Europese staat e-...

De Bos|s aanpak: een antwoord op het tekort

De Belgische accountantswereld worstelt met een nijpend tekort aan gekwalificeerde medewerkers. Waar in Nederland en Eng...

Innovatie-aftrek in de vennootschapsbelasting 2025: wat verandert er?

De aangifte vennootschapsbelasting voor aanslagjaar 2025 brengt opnieuw enkele belangrijke wijzigingen met zich mee. Zo ...

StrateVision.fin bestaat vijf jaar, verhuist en breidt uit

Accountantskantoor StrateVision.fin bestaat op 1 juni 2025 exact vijf jaar. Het bedrijf verhuisde ook naar een groter pa...

Wat is het verschil tussen een Zwitsers bedrijf en een Zwitsers filiaal?

Bij een Zwitsers filiaal dient er geen aandelenkapitaal volstort te worden, omdat er geen Zwitserse vennootschap (juridi...

Hoe de juiste e-invoicing software kiezen? 9 cruciale vragen

Philippe Kimpe helpt accountants en hun klanten om de juiste keuze te maken bij de selectie van e-invoicing software. Hi...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.