In de reeks ‘Jong & vennoot’ laten we de jonge wolven van de accountancy aan het woord. Wie zijn ze, hoe zijn ze gestart en is dat nu een voordeel of toch misschien een nadeel, vennoot worden op jonge leeftijd? Deze reeks wordt je aangeboden door AdminPulse, kantoorsoftware die het jou als accountant makkelijker maakt.
Met Bemifisc heeft Tom Michem sinds 2 jaar een eigen accountancykantoor in Wetteren. Hij werkt ook nog in een ander kantoor in Hamme, dat hij op termijn wil overnemen. Voor hij accountant werd, was Tom aan de slag in de … metaalsector.
“Met een diploma elektromechanica op zak werkte ik als technieker in de metaalsector”, vertelt Tom. “M’n vrouw was zelfstandig nagelstyliste en had een groothandel in die producten. Ik deed haar boekhouding, zo is dat gegroeid. Aan de hogeschool heb ik toen accountancy gestudeerd, en daarna ook m’n ITAA-titel behaald.”
“Met m’n technische achtergrond ben ik graag bezig met digitalisering, die nu volop speelt in de accountancy. Moderniseren, automatiseren: helemaal mijn ding. Of ik het niet mis om met m’n handen te werken? Nee, geef mij maar computers. Zeven jaar geleden ben ik begonnen bij een boekhoudkantoor in Hamme.”
Hoe is Bemifisc dan ontstaan?
“Sinds 2 jaar heb ik een zaak in Wetteren. Waarom een eigen kantoor? Voor een stuk zekerheid. Bij het boekhoudkantoor heb ik in principe maar één klant, dat kantoor. Met Bemifisc heb ik een vijftigtal eigen dossiers. Niet op één paard wedden.” (lacht) “Bemifisc is heel kleinschalig: mijn vrouw, die zich ook heeft omgeschoold, en ik.”
“Ik werk nog steeds twee dagen per week bij dat ander kantoor, met zes collega’s. De zaakvoerder gaat over afzienbare tijd met pensioen en heeft mij gevraagd om z’n kantoor over te nemen. Dat zou over drie jaar gebeuren. Bedoeling is dat beide zaken gaan fuseren, waarschijnlijk onder de naam Bemifisc.”
Je bent niet direct in de accountancy terechtgekomen. Voor- of nadeel?
“Door m’n ervaringen in het bedrijfsleven weet ik hoe het werkt. Ik heb van alles al gezien. Dat is een voordeel, omdat je ook de andere kant van het verhaal kent. Investeringen bijvoorbeeld, ik heb ondervonden wat het betekent of ze renderen of niet.”
“Ik was 38 toen ik begon in Hamme. Op die leeftijd ben je al mondiger. Jongere mensen durven soms weinig zeggen tegen een klant. Als ik vind dat ze niet goed bezig zijn, vertel ik dat.”
Als techneut ben je graag met digitalisering. Hoe verloopt die in de kantoren waar je werkt?
“Op het kantoor in Hamme maken we volop de inhaalslag, en dat is ook nodig. Alles verliep nog op papier. Ik trek daar de digitalisering. Bijna fulltime, kun je zeggen. Een uitdaging, ook omdat je de collega’s moet meekrijgen. Als ze het al twintig jaar of langer anders gewend zijn, kost dat tijd. En niet iedereen is IT-minded.”
“Dit jaar nog starten we met AdminPulse, dat zal onze werking een pak efficiënter maken. Als de collega’s de voordelen zien, stappen ze wel mee in het verhaal, merk ik. De btw-aangifte was altijd een helse periode, waarin we amper rond raakten. Sinds we met Exact Online werken lukt dat veel beter.”
“Bij Bemifisc werk ik volledig digitaal. Ik haat papier.” (lacht) “Als een klant me vraagt hoeveel hij dat jaar nog moet voorafbetalen, kan ik dat met een klik op de knop vertellen. Zonder digitalisering is het antwoord: ‘heb je 14 dagen, ik ga het voor je uitzoeken’. Klanten appreciëren dat ze meteen worden geholpen.”
“Vroeger moesten we de klok rond inboeken, waardoor maar weinig tijd overbleef voor advies en optimalisatie. We liepen altijd achter de feiten aan. Bijzonder vervelend. In volledig digitale dossiers kun je zeggen: zo sta je er vandaag voor. Realtime cijfers. E-invoicing wordt straks ook een grote meerwaarde qua verwerkingssnelheid.”
Hoe overtuig je ondernemers van digitaal boekhouden?
“Belangrijk is goeie afspraken maken – rond hoe alles aangeleverd wordt bijvoorbeeld. Bij Bemifisc is het eenvoudig: als een klant niet digitaal wil werken, begin ik er niet aan. Ik heb daar echt geen tijd of energie voor. Om ondernemers mee te krijgen is de uitleg die je geeft van belang. Wanneer een nieuwe klant bij me start, doe ik alles uitgebreid uit de doeken. Zodat ze goed vertrokken zijn. Want wat voor de een misschien eenvoudig lijkt, is dat voor de ander niet.”
“Zelfs al heb je weinig tijd, investeer toch voldoende om je klant op weg te zetten. Dan lukt het bijna iedereen. Laat je je klant aan z’n lot over, dan krijg je zaken verkeerd aangeleverd en heb je er nadien dubbel zoveel werk aan.”
Tom in ’t kort
Levensmotto?
Het verschil tussen wie je bent en wie je wil zijn, is wat je doet.
Beste investering ooit?
M’n accountancystudies.
Lievelingsplek in België?
Rendeux in de provincie Luxemburg.
Je zou niet meer kunnen zonder?
Mijn gezin.
Mocht je geen accountant zijn geworden, dan had je wellicht gekozen voor?
De metaalsector.
Waar haal jij energie uit?
Gezin, familie, vrienden, positieve mensen.
Wat is je geheime tip om te ontspannen?
Tijd doorbrengen met gezin en familie.
Zie je naast de digitalisering nog andere trends in de accountancy?
“De accountant wordt adviseur. Cijfers inboeken verdwijnt. Een logisch gevolg van de digitalisering. Ik vind dat fijn, dat je je klanten nog beter kunt helpen.”
Hoe combineer je je 2 jobs eigenlijk?
“Dat valt mee, al klop ik wel veel uren. Werkdagen van 8 tot 22 zijn niet ongewoon. Nu, ik werk ook graag, da’s altijd zo geweest.”
Waar haal jij de meeste voldoening uit?
“Als ik een zelfstandige zie groeien. Als m’n advies een verschil maakt. Elke dag is een uitdaging, daar hou ik van. En ik leer elke dag bij: de fiscaliteit verandert constant.”
Hoe belangrijk is klantencontact voor je?
“Essentieel. Je hebt een band, en die onderhoud je best door elkaar af en toe te zien. Ik stuur niet veel mails, meestal bel ik. Ouderwets? Vooral efficiënt: je kunt meer zaken in één keer bespreken en oplossen. Bij Bemifisc bespreek ik elk jaar de jaarrekening met m’n klanten, of het nu om een hoofd- of bijberoep gaat. M’n klanten zijn eenmanszaken, vennootschappen, bijberoepers en vzw’s, maar niet de hele grote bedrijven. Ik heb geen personeel om duizenden facturen te verwerken. De meeste klanten komen van in en rond Wetteren.”
Bijberoepers en eenmanszaken: zijn die nog rendabel?
“Aan een vennootschap verdien je meer, maar je hebt er ook meer werk aan. En meer verantwoordelijkheid. En ook voor bijberoepers en eenmanszaken kan je advies het verschil maken. Ze helpen groeien: dat geeft voldoening.”
Waar zie je jezelf over 10 jaar, Tom?
“De overname zou dan goed en wel achter de rug moeten zijn. Ik mik op een gezond kantoor met 6, 7 mensen, zoals vandaag. Echt groeien is niet mijn ambitie. Ik ben al blij dat ik de zondag eens vrij ben, dat wil ik behouden. M’n zoon van 15 heeft trouwens interesse om accountant te worden. Of misschien kiest hij voor de metaalsector, wie weet.” (lacht)
Je bent zelf zij-instromer en moet dus niet overtuigd worden. Maar hoe kunnen we anderen warm maken voor de accountancy?
“Goeie vraag. Onze job wordt soms veel te oubollig voorgesteld. Zeker op school. Toen ik daar startte, kreeg ik alleen maar wetteksten voorgeschoteld. Die zijn uiteraard belangrijk, maar onze stiel is zoveel meer dan dat. Eerlijk: ik vond de opleiding supersaai. Terwijl onze job volop menselijke contacten omvat, de digitalisering zo boeiend is … Jongeren zijn toch bijna allemaal IT-minded?”
“Het is een prachtig beroep, maar op school merk je daar veel te weinig van, en ik vrees dat velen daardoor afhaken. Ik kon het allemaal wel plaatsen omdat ik al praktijkervaring had en wist dat de job meer inhoudt dan enkel wetsartikels van buiten blokken, maar als dat je kennismaking is met accountancy …”
“Wat we eraan kunnen doen? Jongeren sneller in de praktijk inzetten: bedrijfsstages, en hen daar niet alleen de saaiste werkjes laten doen. Zorg dat ze tijdens hun opleiding zo realistisch mogelijk kennismaken met het volledige plaatje.”