“Ik raad iedereen aan om te kijken naar efficiëntiewinsten door samenwerking en digitalisering”

Mike Collier zet met Fiskcouncil+ al jaren in op sterk digitaal onderbouwde dienstverlening.
In België hebben we volgens Mike een weelde aan interessante tools die je als accountant toelaten om tijd- en efficiëntiewinsten te boeken voor zowel het kantoor als de klanten. Startende ondernemers helpt hij snel en gemakkelijk oprichten, door alle informatie in één efficiënte digitale workflow door te geven.
Hij vertelt ons hoe Fiskcouncil+ zich met de juiste software tools organiseert om klanten te bedienen. Dan hebben we het niet alleen over bekende accountancy toepassingen, maar ook over Microsoft, AI, API’s, kantoororganisatie en de snel evoluerende digitale assistenten. 

Als voorbeeld daarvan haalt Mike Instaclause aan, dat zijn team helpt om klanten snel juridische documenten op maat te leveren.

Het onvermijdelijke belang van de digitalisering

Mike Collier ziet de digitalisering niet alleen als een groeikans, maar ook als een noodzakelijkheid. “De accountant heeft een fantastisch waardevol beroep, al worden degenen die op papier werken met de dag schaarser.” Mike is ervan overtuigd dat de digitale trend zich de komende jaren verder doorzet. Er zijn signalen genoeg, zoals de e-invoicingverplichting waardoor boekingen steeds verder geautomatiseerd worden. Of de opkomst van Dexxter, Accountable en Cashaca waarmee eenmanszaken zelfstandiger aan de slag kunnen. Tegelijk beseft Mike dat de snelle digitalisering voor veel accountants een uitdaging is. “Je moet in deze sector constant evolueren en dus blijvend up-to-date zijn over de nieuwe mogelijkheden. Maar het is toch vooral een heel boeiende periode om accountant te zijn: ons beroep verandert en dankzij de digitalisering kunnen we efficiënter werken en ons dienstenaanbod uitbreiden. Zo kunnen we eindelijk de rol van bedrijfsadviseur opnemen.”

Mike kijkt graag rond om goed op te volgen hoe je het kantoor organiseert, tijdswinsten realiseert en extra waarde creëert voor de medewerkers en de klanten. Daarbij gaat veel aandacht naar efficiënte workflows tussen applicaties en partners, die de samenwerking tussen de accountant en zijn klant makkelijker maken. Als voorbeeld vertelt Mike ons hoe starters door een handige workflow gaan en snel hun btw-nummer, bankrekening, businessplan en oprichtingsakte verkrijgen. Hij heeft mee geïnvesteerd in een tool die dat mogelijk maakt en binnenkort live gaat. “Kijken naar de efficiëntiewinsten die te behalen zijn uit het koppelen van workflows. Daardoor spaar je tijd uit of kan je zaken doen aan een fractie van de kostprijs van voorheen. De kruisbestuiving tussen IT en accounting kan dus perfect werken.”

Tips van Mike bij je keuze over software

  • Kijk naar efficiëntiewinsten waarmee je tijd kan uitsparen en vergelijk dat met de kostprijs van manuele handelingen. Zo weet je of het de investering waard is.
  • Betrek je medewerkers en vraag hun mening. Als het voor hun ook een no brainer is, zit je meteen goed.
  • Er zijn heel wat Belgische software partners die heel dicht bij hun klanten staan en snel mee evolueren. Instaclause is een goed voorbeeld waarmee Fiskcouncil+ meteen tijd en geld uitspaarde, en dat intussen is geëvolueerd tot een ware juridische assistent.
  • Analyseer hoe je kantoor werkt en kijk of je zelf workflows kan digitaliseren met tools zoals bijvoorbeeld Zapier, Microsoft Copilot of ChatGPT.
  • Kijk rond, praat met je collega’s of volg webinars zoals die van Sterk Digitaal en  AccountancyVandaag, waar we allemaal van elkaar leren.

De klanten van Fiskcouncil+ gaan graag mee in de digitale workflow. Zij leveren hun documenten aan via het online facturatiesysteem Billit, dat aangevuld wordt met digitale workflows van onder meer Counterpart om de communicatie met klanten vlot te stroomlijnen. Op de website plannen ze makkelijk een afspraak via Vectera die goed wordt voorbereid aan de hand van een vragenlijst. Klanten worden ook sterk geïnformeerd dankzij informatieve fiches of kunnen terecht op een uitgebreide sectie met veelgestelde vragen. Volgens Mike wordt ‘kennis delen’ de jobomschrijving van de accountant van de toekomst. “Op onze website staat dan ook deze quote van Benjamin Franklin: Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn. Een volgende stap zou kunnen zijn om onze ondernemers een platform te geven waarmee ze ook van elkaar kunnen leren.”

Instaclause, een favoriet voorbeeld van professionalisering en tijdsbesparing 

Dat België een rijkdom aan software oplossingen telt, is een belangrijk voordeel. Mike pluist graag de websites uit om te leren wat de software kan en hoe die goed zou kunnen integreren met andere toepassingen binnen de kantoorwerking. Daardoor leert hij dikwijls aanbieders en hun team zelf ook goed kennen. “Die lokale verankering biedt zeker heel wat voordelen: naast de bereikbaarheid merk je dat onze Belgische software aanbieders heel leergierig zijn en dankzij een korte communicatielijn al snel inspelen op een stapsgewijze uitbreiding van de concrete behoeften van het accountantskantoor.”

Zo leerde Mike zes jaar geleden Instaclause kennen via oprichter Louis Volcke en ging het kantoor er meteen mee aan de slag. Vandaag is de applicatie voor het Fiskcouncil+ team uitgegroeid tot een onvervangbare juridische assistent die enorm veel tijd uitspaart. Als accountant moet je immers regelmatig legale documenten opstellen zoals oprichtingsaktes, contracten (huur, omzetting rekening-courant naar lening met vaste looptijd, verkoop aandelen, …), verslaggeving (gewone en bijzondere algemene vergaderingen, belangenconflicten, interim-dividenden, …), contacten met notarissen en andere. Zulke taken moeten juridisch correct gebeuren en vragen tegelijk veel tijd, rekening houdend met de specifieke situatie en gegevens van de klant. Met Instaclause werd het opstellen van juridische documenten een efficiënte extra service voor de klanten waarmee het kantoor centen en tijd wint. “Zoals het moet”, zegt Mike. “Vroeger gebruikten we eigen documenten waar je dan met find & replace zaken aanpaste, maar al snel iets vergat. Nu is Instaclause gekoppeld met FID-Manager en worden de namen, ondernemingsnummers, aandelenverhouding en andere informatie automatisch ingevuld en aangepast.”

Waar je voorheen heel wat moest aanrekenen voor knip- en plak aanpassingen zonder productief of zelfzeker te zijn, kan je met software zoals Instaclause je takenpakket nu makkelijk uitbreiden. Basiskennis volstaat om aan de hand van een vragenlijst heel professionele juridische documenten op te stellen. Mike vertelt ons dat voorheen vaak moeilijke vragen nu vervangen zijn door een veelheid aan documenten en diensten die Fiskcouncil+ bijkomend aanbiedt aan haar klanten. “We hebben als het ware onze in-huis juridische specialist in dienst, zonder dat die op de loonlijst staat. En die hebben we al vele malen terugverdiend.”

Die sterke win-win komt er niet zomaar. Veel heeft te maken met de sterke communicatie tussen de klanten en de software aanbieder. Instaclause luistert heel goed naar haar klanten en onderzoekt proactief hoe ze hun applicatie en het aantal juridische documenten steeds verder kunnen uitbreiden en verbeteren. Dankzij een recente update kunnen de klanten nu zelf een aantal vragen vooraf invullen die je als accountant dus niet meer hoeft te stellen. Het zijn zulke workflows waarin handig wordt samengewerkt, waardoor je tijd uitspaart en fouten vermijdt.

De voordelen van juridische in-huis assistent Instaclause, volgens Mike 

  • Vroeger kreeg je ad hoc vragen waar je telkens een prijs moest voor bedenken gebaseerd op manueel en tijdrovend werk. Nu hebben we toegang tot een steeds uitgebreider arsenaal aan juridische documenten en templates die up-to-date zijn met de juiste termen en benamingen volgens het wetboek.
  • Instaclause houdt rekening met de document vereisten en genereert bijvoorbeeld samen met verslaggeving en formulieren meteen ook de nodige certificaten, zodat je fouten of terugkerende documenten vermijdt. Je opgestelde bundel wordt makkelijk getekend met een digitale handtekening van bijvoorbeeld Penneo.
  • Het gaat om een steeds groeiend arsenaal van documenten, intussen een 20 tal waaronder opdrachtbrieven, contracten, huurovereenkomsten, aandeelhoudersovereenkomsten, managementovereenkomsten, oprichtingsaktes voor commv’s, vof’s en vzw’s, verslagen, aanpassingen van statuten, up-to-date facturatievoorwaarden etc…
  • Bij heel wat flows krijg je een bundel van meerdere documenten. Zo ontvang je bij de flow van de gewone algemene vergadering niet enkel het verslag van de algemene vergadering, maar ook meteen en in dezelfde beweging het verslag van het bestuursorgaan, het verslag van de alarmbelprocedure, publicatieformulieren, certificaten en verklaringen (beroepsbeoefenaar, bestuursverboden, …).
  • Als accountant kan je voldoen aan heel wat juridische klantenvragen die je dankzij de productiviteitswinst aan een concurrentiële prijs kan aanbieden. 
Mike en zijn team

Dit is Belgisch

Mike vindt dat we trots mogen zijn op onze Belgische accountancy software en gaat er prat op om enkel met Belgische spelers te werken als die er zijn.
Op internationale events zoals Accountex in Londen merkt hij dat we hier op vlak van automatisering en integraties een heel goed werkend ecosysteem hebben. En dat is volgens Mike geen toeval. “Onze Belgische ontwikkelaars gaan graag in dialoog met ons, accountants, en staan open voor onze visie. Hoe meer samenwerking er is tussen de software partners en de tech-accountants, hoe Belgischer getint onze tools zullen zijn”. Mike is al jaren een graag geziene testgebruiker, niet enkel van Instaclause, maar van heel wat toepassingen. Op de zes jaar tijd, sinds Fiskcouncil+ Instaclause is beginnen gebruiken, heeft de applicatie een hele evolutie gekend. Door dicht bij de klant te staan, spelen Instaclause en andere accountancy applicaties heel sterk in op de vragen die leven bij hun gebruikers. Op die manier is de toegevoegde waarde voor de boekhouders ook waardevol. Een mooie win-win dus.

Lees verder op de site van Instaclause

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Visma realiseert 2,5 miljard euro in ARR na solide Q2

Positief momentum houdt aan dankzij marktuitbreiding en winstgevende groei Visma behaalde in het tweede kwartaal van 202...

RFN viert 40 jaar aanwezigheid in Frankrijk en kondigt de opening aan van een derde site

RFN, de vertrouwde gids voor Belgische en Europese bedrijven en particulieren in Frankrijk, viert een mijlpaal van 40 ja...

Nieuw: de ‘accountancymanager’ als eerste aanspreekpunt voor de klant

Dfisc uit Brugge is geen accountancykantoor van dertien in een dozijn. “Ik durf gerust zeggen dat we een nichekantoor zi...

België heeft deadline CSRD niet gehaald

België heeft de deadline voor de nieuwe Europese regelgeving voor groene rapportage door bedrijven niet gehaald. De wetg...

SBB Accountants & Adviseurs lanceert Ameleo

Met een nieuwe naam en huisstijl voor het vroegere ‘Transitie-Partners’ wil SBB Accountants & Adviseurs het aanbod r...

Sven Helsen (KMG Accountants): “Goeie communicatie met je klant is geen detail, maar de essentie”

Als accountant het verschil maken voor je klanten? Drie manieren, zegt Sven Helsen: communiceer, communiceer en communic...

Tips voor slimmer taakbeheer in accountantskantoren

Met het groeien van je klantenbestand neemt de complexiteit van taakmanagement binnen je kantoor razendsnel toe. Hoe hou...

Patrick Boone nieuwe Chairman PwC België

In het kader van de geplande leiderschapswissel bij PwC België, gevestigd in Diegem, is Patrick Boone aangesteld als de ...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

OECCBB daagt ITAA voor de rechter

Persbericht Reactie ITAA onderaan. Na meerdere pogingen tot verzoening, onbeantwoorde brieven en geannuleerde ontmoeting...

Postgraduaten aan Fiscale Hogeschool zullen sneller tot de titel “gecertificeerd belastingadviseur” leiden

Vanaf het academiejaar 2024 zullen de postgraduaten Fiscale Wetenschappen en Fiscaal Recht & Fiscale Praktijk snelle...

Particulieren kunnen voortaan elkaars belastingaangifte invullen

Wie nu al hulp krijgt van een naaste om veelvoorkomende fiscale handelingen in zijn plaats uit te voeren of dat in de to...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.