Drie jaar geleden besloot ik mijn carrière een nieuwe richting te geven. Na mijn afstuderen als Handelsingenieur, had ik mijn idealistische kant een beetje opzij geschoven en werkte ik gedurende 10 jaar aan IT-projecten voor twee financiële instellingen. Daarna maakte ik de overstap naar Syneton, een klein softwarebedrijf met grote ambities.
Hier zette ik mij zeven jaar lang met volle overgave in om het bedrijf naar nieuwe hoogten te tillen. Echter, na 7 jaar was de “goesting “op… De plotselinge dood van mijn vader bracht mij tot stilstand en deed mij nadenken over mijn leven. Wat ben ik eigenlijk aan het doen? Wat is mijn bijdrage? En nog belangrijker, welk erfgoed laat ik achter als mijn tijd gekomen is? Deze diepgaande vragen deden mijn innerlijke idealist ontwaken. Op mijn zestiende was ik al lid van Greenpeace en het WWF, verkocht ik kaarsen voor de Witte Mars en schreef ik brieven voor Amnesty International. Langzaamaan vond ik mijn ware zelf weer terug zonder mijn ambitie uit het oog te verliezen.
Mijn toenmalige accountant zei eind 2021: “Ik had nooit gedacht dat je geld zou kunnen verdienen met Duurzaam Ondernemen.”
Na veel overpeinzingen besloot ik mijn eigen bedrijf, Axudo, op te richten, met als missie “organisaties inspireren en activeren om duurzaam ondernemen in hun DNA te verankeren.” Velen verklaarden mij voor gek, maar mijn overtuiging was sterker dan ooit tevoren en ik geloofde er in (falen is een optie). In februari 2020, vlak voor de uitbraak van de coronacrisis, dook ik vol overgave in dit nieuwe avontuur en ik was gelukkiger dan ooit tevoren.
Langzaam (dank u Corona) maar zeker stroomden er steeds meer opdrachten binnen, wat voor mij mijn “masterplan” bevestigde maar voor anderen verrassend bleek te zijn. Mijn toenmalige accountant zei eind 2021: “Ik had nooit gedacht dat je geld zou kunnen verdienen met Duurzaam Ondernemen.” Deze zin is precies de reden waarom ik jou als accountant bewust wil maken van de mogelijkheden van duurzaam ondernemen.
Ja, het is mogelijk om er geld mee te verdienen – zelfs aanzienlijk veel geld – maar dat is niet mijn hoofddoel. Elke ochtend sta ik op met maar één doel voor ogen: impact maken. Impact op zowel mens als planeet; dat is waar ik onvermoeibaar aan bouw.
En jij, als accountant, zult steeds meer klanten krijgen die net als ik impact willen maken en een bedrijf willen starten met als hoofddoel impact creëren. Dit zijn ondernemers die winst zien als een middel om impact te realiseren, niet als een doel op zich. Je zult ook ondernemers tegenkomen die niet langer ongebreidelde groei nastreven, maar juist rekening houden met hun impact op de samenleving en de planeet. Dit zijn de ondernemers die het verschil gaan maken, daar ben ik van overtuigd. En we zijn met meer en meer…
Deze shift naar een nieuw soort van ondernemen komt niet alleen voort uit regelgeving die bedrijven dwingt om meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun impact op mens en planeet, maar ook uit een groeiend besef van de zin van het leven, onze ware bronnen van geluk en waar we werkelijk iets kunnen veranderen.
Een kleine kanttekening: deze ondernemers hebben ook accountants nodig – het liefst accountants die hen begrijpen en ondersteunen.
Laten we ook eens kijken naar jouw medewerkers; ook zij zullen steeds meer nadenken over de zin van het leven. Ze zullen niet langer blindelings streven naar ongelimiteerde (en factureerbare) uren, maar juist meer tijd willen doorbrengen met hun kinderen en, indien mogelijk, ook zelf impact willen maken op mens en planeet.
In de huidige strijd om talent wordt het steeds uitdagender om geschikte medewerkers aan te trekken als je geen hoger doel kunt bieden. Als je blijft focussen op korte termijn winst en je kantoor als een eiland beschouwt dat afgesloten is van de wereld om je heen, zul je het moeilijk krijgen.
Word wakker, beste accountant, en stap samen met mij de wereld van duurzaam ondernemen binnen. Ik beloof je, je zult er niet alleen financieel beter van worden, maar je zult ook medewerkers aantrekken en behouden. Misschien vind je zelfs als ondernemer een hernieuwde zingeving.
Met duurzame groeten,
Jocelijn Geurts – Axudo
Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.