Als specialist in alternatieve verloningsvormen zien we steeds meer dat de bedrijfswagen als statussymbool uitdooft, zeker bij jongere generaties werknemers. Zij geven de voorkeur aan milieuvriendelijke én flexibel inzetbare vervoersmiddelen,Elke accountant is voor ondernemers en zelfstandigen een belangrijk strategisch adviseur, ook op het vlak van fiscale loonoptimalisatie. In een nieuw webinar van AccountancyVandaag (25 november 2025, gemodereerd door Dorien Leyers) kregen drie softwareaanbieders de kans om hun eigen platform voor te stellen dat fiscaal adviseurs en hun klanten helpt in het inzetten van fiscaal gunstige verloningsvormen. In de kijker: diepgaande fiscale analyse dankzij BeanCounter, loonoptimalisatie via aandelenopties via Proboss en de toepassing van het mobiliteitsbudget via Pluxee.
“Als specialist in alternatieve verloningsvormen zien we steeds meer dat de bedrijfswagen als statussymbool uitdooft, zeker bij jongere generaties werknemers. Zij geven de voorkeur aan milieuvriendelijke én flexibel inzetbare vervoersmiddelen.”
Federaal mobiliteitsbudget creëert nieuwe kansen
Voor Pluxee lichtten Sofie Van Haele (links op de foto), Product Marketing Manager, en Maroussia Collette, General Manager Belgium Skipr (onderdeel van Pluxee), de werking en impact van het federale mobiliteitsbudget op werkgevers en werknemers toe.
Sofie beet de spits af: “Het federale mobiliteitsbudget is bestemd voor elke werknemer die een bedrijfswagen heeft of er recht op heeft. Die wagen kan ingeruild worden voor andere mobiliteitsvormen, in drie pijlers. De eerste pijler is de keuze voor een milieuvriendelijke (lees: elektrische) bedrijfswagen. De tweede pijler omvat duurzame mobiliteits- én huisvestingskosten, terwijl de derde pijler betrekking heeft op de uitkering in cash van het restsaldo.”
Maroussia vulde aan: “Als specialist in alternatieve verloningsvormen zien we steeds meer dat de bedrijfswagen als statussymbool uitdooft, zeker bij jongere generaties werknemers. Zij geven de voorkeur aan milieuvriendelijke én flexibel inzetbare vervoersmiddelen, die bovendien ook privé inzetbaar zijn. Op deze trend speelt het mobiliteitsbudget volop in.”
“Nu is het moment om die voorbereiding te starten. Want het mobiliteitsbudget biedt flexibele mobiliteit, een fiscaal interessant loonpakket én een ecologisch voordeel. Dit zijn belangrijke troeven om onder meer nieuw talent aan te trekken.”
Huisvestingskosten als gamechanger
Sofie legde uit waarom de tweede pijler in de praktijk zo aantrekkelijk is: “Huisvestingskosten zijn volledig onbelast. Werknemers kunnen hun huur of woonlening terugbetalen via het mobiliteitsbudget, als ze binnen een straal van tien kilometer van het werk wonen of meer dan vijftig procent van de arbeidstijd telewerken. Je kunt zelfs een milieuvriendelijk vervoersmiddel – zoals step of elektrische fiets – voor jouw gezinsleden huren of kopen. De creativiteit is enorm groot.”
“Pluxee Mobility bestaat uit twee delen: enerzijds een adminportaal voor werkgevers en anderzijds een handige app met betaalkaart voor werknemers. Zo kunnen werknemers zelf hun resterend mobiliteitsbudget en mobiliteitsopties in realtime opvolgen.”
De verplichting vanaf 2026: accountants spelen sleutelrol
De wetgeving verandert alles. Maroussia: “Vanaf 2026 wordt het mobiliteitsbudget verplicht voor bedrijven die over minstens één bedrijfswagen in hun vloot beschikken”, aldus Maroussia. “Bedrijven moeten hun interne carpolicy vervangen door een mobiliteitsbeleid. Nu is het moment om die voorbereiding te starten. Want het mobiliteitsbudget biedt flexibele mobiliteit, een fiscaal interessant loonpakket én een ecologisch voordeel. Dit zijn belangrijke troeven om onder meer nieuw talent aan te trekken.”
Wat moet een ondernemer concreet doen? Sofie legt uit: “Alles begint met het bepalen van een budget per werknemer, op basis van de Total Cost of Ownership – de som van aanschafprijs, verzekeringspremie, onderhoudskosten, brandstofkosten,… – van de wagen. Daarna moet je nakijken of het totaal niet hoger is dan twintig procent van het brutoloon.”
Pluxee Mobility als praktische motor
Tijdens het webinar gaf Maroussia een korte demo van Pluxee Mobility. “Onze oplossing bestaat uit twee delen: enerzijds een adminportaal voor werkgevers en anderzijds een handige app met betaalkaart voor werknemers. Zo kunnen zij hun resterend mobiliteitsbudget en mobiliteitsopties in realtime opvolgen. De mogelijkheden zijn breed: treinabonnementen, fietsleasing, parkingkosten, professionele verplaatsingen en zelfs mobiliteit binnen een cafetariaplan: alles wordt centraal beheerd.”
Ondersteuning voor accountants
Sofie benadrukte dat Pluxee een actieve sparring partner is voor accountants en hun klanten: “We ondersteunen accountants vóór de implementatie, bij de communicatie naar hun klanten en tijdens de opstart. Daarna gebruiken ondernemers en zelfstandigen Pluxee Mobility voor het dagelijks beheer van het budget. Ook op het vlak van communicatie steken we een tandje bij, met onze website, nieuwsbrieven, sociale media en een uitgebreide FAQ als belangrijke communicatiekanalen.”
Aan de slag!
Maroussia sloot af met een duidelijke oproep: “Als accountant moet je jouw klanten duidelijk informeren aan de verplichting om vanaf 2026 het federale mobiliteitsbudget toe te passen. Die overstap vraagt voorbereiding, maar met een partner als Pluxee is dat perfect haalbaar. Wie zich de komende weken en maanden goed voorbereidt, wint flexibiliteit, fiscale voordelen en een stevig voordeel op de arbeidsmarkt.”


