De accountancybranche verandert snel, hard en disruptief. Klanten verwachten andere diensten, steeds scherper toezicht, continu wijzigende (fiscale) wet- en regelgeving, technologische ontwikkelingen als AI, Robotic accounting etc. om het nog maar niet te hebben over het personeelstekort.
Je ontkomt er niet meer aan, je zult belangrijke keuzes niet lang meer vooruit kunnen schuiven. Maar wat ga je doen? Hoe kun jij in de toekomst toch een optimaal presterend accountantskantoor hebben? En kan dat überhaupt wel?
Om het makkelijk te maken hebben wij in dit artikel geprobeerd de belangrijkste aspecten van de toekomst van een accountantskantoor onder 4 hoofdcategorieën samen te vatten. Per categorie maken de voorlopers in accountancy heel duidelijke keuzes.
Het is een kwestie van tijd, en tijd is ons enige echte schaarste toch? En wat doe je in tijden waar je het heel druk hebt/te weinig tijd hebt, en jouw kantoor niet optimaal presteert? Vooropgesteld dat optimaal presteren voor eenieder een andere betekenis kan hebben: