29/02/2024

Dit Kempens kantoor groeit fors … zonder overuren: “Werkgeluk van medewerkers is prioriteit”

Dat mensen kansen krijgen bij Lambregts & Robben, zegt Kelly Willemse. Zegt én toont ze. Begonnen als dossierbeheerder is ze sinds vorig jaar een van de drie vennoten van het kantoor met vestigingen in Turnhout en Oud-Turnhout.

Na drie jaar op de boekhouding van een groot bedrijf in Arendonk, stapte Kelly in 2012 voor het eerst accountancykantoor Lambregts & Co binnen. “Toen nog een kleiner kantoor met negen mensen”, zegt ze. “Jan Lambregts, Filip Robben, officemanager Annick Swaans en zes medewerkers. Vandaag zijn we met bijna dertig. Sinds 2016 is Filip medevennoot en heet het kantoor Lambregts & Robben. Ondanks de stevige groei heeft het z’n familiale sfeer behouden. Alles is bespreekbaar en flexibiliteit is geen enkel probleem.”

Focus op Kempen en diamantsector in Antwerpen

“In 2021 hebben we kantoor Ekwadraat overgenomen in Oud-Turnhout”, vertelt Kelly. “M’n medevennoten Jan en Filip en ikzelf proberen elke week minstens één dag in Oud-Turnhout te zijn. Daar zitten zes mensen, in Turnhout ruim 20. Zo zijn we voor iedereen bereikbaar en aanspreekbaar.”

Lambregts & Robben richt zich op zelfstandigen in hoofdberoep en familiale kmo’s, legt Kelly uit. “Veel van onze klanten zijn bedrijven waar man en vrouw samenwerken met een paar medewerkers. Onze grotere ondernemingen hebben vaak een interne boekhouder, waar wij dan de adviesrol opnemen. Onze focus ligt op de Kempen, en voor een stukje op Antwerpen, maar dan specifiek de diamantsector.”

Doorgegroeid naar management

Hoe Kelly van dossierbeheerder in goed tien jaar vennoot werd? “Naarmate er medewerkers bijkwamen, kreeg ik andere, meer leidinggevende taken. Enkele jaren geleden zijn Jan en Filip met het voorstel gekomen om vennoot te worden. Ik moest wel nog m’n ITAA-titel behalen, dat had ik een beetje op de lange baan geschoven door m’n zwangerschappen. Met drie jonge kinderen heb je niet altijd tijd of zin om te studeren.” (lacht

“Sinds 1 april vorig jaar ben ik effectief vennoot. Of er sindsdien veel veranderd is? In vergelijking met tien jaar geleden doe ik totaal andere zaken, maar ik heb niet het gevoel dat er drastische wijzigingen zijn sinds ik vennoot ben. Omdat dat organisch gegroeid is. Ook m’n collega’s zien het als een logische stap, denk ik. Op bepaalde vlakken zal ik wel wat veranderd zijn, als je processen wil stroomlijnen moet je nu eenmaal ook eens nee zeggen tegen iemand. Maar door het familiale karakter van ons kantoor heeft niemand hier het gevoel dat er ‘bazen’ en ‘personeelsleden’ rondlopen. We zijn collega’s onder elkaar.”

Kantoor verder automatiseren

De drie vennoten hebben elk hun focus. “Filip houdt zich bezig met HR en medewerkers: lonen en dergelijke”, aldus Kelly. “Jan neemt de strategie en de externe processen op zich, waaronder klantenwerving, en ik richt mij op de interne processen. Zit iedereen op de juiste plaats? Is de dossierverdeling optimaal? Is onze software nog oké? Je hele IT-infrastructuur – zowel hard- als software – up-to-date houden is een serieuze uitdaging: agendabeheer, computers en servers, cloudomgeving, telefonie, noem maar op.”

“Momenteel ben ik bezig om ons kantoor verder te automatiseren. Zodat inboeken eerder een nazichttaak wordt in plaats van manueel intokkelen. Daardoor kunnen we nog meer documenten verwerken. Zeker de standaarddocumenten, op voorwaarde dat dat niet alleen snel maar ook foutloos gebeurt. Automatisatie is niet zomaar in één keer 100 facturen inboeken, ze moeten wel alle 100 juist ingeboekt zijn.”

“Men zegt dat het inboeken van facturen verloren zal gaan door de automatisatie. Ik ben daar niet van overtuigd. Gaat dat veranderen? Absoluut. Maar basiskennis van het boekhouden blijft onmisbaar. Je kunt niet zomaar alles laten automatiseren zonder nazicht. Het gaat om foutenmarges verlagen. En daarvoor moet je de juiste mensen op de juiste plaats krijgen.”

Niemand is een nummer

“We zijn aan het evolueren van boekhouders die de hele dag aan hun computer zitten naar accountants die adviseren. Proactieve dienstverlening in plaats van reactieve. Vroeger was de vraag: zorg dat ik met alles in orde ben en geen boetes krijg. Nu wordt dat: optimaliseer alles. Dat maakt onze job stukken leuker.”

Hoe ze bij Lambregts & Robben de juiste mensen vinden? Kelly: “Vaak zijn nieuwkomers kennissen van medewerkers. Voorlopig valt het nog mee om mensen te vinden.”

Waarom je bij Lambregts & Robben zou moeten solliciteren? “Zelfs al zijn we met 30, bij ons is niemand een nummer”, zegt Kelly. “Het werkgeluk van onze medewerkers is onze prioriteit. Wil je doorgroeien, dat kan, daar ben ik zelf het voorbeeld van. Wil je dertig jaar dezelfde job doen, ook geen probleem. We werken in kleine teams van drie of vier mensen, met telkens een coach. Dat stimuleert de familiale sfeer.”

“Er worden bij ons zo goed als geen overuren gedaan. Hoe? Door niemand te overladen met dossiers. We zorgen voor marge. En ieder jaar kijken we samen met elke medewerker naar mogelijke stressfactoren en hoe we die kunnen vermijden of verminderen. Soms kan dat heel eenvoudig, door bijvoorbeeld een dossier van medewerker te wisselen.”

Positief gekleurd

“We hechten veel belang aan persoonlijke communicatie. Start je bij ons, dan bepalen we je Insights-kleurenprofiel. Je kent dat wel: blauw, rood, groen of geel. Daar houden we rekening mee als we dossiers verdelen. En we vragen dat iedereen zich aanpast aan de ander z’n communicatiestijl. Positief gekleurd, noemen wij dat. Gelukkige mensen die op hun plaats zitten, met dossiers die bij hen passen en collega’s die rekening houden met hun eigenheid.”

“Waar ik voldoening uit haal? Intern vind ik het geweldig als een collega zegt dat het een geweldige dag was, met fijne dossiers. Dan weet je: die zit op de goeie plek. En extern: als je een klant hebt kunnen helpen. Als jouw advies een klant vooruithelpt. Ook dat geeft energie.”

Hoe we nog meer mensen warm kunnen maken voor de accountancy? “Dat grijze imago van de saaie boekhouder moet eruit. Boekhouden is veel meer dan intokkelen en rapporten maken. Het is simuleren, optimaliseren en met je klanten communiceren.”

Inspiratie bij Pippi Langkous

Hoe de toekomst van Lambregts & Robben eruitziet? “In een ideale wereld hebben we een kantoor waar iedereen elke dag met plezier komt werken. Uiteraard is dat onmogelijk, maar het is wel ons streefdoel. Nu en in de toekomst. Willen we nog groeien? Zeker. Maar het zal een goeie groei moeten zijn, met klanten die houden van advisering.”

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Die uitspraak van Pippi Langkous is zo’n beetje onze slogan. Er komen elke dag nieuwe zaken op ons pad, wel: die hoeven helemaal geen probleem te zijn. We zien ze als kansen.”

Lees verder op de site van Lambregts & Robben

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

“Dankzij AI-toepassingen wijzigt het takenpakket van de accountant ingrijpend. Klanten verwachten inzichten, niet enkel cijfers.”

Interview met Thierry Geerts (CEO BECI, auteur “Digitalis” en “Homo Digitalis”) Thierry, in uw boek “Homo Digitalis” uit...

 “Ik ben meer ontspannen en straal dat ook uit” – Frank Soenen over wat digitalisering doet voor een mens

Rust in het hoofd. En tijd voor ontspanning: eigen groenten en fruit kweken in z’n moestuin, en kippen houden. Voor Fran...

“De klant verwacht snelle, correcte inzichten, en daarvoor heb je software nodig” – Lennert Coopman van Cobofisk

Acht jaar geleden stapte Lennert Coopman in de zaak van z’n vader Luc. Sindsdien bouwen ze Cobofisk in Aalter samen met ...

“Wie z’n kantoor runt als een bedrijf, is klaar voor de toekomst” (Tim Wynant)

De accountant wordt bedrijfsleider. Die shift ziet Tim Wynant van Meraki sinds een jaar of vijf. “Collega’s die hu...

Accountants en belastingadviseurs luiden de noodklok

Meer dan 1600 accountants en belastingadviseurs namen deel aan de jaarlijkse barometer van het ITAA.  Twee duidelijke tr...

‘Practice what you preach’: een verfrissende kijk op duurzaamheid bij SBB

Bij SBB staat duurzaamheid centraal, zowel binnen het bedrijf als in de dienstverlening aan klanten. Sara Kelchtermans, ...

Teamleader neemt boekhoudstart-up voor eenmanszaken Dexxter over

Vanaf vandaag bundelt Dexxter de krachten met Teamleader, een toonaangevend softwarebedrijf in België. Sinds 2012 biedt ...

Exact lanceert Exact Assistant: de AI-tool om ondernemers efficiënter te laten werken

Softwareontwikkelaar Exact lanceert Exact Assistant, een tool aangedreven door artificiële intelligentie (AI), waarmee k...

Koen Luyten (StaBoFi): “Dat kleine ondernemers vaak het deksel op de neus krijgen, dat snap ik niet.”

We spraken af met Koen Luyten, zaakvoerder van het Schotense StaBoFi. Al jaren zet StaBoFi cijfers om in mensentaal en p...

Eerste betrouwbare fiscale AI-tool

Larcier-Intersentia introduceert een AI-tool voor fiscalisten die betrouwbare AI-technologie combineert met een uitgebre...

Tom Vanheck (Tomik Accountancy): “Vroeger was een accountant een geschiedschrijver. Nu kijken we volop naar de toekomst.”

Na een carrière in de zeescheepvaart, zette Tom Vanherck elf jaar geleden zijn eerste stappen in de wereld van accountan...

1 op de 3 Belgische ondernemers klaar voor digitale facturatie: meerderheid ziet nog drempels 

Deze blog verscheen eerder op de website van Exact. Uit onderzoek van Exact, uitgevoerd door het onafhankelijke ond...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.