Interview met Ben Broeckx, CEO Pluxee
Een van de maatregelen in het federale regeerakkoord is de verhoging – inclusief fiscale aftrek – van de maximale waarde van maaltijdcheques, van 8 naar 12 euro per gewerkte dag. Een evolutie die niet alleen de koopkracht van werknemers versterkt, maar ook interessante opportuniteiten biedt voor ondernemingen en zelfstandige bedrijfsleiders. Wat betekent dit concreet voor werkgevers, bedrijfsleiders én accountants? We vroegen het aan Ben Broeckx, CEO van Pluxee.
Een van de loonmaatregelen in het federale regeerakkoord is de stapsgewijze verhoging van het maximumbedrag van maaltijdcheques van 8 naar 12 euro per gewerkte dag. Hoe ziet de concrete uitwerking van dit voorstel eruit, inclusief timing?
Ben Broeckx: “Het federale regeerakkoord voorziet een stapsgewijze verhoging van de maximale waarde van maaltijdcheques van 8 naar 12 euro per gewerkte dag, in twee fases van telkens 2 euro. De regelgeving die deze verhoging moet bevestigen, is echter nog in voorbereiding. De concrete uitwerking hangt af van regelgevende initiatieven. Op dit moment is er nog geen officiële timing voor de invoering vastgelegd. Wanneer en hoe de verhoging wordt toegepast binnen ondernemingen, zal bovendien afhangen van collectieve arbeidsovereenkomsten, afgesloten binnen de bevoegde paritaire comités of op ondernemingsniveau. Binnen Pluxee volgen we deze actualiteit nauwgezet op, waarbij we onze klanten en partners zullen informeren zodra er meer duidelijkheid is over timing en praktische modaliteiten.”
Wat is de fiscale impact van deze verhoging?
“Maaltijdcheques blijven een van de meest efficiënte extralegale voordelen in België, op voorwaarde dat aan alle wettelijke vereisten wordt voldaan.”
Ze zijn vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen, wat ze aantrekkelijk maakt voor zowel werkgevers als werknemers. De geplande verhoging van 8 naar 12 euro per gewerkte dag behoudt deze voordelen, zolang de minimumbijdrage van de werknemer, toekenning via cao of individuele overeenkomst, en het verbod op loonvervanging gerespecteerd blijven.”
Periode | Maximale waarde | Werkgeversbijdrage | Werknemersbijdrage |
Huidige situatie | 8,00 euro | 6,91 euro | 1,09 euro |
Stap 1 (voorzien) | 10,00 euro | 8,91 euro | 1,09 euro |
Stap 2 (voorzien) | 12,00 euro | 10,91 euro | 1,09 euro |
“Wanneer de verhoging effectief doorgaat, kun je als werkgever jouw werknemers dus een verhoogd netto voordeel bieden zonder bijkomende fiscale lasten. Voor de werknemer betekent dit een onmiddellijke stijging van de koopkracht.”
“Een werknemer die 220 dagen per jaar werkt en maaltijdcheques ontvangt van 12 euro in plaats van 8 euro, krijgt op jaarbasis netto ongeveer 880 euro extra – volledig vrijgesteld van belasting en sociale bijdragen.”
Wat betekent deze maatregel voor werkgevers?
“Werkgevers die momenteel het maximum van 8 euro toekennen en overstappen naar 12 euro, zien hun bijdrage per cheque stijgen van 6,91 naar 10,91 euro, rekening houdend met de vaste werknemersbijdrage van 1,09 euro. Ondanks deze verhoging blijft het systeem fiscaal en parafiscaal aantrekkelijk, zeker in vergelijking met een klassieke brutoloonverhoging. Bovendien versterkt deze maatregel het werkgeversimago en verhoogt het de tevredenheid van werknemers, zonder structurele impact op de loonkosten.”
Wat met zelfstandige bedrijfsleiders?
“Ook zelfstandige bedrijfsleiders kunnen maaltijdcheques ontvangen, mits zij een bezoldiging krijgen waarop RSZ verschuldigd is, en zij voldoen aan de andere wettelijke voorwaarden. De verhoging naar 12 euro geldt ook voor hen, binnen het bestaande wettelijke kader. Voor deze groep blijven maaltijdcheques eveneens fiscaal voordelig, zolang men binnen het vastgestelde plafond blijft.”
Kunnen jullie per beroepscategorie (werknemer in loondienst – zelfstandige) een rekenvoorbeeld simuleren en toelichten?
“Zeker. Hieronder zie je de vergelijking tussen de huidige en toekomstige situatie voor zowel een werknemer in loondienst als een zelfstandige bedrijfsleider in een vennootschap.”
Huidige situatie (8 euro) | Scenario 10 euro | Scenario 12 euro | |
Waarde per cheque | 8,00 euro | 10,00 euro | 12,00 euro |
Werkgeversbijdrage | 6,91 euro | 8,91 euro | 10,91 euro |
Werknemersbijdrage | 1,09 euro | 1,09 euro | 1,09 euro |
Netto voordeel per dag | 8,00 euro | 10,00 euro | 12,00 euro |
Netto voordeel per jaar (220 dagen) | 1.760 euro | 2.200 euro | 2.640 euro |
Stijging koopkracht | + 440 euro/jaar | + 880 euro/jaar |
“Voor de werknemer betekent dit een netto koopkrachtstijging van 880 euro per jaar. De werkgever betaalt per cheque weliswaar 4 euro meer, maar het blijft een voordelig alternatief voor een brutoloonsverhoging, zeker omdat ook deze verhoging fiscaal aftrekbaar zou worden. Dezelfde spelregels zijn van toepassing op zelfstandige bedrijfsleiders, op voorwaarde dat zij aan alle vereisten voldoen (zoals bezoldiging, effectieve werkdagen en een schriftelijke overeenkomst).”
Welke impact heeft deze verhoging op andere verloningscheques? Zullen zij op termijn verdwijnen?
“Dat is voorlopig moeilijk te zeggen. We weten nog niet of de verhoging van de waarde van maaltijdcheques een impact zal hebben op andere chequesystemen, zoals ecocheques en sport- en cultuurcheques. Eventuele aanpassingen zullen in overleg met de sociale partners plaatsvinden, zoals expliciet vermeld in het regeerakkoord.”
“Er zijn bovendien fundamentele verschillen tussen de diverse soorten cheques. Elke cheque dient een specifieke beleidsdoelstelling. Zo verschillen maaltijdcheques en ecocheques, zowel in doelstelling als in juridische structuur. Ecocheques zijn bedoeld om duurzaam gedrag te stimuleren en ondersteunen de aankoop van milieuvriendelijke producten en diensten, zoals energiezuinige toestellen of tweedehandsartikelen. Ze zijn dus meer dan een koopkrachtinstrument en dragen bij aan klimaatdoelstellingen. Daarnaast zijn ze juridisch verankerd als een apart voordeel. In het regeerakkoord wordt een mogelijke uitbreiding van de bestedingsmogelijkheden van maaltijdcheques overwogen. Een te brede inzetbaarheid van dergelijke cheques zou echter het risico kunnen verhogen dat ze als loon worden beschouwd, met fiscale nadelen tot gevolg.”
Waarom blijven ecocheques vandaag dan nog steeds relevant?
“Ecocheques bieden voor werkgevers en werknemers ook fiscaal interessante voordelen. Ze zijn volledig vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen, zonder verplichte werknemersbijdrage. In veel bedrijven vormen ze dan ook een waardevol onderdeel van het loonpakket. Een afschaffing zonder gelijkwaardige compensatie zou leiden tot een daling van de netto koopkracht van werknemers. Bovendien vertegenwoordigen ecocheques tot 40 procent van de omzet bij handelaars in duurzame sectoren. Een abrupte afbouw zou voelbaar zijn in die markten, net nu ze versterking nodig hebben.”
“Ook belangrijk om weten: heel wat ondernemingen kennen vandaag géén maaltijdcheques toe, maar bijvoorbeeld enkel ecocheques. Denk bijvoorbeeld aan de horecasector, waar werknemers vaak een maaltijd op het werk krijgen en daarom ecocheques ontvangen. Voor hen zou een afschaffing betekenen dat er een gelijkwaardig voordeel moet worden voorzien. Werkgevers die dan maaltijdcheques zouden moeten invoeren, worden bovendien geconfronteerd met extra administratieve lasten: zij zouden een maandelijkse administratie moeten opzetten in plaats van de huidige eenmalige, jaarlijkse verwerking.”
Tot slot: hoe kijkt u als CEO van Pluxee naar deze hervorming?
“De verhoging van maaltijdcheques is positief voor de koopkracht. Maar dat mag geen aanleiding zijn om andere chequesystemen zomaar af te bouwen. Elk type cheque heeft zijn eigen functie, doelgroep en maatschappelijke meerwaarde. Pluxee pleit voor een grondige impactanalyse en overleg met alle betrokken actoren, zodat toekomstige hervormingen bijdragen aan een evenwichtige balans tussen koopkracht, duurzaamheid en economische stimulering.”