04/12/2024

“De klant verwacht snelle, correcte inzichten, en daarvoor heb je software nodig” – Lennert Coopman van Cobofisk

Acht jaar geleden stapte Lennert Coopman in de zaak van z’n vader Luc. Sindsdien bouwen ze Cobofisk in Aalter samen met hun 31 medewerkers uit tot een sterk digitaal kantoor dat zowel accountancy als juridische ondersteuning en digitalisering aanbiedt. “Ik heb wel m’n ITAA-titel, maar vertrek niet vanuit het boekhouden op zich”, zegt Lennert. 

“Mijn functie binnen Cobofisk is operationeel, sales en business development manager. Ik start van hoe een ondernemer kan groeien. Dat gaat over sales, over organisatiestructuur, over strategie. M’n ITAA-titel geeft me daarbij wel een zekere geloofwaardigheid.”

“Mensen met elkaar en met potentiële business in contact brengen: dat zit blijkbaar in ons DNA.”

Ondernemersgoesting aanwakkeren

De zin om te ondernemen aanwakkeren: dat is ook wat vader Luc altijd heeft gedaan en nog steeds doet, zegt Lennert. “Mensen met elkaar en met potentiële business in contact brengen: dat zit blijkbaar in ons DNA.” (lacht)

Met The Lex Business en Squidco heeft Cobofisk aparte entiteiten voor respectievelijk juridisch advies en de integratie van ERP-software Odoo bij bedrijven. “We wilden niet opgaan in een grote groep, maar ook niet klein blijven”, zegt Lennert. “Onze ambitie bestaat erin om onze klanten breed te omkaderen. En om te zorgen dat zij goed zicht houden op wat we allemaal aanbieden, hebben we onze juridische poot in een apart merk ondergebracht.”

“Ook andere accountancy- en ook advocatenkantoren kunnen een beroep doen op The Lex Business. Denk aan een aandelenoverdracht of het opzetten van een nieuwe vennootschapsstructuur. Voor een klein kantoor zijn dat serieuze uitdagingen, wij hebben die kennis in huis.”

Daarnaast is er ook Odoo ERP-integrator Squidco. “Van het moment dat een bedrijf boven de 15, 20 medewerkers gaat, verhogen de verwachtingen rond data-inzichten, rond de koppeling van de boekhouding met sales en marketing. Odoo biedt dan veel mogelijkheden.”

“Omdat zoiets opzetten niet meteen de core business is van accountants, hebben we dat opgesplitst.”

Tweede vestiging

Lennert zei het al: Cobofisk vaart het liefst z’n eigen koers. “Tot een half jaar geleden werden we bijna wekelijks benaderd door de grote groepen. Ik denk dat ze intussen door hebben dat we geen interesse hebben, want nu is het maar maandelijks meer.” (lacht) “Dat begint altijd ludiek: gaan we eens iets eten? Af en toe gaan we daarop in, om te luisteren wat er speelt.”

In principe wil Lennert ooit het kantoor van z’n vader overnemen. “Binnenkort openen we trouwens een tweede vestiging, in Merelbeke. Of we zelf een kantoor zouden overnemen? Kleine kantoren zijn vaak heel afhankelijk van hun zaakvoerder. En een groter kantoor… We hebben schrik dat onze volledig digitale manier van werken daar een te grote impact zou hebben.”

Wat die full-digital aanpak mogelijk maakt? “Wij merken niks meer van de deadlinestress. We hebben zelfs ruimte vrij voor onze klanten. Al die tools komen wel met een kost, dus goedkoper worden we niet. Maar je kunt een bepaalde service bieden die niet iedereen kan aanbieden.” 

“Als je me ’s ochtends een financieel plan vraagt voor je kredietaanvraag, heb je die ’s namiddags in je mailbox. In elk dossier staan maximaal 10 facturen niet ingeboekt, waardoor je altijd een zo goed als volledig beeld hebt. Voor onze klanten is dat standaard geworden.”

“Als je me ’s ochtends een financieel plan vraagt voor je kredietaanvraag, heb je die ’s namiddags in je mailbox.”

Software is onmisbaar

“De kost voor software rekenen we 1-op-1 door, anders gaat onze business kapot. Je zou dat kunnen doorrekenen in je uren, maar dan concurreer je jezelf uit de markt. Toch ben ik absoluut overtuigd dat al die software onmisbaar is geworden. Je hebt de tools nodig om snel de juiste inzichten te leveren die de klanten vandaag van je verwachten. Dat geldt voor AdminPulse, voor Yuki, voor Silverfin.”

“Als ik alles van compliance, antiwitwas, kwaliteitstoetsing, opdrachtbrieven enzovoort in Excel zou moeten doen, ik zou niet weten hoe eraan te beginnen. Misschien zijn sommige kantoren daar wat minder streng in. Ik heb het gevoel dat het ITAA daar een grote rol in kan spelen.”

“Ik doe de eerste gesprekken en daar komt nogal wat administratie bij kijken. Ook daar helpt AdminPulse enorm bij, onder meer bij de specifieke opdrachtbrieven per klant.”

Opdrachtbrieven per klant

Laten we het eens over kantoorbeheersoftware AdminPulse hebben. Wat die voor Cobofisk doet? “Heel eenvoudig: heel ons kantoor draait erop”, zegt Lennert. “Ons CRM, onze tijdsregistratie, onze inzichten, onze compliance, ons budget en onze prijszetting. Ik doe de eerste gesprekken en daar komt nogal wat administratie bij kijken. Ook daar helpt AdminPulse enorm bij, onder meer bij de specifieke opdrachtbrieven per klant. Want wij bieden maatwerk, waarbij de klant zelf kiest voor ondersteuning tegen een forfait of in regie.”

We geven geregeld feedback zodat AdminPulse weet wat we als kantoor verwachten. Ze vragen daar ook zelf naar, heel fijn.”

Niet op kop, maar vooraan in het peloton

Cobofisk startte indertijd met Admin-IS. Lennert: “Daarna werd dat Admin-Consult en sinds een jaar of drie AdminPulse. Dat zat onmiddellijk vrij goed in elkaar. In de eerste versies misten we nog de budgetmogelijkheden om klanten op te volgen die met forfaits werken, maar ook dat is intussen in orde, en het werkt uitstekend. We geven geregeld feedback zodat AdminPulse weet wat we als kantoor verwachten. Ze vragen daar ook zelf naar, heel fijn.”

“Met nieuwe software is Cobofisk er meestal vrij snel bij, zegt Lennert. “Niet als allereerste, dan ben je meer bezig met bugs oplossen dan met je eigen business. We trachten vooraan het pelotonnetje te zitten dat daarop volgt.”

Naar ‘Nederlandse’ opdeling tussen administratie- en advieskantoor?

Uitsmijter: hoe kijkt Lennert naar de evolutie van boekhouder naar adviseur? “Ik vermoed dat we naar het Nederlandse model gaan. Daar heb je de pure accountant die de administratie zo efficiënt mogelijk aflevert, en de adviseur. In Nederland zijn veel ondernemers bij beiden klant. Ze hebben zowel een administratie- als een advieskantoor. Ik denk dat we ook in ons land naar zo’n opdeling gaan.”

“Bij Cobofisk evolueren we eerder naar de rol van adviseur, hoewel boekhouding vandaag nog 70% van onze omzet vertegenwoordigt. Het aandeel van advisering en digitalisering neemt wel duidelijk toe.”

“Ik heb wel m’n ITAA-titel, maar vertrek niet vanuit het boekhouden op zich.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

SBB zet AI in op vernieuwd online platform mySBB

Vanaf 2026 zullen bedrijven onderling enkel nog via e-invoicing facturen mogen verzenden en ontvangen. Vele bedrijven wa...

 “Ik ben meer ontspannen en straal dat ook uit” – Frank Soenen over wat digitalisering doet voor een mens

Rust in het hoofd. En tijd voor ontspanning: eigen groenten en fruit kweken in z’n moestuin, en kippen houden. Voor Fran...

“Wie z’n kantoor runt als een bedrijf, is klaar voor de toekomst” (Tim Wynant)

De accountant wordt bedrijfsleider. Die shift ziet Tim Wynant van Meraki sinds een jaar of vijf. “Collega’s die hu...

‘Practice what you preach’: een verfrissende kijk op duurzaamheid bij SBB

Bij SBB staat duurzaamheid centraal, zowel binnen het bedrijf als in de dienstverlening aan klanten. Sara Kelchtermans, ...

Ondanks opmars van AI is er recordaantal zelfstandige accountants in ons land

Al blijft het een knelpuntberoep, een analyse door Acerta n.a.v. de Dag van de Accountant Naar aanleiding van de Dag van...

Accountancy- en advieskantoor SBB trakteert

Na een drukke periode van inspannen, mogen de collega’s van SBB vandaag heerlijk ontspannen. Het accountancy- en adviesb...

Chris Vandecasteele, Vadecas & Partners: “In dit dashboard behouden we vlot overzicht op ruim 800 dossiers”

Het Gentse Vadecas en Partners kent onder impuls van Chris Vandecasteele sinds 2007 een gestage groei dankzij een duidel...

Nieuw: de ‘accountancymanager’ als eerste aanspreekpunt voor de klant

Dfisc uit Brugge is geen accountancykantoor van dertien in een dozijn. “Ik durf gerust zeggen dat we een nichekantoor zi...

Sven Helsen (KMG Accountants): “Goeie communicatie met je klant is geen detail, maar de essentie”

Als accountant het verschil maken voor je klanten? Drie manieren, zegt Sven Helsen: communiceer, communiceer en communic...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

Postgraduaten aan Fiscale Hogeschool zullen sneller tot de titel “gecertificeerd belastingadviseur” leiden

Vanaf het academiejaar 2024 zullen de postgraduaten Fiscale Wetenschappen en Fiscaal Recht & Fiscale Praktijk snelle...

Particulieren kunnen voortaan elkaars belastingaangifte invullen

Wie nu al hulp krijgt van een naaste om veelvoorkomende fiscale handelingen in zijn plaats uit te voeren of dat in de to...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.