Wat opleiding doet met een accountant? Jens Cooman moet niet lang nadenken. “Blijven bijleren maakt je zekerder. Het is een geruststelling. Je twijfelt minder tijdens je werk en kunt beter antwoorden op klantenvragen.”
Pas 30 is hij, maar Jens is wel al goed drie jaar vennoot bij De Reuse & Cooman Accountants & Belastingconsulenten in Liedekerke. “Na m’n studies heb ik eerst bij een Big Four gewerkt, en daarna ben ik verhuisd naar een kleiner kantoor, toen nog De Reuse in Affligem. Dat was even wennen, maar op veel vlakken vond ik het een stap vooruit.”
“Nauwer klantencontact, een familiale sfeer: dat zocht en vond ik er. Ik was freelancer en behaalde intussen m’n ITAA-titel. Sinds 1 januari 2021 is het De Reuse & Cooman. Onze klanten zijn de middelgrote kmo’s uit de regio, naast andere vennootschappen en eenmanszaken. Met twee vennoten, negen medewerkers en twee freelancers bedienen we een duizendtal klanten.”
“Hun topics zijn interessant omdat ze dicht bij onze praktijk staan. Op maat van het type en de grootte van vennootschappen die wij als klant hebben.”
Niet goochelen met cijfers
“Doordat we geen nieuwe collega’s meer vonden, hebben we een tijd een klantenstop moeten invoeren. Niet leuk. Gelukkig hebben we weer mensen kunnen aantrekken en is de klantenstop voorbij. Er zit zeker nog groeipotentieel in ons kantoor.”
Helder advies, daar staat De Reuse & Cooman voor. Jens: “We gaan niet goochelen met cijfers. Wel kort en bondig schetsen hoe je als klant bezig bent. In een familiale sfeer, zonder aan professionalisme in te boeten.”
Die adviserende rol zal alleen aan belang winnen, zegt Jens. “De klant vraagt meer advies en de wetgeving verandert constant, je moet dus mee zijn. Levenslang bijleren: zeker in onze stiel is het onmisbaar. Dirk (De Reuse) en ik moeten dat ook doen voor onze titel, wij volgen opleidingen via het ITAA en de BBB (Beroepsvereniging voor Boekhoudkundige Beroepen).”
“Zo’n opleiding is dan de ideale aanleiding om te overleggen hoe we iets gaan aanpakken in dossier X of Y. De kennis direct toepassen dus.”
Topics dicht bij de praktijk
Daarnaast volgt het hele team sessies via het Liantis-opleidingsplatform voor accountants. “We zijn daar een jaar of twee geleden mee begonnen”, zegt Jens. “Hun topics zijn interessant omdat ze dicht bij onze praktijk staan. Op maat van het type en de grootte van vennootschappen die wij als klant hebben.”
Bij Liantis kun je zowel live als uitgesteld volgen. In Liedekerke maken ze er graag een teammoment van. “We zetten ons in de vergaderzaal en volgen de sessie tijdens de lunch”, zegt Jens.
“Meestal gaat het om updates in VenB, PB, btw … De topics waarmee onze mensen elke dag in contact komen. Zo’n opleiding is dan de ideale aanleiding om te overleggen hoe we iets gaan aanpakken in dossier X of Y. De kennis direct toepassen dus.”
“Ik merk dat onze mensen altijd erg tevreden zijn over de Liantis-opleidingen. Ze zijn helder, en duren niet té lang: een uur, of anderhalf uur, die bekijken we soms in stukken. Zo blijft onze aandacht op peil.”
En het zijn sprekers met kennis van zaken, vindt Jens. “Een heel verschil met seminaries waar iemand gewoon een tekst komt voorlezen. Neem nu Pieter Debbaut die het over PB heeft bij Liantis: die weet waarover hij praat, en brengt het vlot. En z’n tips & tricks zijn erg handig.”
“Als er vragen komen via de chat wordt daar soms meteen op gereageerd, of op het einde. Altijd interessant om te horen hoe onze concullega’s de inhoud interpreteren.”
“Ze zijn helder, en duren niet té lang: een uur, of anderhalf uur, die bekijken we soms in stukken. Zo blijft onze aandacht op peil. Neem nu Pieter Debbaut die het over PB heeft bij Liantis: die weet waarover hij praat, en brengt het vlot.”
Eerstelijnsadvies
“Ook de topics die minder direct met accountancy te maken hebben, vind ik verrijkend. Pakweg sociale wetgeving, zodat we eerstelijnsadvies kunnen geven en onze klanten bij complexere zaken naar Liantis doorverwijzen.”
Of Jens onderwerpen mist? “Niet direct. Misschien rond splitsingen, fusies of bijzondere mandaten, maar die topics zijn niet voor elk kantoor relevant. Het doelpubliek moet groot genoeg zijn, dat begrijp ik.”
Waarom blijven bijleren zo belangrijk is voor een accountant? Jens: “In een Big Four gaan de belastingvragen naar de tax-afdeling, juridische vragen naar de juristen. Als kleiner kantoor krijgen wij alle mogelijke vragen, we moeten dus van alles op de hoogte blijven.”
“Ook de topics die minder direct met accountancy te maken hebben, vind ik verrijkend.”
Klanten verwachten meer
“Mee zijn werkt ook als een geruststelling. Ook voor onze medewerkers. Als je niet meer mee bent met de fiscaliteit, krijg je stress, omdat je dan afhankelijk wordt van anderen en gaat twijfelen bij het inboeken of het afwerken van een balans. Opleiding maakt je zekerder. Klanten verwachten ook sneller antwoord dan vroeger.”
“Nu, het is niet vanzelfsprekend. Voor heel specifieke btw-vragen of vragen rond speciale constructies schakelen we onze externe contacten in. Zodat we altijd met zekerheid het juiste advies geven.”
Samenwerking sinds de jaren 70
De Reuse & Cooman vertrouwt niet alleen voor opleidingen op Liantis. Jens: “Het is onze belangrijkste partner. We werken met het sociaal secretariaat samen, het ondernemingsloket …”
Een samenwerking die al teruggaat tot … de jaren 70. “Emiel De Reuse, de vader van m’n vennoot, is begonnen toen de btw van start ging begin de jaren 70. Hij nam toen zowat de rol van sociaal secretariaat op zich. Op een bepaald moment heeft hij die portefeuille overgedragen aan ADMB, een voorloper van Liantis. Sindsdien is er een sterke connectie tussen het kantoor en Liantis.”
“En dat is zeker ook de verdienste van Liantis. Het is omdat we tevreden zijn van hun dienstverlening, dat we blijven samenwerken. Het contact loopt vlot en persoonlijk, en het Liantis-portaal is gebruiksvriendelijk. Voor ons als accountant maar ook voor onze klanten. Je sociale bijdrage aanpassen of een factuur zoeken: het is zo gebeurd.”